Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kylling med dårlig fod  (Læst 12688 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Kylling med dårlig fod
« Svar #15 Dato: 19 Januar , 2015, 22:00 »
DFF står for fjerkræ for alle! Men også derfor tillader jeg mig at fremture ;). Dyreværnsloven kræver at dyr ikke påføres unødige lidelser.
Hvis usunde dyr med adfærdsændrende skavanker holdes i live, så skal man overveje om man ikke både er i konflikt med noget lovmæssigt og moralsk. Heroisk er det i hvertfald næppe at ofre mere på en usund kylling, end købet af flere sunde og raske dyr!
Mvh
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Kylling med dårlig fod
« Svar #16 Dato: 20 Januar , 2015, 05:20 »
Jeg synes simpelthen, det er latterligt, at ulejlige en dyrlæge med en kyllings misdannede fod.

Men selvfølgelig, hvis jeg var dyrlæge, ville jeg naturligvis tilse den, og skrive en regning på 950 kr, og smile efter jeg havde sat mig ind i bilen.
Men først efter.
Var jeg rigtig hårdkogt, ville jeg anbefale medicinsk behandling, og hvis det ikke virkede, en operation.
Derefter ville jeg påtage mig at bortskaffe kadaveret og give det en anstændig begravelse.
Ja, der kunne nok, tjenes 4000 kr på den sag.
Følelser er der penge i.

Ja, Jens - det er tydeligt at høre, at du ikke er dyrlæge, og for Yrsa er det nok også ret uinteressant, hvad du synes er latterligt.

DFF står for fjerkræ for alle! Men også derfor tillader jeg mig at fremture ;). Dyreværnsloven kræver at dyr ikke påføres unødige lidelser.
Hvis usunde dyr med adfærdsændrende skavanker holdes i live, så skal man overveje om man ikke både er i konflikt med noget lovmæssigt og moralsk. Heroisk er det i hvertfald næppe at ofre mere på en usund kylling, end købet af flere sunde og raske dyr!
Mvh


...og her kan dyrlægen også fortælle, om der er udsigt til bedring eller om dyret lider.

Om Yrsa vil søge råd og vejledning hos dyrlægen i forsøg på at redde et enkelt individ, er heldigvis helt hendes egen og ansvarsfulde beslutning.

Pøj, pøj med kyllingen, Yrsa - jeg har fuld tiltro til din og dyrlægens dømmekraft.

« Senest Redigeret: 20 Januar , 2015, 05:23 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Jens S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
    • Jens Stolt photography
Sv: Kylling med dårlig fod
« Svar #17 Dato: 20 Januar , 2015, 06:22 »
Ja, Jens - det er tydeligt at høre, at du ikke er dyrlæge, og for Yrsa er det nok også ret uinteressant, hvad du synes er latterligt.

...og her kan dyrlægen også fortælle, om der er udsigt til bedring eller om dyret lider.

Om Yrsa vil søge råd og vejledning hos dyrlægen i forsøg på at redde et enkelt individ, er heldigvis helt hendes egen og ansvarsfulde beslutning.

Pøj, pøj med kyllingen, Yrsa - jeg har fuld tiltro til din og dyrlægens dømmekraft.
Helle. Hvad har det med sagen at gøre om jeg er dyrlæge eller ej? andet end at du tilsyneladende bruger det som et nedladende personligt argument. Hvilket du burde holde dig for god til, som administrator.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Kylling med dårlig fod
« Svar #18 Dato: 20 Januar , 2015, 07:33 »
Helle. Hvad har det med sagen at gøre om jeg er dyrlæge eller ej? andet end at du tilsyneladende bruger det som et nedladende personligt argument. Hvilket du burde holde dig for god til, som administrator.

Jeg svare såmænd blot på din hypotese, Jens - og bruger egentlig dine egne ord

Jeg synes simpelthen, det er latterligt, at ulejlige en dyrlæge med en kyllings misdannede fod.

