Forum > Arvelighedslære

Spørgsmål om legbarfarvet, men også om blåt.

(1/4) > >>

GKV:
Blandt så mange andre har jeg gemt denne hane. Først var det ikke meningen, jeg mener jo han er fejlfarvet, men har så fået at vide at han er legbarfarvet. Hans type er jo fin, men hvordan får jeg denne farve lidt bedre?

Jeg har læst en laaang tråd fra 2008, hvor der nævnes brunt, men det har jeg altså ingen af. Indtil videre har jeg sat ham sammen med sorte høner, samt hans tværstribede mor. Jeg har afprøvet æggene og de er befrugtede, men giver det nogen mening at avle sådan? Jeg ønsker ikke at blande anden race ind.

På den ene side har han jo for meget guld, på den anden for lidt, alt efter hvilken farve man vil kalde ham.Han er jo også meget mørk.





Jeg har også lige læst et par tråde om blå, og da det også er på programmet, vil jeg gerne vide, hvad man går efter. Er det de lyse af slagsen, dem midt imellem eller i den lidt mørkere skala, eller skal man blot se efter pæn randtegning og jævn farve? Selv kan jeg bedst lide den mellemblå.

Jeg har ingen billeder endnu af de blå kyllinger, men jeg har da fået lavet en 10 stykker indtil videre.De er dog for små til at kønsbestemme.

VH Gunni.

Lene Lestat:
Her er et billede af min Maran hane som er kommet ud af parring mellem en kobberfarvet Maran hane på gråstribede Maran høner.
Alle hanerne blev "legbar" farvede og hønerne blev sorte.

Vores haner er ikke rigtig legbar farvede og jeg ved ikke om man lave dem rigtige, måske ved indkrydsning af stribet igen.

Hvor om alting er, så er legbarfarven virkelig smuk, jeg er selv vild med den...dog er især hønerne svære at lave rigtige.

Lene Lestat:
Her et billede af 1,1 Legbar - legbarfarvede.

Lene Lestat:
Angående den blå........ det er ikke let, men den blå farve skal ihvertfald være jævn og randfarven skal være mørkere blå.

Farven på f.eks Jersey Kæmper er skiferblå og med en mørke blå rand.

Lene Lestat:
@ Gunni

Pæn hane forøvrigt - god type.

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version