Forum > Arvelighedslære

Spørgsmål om legbarfarvet, men også om blåt.

<< < (2/4) > >>

GKV:
Tak for svarene Lene.

Jeg er ret glad for ham, jeg kan bare tage ham op og gå rundt med ham, han finder sig i det hele med ophøjet ro.Sådan en hane kravler jo lidr mere ind under huden.

VH Gunni.

Johanne Schiødt:
Lene skal araucana i blå være randtegnede?

Maria2aaen:
Hej. Jeg har en engelsk araucana hane som ligner den på billedet til forveksling, min er måske ikke helt så rød på halsen, men ellers ligner han meget godt. Han er fra juni 2016. Jeg har tænkt mig at beholde ham, men jeg er nysgerrig efter at vide om han er "ægte" farve eller blandingsfarve?
Der hvor jeg købte rugeæg havde han en sort araucana hane gående ved en sort grønlægger høne og tre araucana høner i hhv. Sort, lilla og tværstribet. Ud af 10 æg har jeg tre tilbage. Hanen, som ligner den på billedet og to høner, en lilla araucana og en brun grønlægger.
Ud fra ovenstående forældre, kan nogen så svare mig på hvad han er?

Lene Lestat:
Med lilla menes der så perlegrå??

Og er det araucana eller engelske araucana det drejer sig om?

Jeg vil skyde på at han er en krydsning, om ikke andet en farvekrydsning, men nogle billeder ville hjælpe.

Frank H. Kristensen:
Der er flere muligheder for at hanen ser sådan ud. Det kan skyldes han indeholder andre tegnings eller farvegener hvilket så kommer til udtryk som rust eller det ensfarvede gen der ikke er særlig godt ved ham og derfor dette kommer til udtryk.
Hvis andre tegningsgener kan man avle hen imod Kobber-gråstribede(guld-gråstribede) eller Legbarfarvede på sigt.
http://www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk/16854457?i=99252565

Hanen på billedet er ikke renavlet og det samme er din hane ikke ud fra beskrivelsen. De bærer kun et tværstribningsgen ud af to mulige og vil derfor ikke avle rent fremover. Tværstribningsgenet er kønsbundet hvilket vil sige at høner kun har mulighed for at bærer på et tværstribningsgen hvorimod hanerne har mulighed for at bære på to tværstribningsgener.
Og derfor en renavlet tværstribet har en pænere tegning end en høne. Hvorimod en hane der ikke er renavlet i tværstribningen vil ligne hønernes lidt grovere stribning og derfor kaldet hønestribet.

Har grünlæggeren nogle specifikke kendetegn du kan kende den på fra de andre for lyder mærkeligt med sort far og sort mor(grünlægger) at der skulle komme en brun grünlægger med mindre begge forældre har båret gener for den brune farve?

Din hønestribede hane med rust på en Lilla(perlegrå/blå?) høne vil kunne give noget forskelligt alt efter om han har arvet det lilla gen efter sin far eller ej.
Hønestribet hane X Perlegrå høne
25 % Hønestribede haner(skjult gen for perlegrå)
25 % Sorte haner(skjult gen for perlegrå)
25 % Tværstribede høner(skjult gen for perlegrå)
25 % Sorte høner(skjult gen for perlegrå)

Hønestribet hane(skjult gen for perlegrå) X Perlegrå høne
12,5 % hønestribede haner(skjult gen for perlegrå)
12,5 % Perlegrå hønestribede haner
12,5 % Sorte haner(skjult gen for perlegrå)
12,5 % Perlegrå haner
12,5 % Tværstribede høner(skjult gen for perlegrå)
12,5 % Perlegråstribede høner
12,5 % Sorte høner(skjult gen for perlegrå)
12,5 % Perlegrå høner

Hønestribet hane X Blå høne
12,5 % Hønestribede haner
12,5 % Blå hønestribede haner
12,5 % Sorte haner
12,5 % Blå haner
12,5 % Tværstribede høner
12,5 % Blå tværstribede høner
12,5 % Sorte høner
12,5 % Blå høner

Alle med mere eller mindre rust, der vil ses nemmest på hanerne og kan ligge skjult i hønerne. Hvad der ellers kommer, kommer an på grünlæggeren og hvad de engelske ellers gemmer i genetikken.

Hvis du håber på de enten skal renavles til guld-gråstribede eller Legbarfarvede på sigt må du sige til og så lægger vi en slagplan for dette, men vil måske indvoldvere indkøb af nogle dyr alt efter hvad du håber på.

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

[*] Forrige side

Skift til fuld version