Men selvfølgelig, hvis jeg var dyrlæge, ville jeg naturligvis tilse den, og skrive en regning på 950 kr, og smile efter jeg havde sat mig ind i bilen.
Men først efter.
Var jeg rigtig hårdkogt, ville jeg anbefale medicinsk behandling, og hvis det ikke virkede, en operation.
Derefter ville jeg påtage mig at bortskaffe kadaveret og give det en anstændig begravelse.
Ja, der kunne nok, tjenes 4000 kr på den sag.
Følelser er der penge i.

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Ysseven

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 40
Sv: Kylling med dårlig fod
« Svar #19 Dato: 20 Januar , 2015, 08:06 »
Jens, vi ser (heldigvis) ikke alle ens på samme ting...

Jeg har ikke haft høns særlig længe, men har faktisk allerede haft dyrlæge til min syge blomsterhøne. Og trods besøg og medicin, så sendte han ikke nogen regning, fordi han desværre fik ret i, at der nok ikke var noget at gøre. Hun døde næste formiddag, inden han nåede at komme anden gang.

Vi har ikke dyrene for at avle på dem, men til gensidig glæde - uanset om det er kattene, ænderne, eller hønsene. Og i min verden betyder det, at når et dyr bliver syg, så skal der hjælp til. Ikke en økse.

Kyllingen virker da også som om den er mindre generet af foden, end jeg er - og så kan jeg da først for alvor ikke forstå, hvorfor jeg skulle tage livet af den.
0,2 moskusænder
0,2 katte
0,0,1 gård-hittekilling (en rigtig dreng!)
1,1 kejserand - indtil ræven tog dem...
0,1,1 skånsk blomsterhøne
1,2 Sussex
0,1,16 dværghøns af blandet race

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Kylling med dårlig fod
« Svar #20 Dato: 20 Januar , 2015, 08:30 »
Hvis en kylling har en skavank, som er et varigt handicap. Er det så rimeligt at "redde" den til et dårligere liv?
Dette spørgsmål har vi tydeligvis forskellige svar på!
Jeg er selv glad for mine høns som alle er navngivne kæledyr, men de er også produktionsdyr, som jeg har et ansvar for at sikre, ikke BARE et liv, men et godt liv.
Disse tanker og ansvaret omkring det skal man gøre sig klart inden man anskaffer sig høns.
Præcis hvad der er rigtigt i den beskrevne situation må Ysseven afgøre, men når emnet bringes frem her, så er det vigtigt at nogen bidrager til et fornuftigt beslutningsgrundlag. Tak til Jens S for dette /o
Mvh
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Ysseven

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 40
Sv: Kylling med dårlig fod
« Svar #21 Dato: 20 Januar , 2015, 08:55 »
Jeg har nu talt med dyrlægen, og vi er enige om at prøve med en støtte til benet - og han tror på, at den så vil vokse sig fra det.

Så nu vil jeg gå i tænkeboks over en Storm P.-løsning, og er i øvrigt rigtig glad for, at mine høns er vant til hænder og kommer når jeg kalder...

 ;D
0,2 moskusænder
0,2 katte
0,0,1 gård-hittekilling (en rigtig dreng!)
1,1 kejserand - indtil ræven tog dem...
0,1,1 skånsk blomsterhøne
1,2 Sussex
0,1,16 dværghøns af blandet race

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Kylling med dårlig fod
« Svar #22 Dato: 20 Januar , 2015, 12:32 »
Hvad med at forsøge med en klump 'elefantsnot' (plakatklæber) og en lille plade som bund, så foden holdes fikseret i rigtig stilling (i klumpen), mens pladen holder det værste skidt fra at klæbe sig fast, og stiver klumpen af. Hvad enten forsøget lykkes eller ej, lærer man altid noget - og hønen ser ikke ud til at lide. Var der åbent sår på foden p.g.a. forkert brug/slid, var det noget andet. 
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Kylling med dårlig fod
« Svar #23 Dato: 20 Januar , 2015, 13:13 »
Det er en beundringsværdig egenskab at være et empatisk menneske, men jeg er enig med jens og veteranen man skal holde sig nogle ting for øje når det gælder vores fjer.

1. Det er meget, meget svært at vurderer hvor meget et fjerkræ lider, når der er tydelige smertetegn er det oftest sidste udkald.
2. En h*ne der skiller sig ud med eksempelvis en dårlig fod vil risikere at blive mobbet og måske endda hakket ihjel af resten af gruppen
3. Man skal naturligvis sikre sig at man aldrig avler videre på en sådan h*ne

Når det er sagt så har jeg også reddet høns, ænder og gæs hos mig, når jeg har vurderet at smerten måtte være tålelig, at skaden hurtigt ville hele og at det ikke vil have avlsmæssig betydning/forringe mit arvemateriale - men jeg siger bare at man skal overveje det nøje om dyret er bedre tjent med en hurtig aflivning, redningsforsøget skal altid være for dyrets skyld og ikke for ejerens skyld!

Når det så er sagt har jeg engang som barn fået behandlet en undulat der pludseligt fik en fod som din kylling, den ligesom krampede sammen i tæerne - det var et vitamin den manglede - den fik en indsprøjtning hos dyrlægen også gik det over efter et par dage.

Held og lykke til din h*ne :-)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Ysseven

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 40
Sv: Kylling med dårlig fod
« Svar #24 Dato: 21 Marts , 2015, 08:24 »
Update - lidt forsinket...

Vi ville prøve med en støtte til foden, men det var et stressende forsøg for alle parter, så det blev droppet. Den tunge beslutning blev, at vi tog staklen fra flokken og over i en kasse, fordi dyrlægen skulle komme og aflive den.

Det viste sig imidlertid, at den havde dårlig mave (det var jo tydeligt i kassen), så det kunne være "noget i tarmen, som jeg ikke kan huske", men som burde kunne medicineres væk. Så den fik en sprøjte med lidt af hvert og noget medicin i halsen - og så kom han med mere medicin, så hele flokken fik noget i halsen 2 dage i træk.

Den fik det hurtigt bedre, men efter en god uge kom et tilbagefald. Den fik endnu en gang besøg af dyrlæge - endnu en gang blev det bedre - men der kom også endnu et tilbagefald efter nogle uger.

Så det endte med, at dyrlægen kom en sidste gang, så staklen fik fred.  :'(

Men det skal siges, at dyrlægen var forundret over, hvor godt den havde taget på fra første besøg, og hvor godt den (alt andet lige) så ud til at trives.

0,2 moskusænder
0,2 katte
0,0,1 gård-hittekilling (en rigtig dreng!)
1,1 kejserand - indtil ræven tog dem...
0,1,1 skånsk blomsterhøne
1,2 Sussex
0,1,16 dværghøns af blandet race

Offline Ysseven

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 40
Sv: Kylling med dårlig fod
« Svar #25 Dato: 21 Marts , 2015, 08:34 »
P.S. til update:

Dyrlægen mente, at det var Coccidiose (det tog lige lidt tid at komme på det) - og jeg har betalt en ualmindelig beskedent beløb for hans gentagne hjemmebesøg, inkl. medicin til hele flokken på 17 stk.

Og vores samvittighed har det fint.  /o
0,2 moskusænder
0,2 katte
0,0,1 gård-hittekilling (en rigtig dreng!)
1,1 kejserand - indtil ræven tog dem...
0,1,1 skånsk blomsterhøne
1,2 Sussex
0,1,16 dværghøns af blandet race

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Kylling med dårlig fod
« Svar #26 Dato: 21 Marts , 2015, 09:35 »
Tak for opdateringen. Det var trist at det ikke lykkedes for den lille kylling at komme sig, men I gjorde hvad I kunne for den. God dyrlæge I har.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"