Jeg har kigget med og deltaget i debatterne et stykke tid, så på tide jeg præsernterer mig.
Jeg er en mand i starten af fyrrerne der bor på en sommerhus grund i nordsjælland.
Jeg har tidligere avlet slagte kaniner som hobby et par år og fik udviklet mange gode slagteblandinger med div kryds mellem belgisk kæmpe, blå wiener, hvid land, fransk vædder mm,hvorefter det gik i sig selv igen.
Men nu kribler det igen og jeg har en drøm om at blive selvforsynende hen ad vejen i den udstrækning det kan lade sig gøre.
Pengene er små for tiden, og jeg har altid været typen der gerne vil have bang for the buck, så planen er at anskaffe mig en del forskellige racer og så holde høns for hyggens, kødet og æggenes skyld.
Bæredygtighed, dyrevelfærd og økonomi fylder meget, men jeg har ikke råd i dagligdagen til at købe økologisk eller niche produceret kød ala Gråsten, Løgismose osv, på den anden side væmmes jeg også mere og mere ved at skulle betale halalafgift på mit kød.
Og kan man ikke få hvad man vil have, må man lave, dyrke, avle det selv.
Jeg har en 1300 m2 have som jeg pt ikke udnytter optimalt, men det er planen at der efter hønsehold start skal ryddes fræses og plantes egne grøntsager.
Jeg har i længere tid udelukkende spist eget bagt brød i både hvidt og mørkt.
Jeg har i perioder skraldet lidt, det er dog gået lidt i sig selv igen på det seneste.
Men for et par år siden hjalp jeg en veninde som chauffør på hendes skraldeture og blev meget overrasket over hvor meget emballeret mad og grønt der blev smidt ud der ingen ting fejler andet end at være faldet for datoen eller en for ivrig indkøber.
Mef opstart af hønsehold vil jeg dog nok begynde at skralde igen på ugentlig badis for der er altid oceaner af brugtbart brød og grønt.
Så fodermæssigt regner jeg med at det kan gøres rimeligt billigt selv med protein tilsætning som vurderings sag i form af korn og soja, skaller osv.
Jeg er lidt af en gør det selv keld hvis der er penge at spare, så jeg regner med at indkøbe et par billige 48 ægs rugere, og så mest satse på rugeæg, og så er det bare derud af jo
Jeg har et skellet med støbte render stående fra et tidligere fejslagent hus projekt på va 100 m2, så det regner jeg med at beklæde med tråd og bræde forstærkning ( har to store hunde som nok vil synes i første omgang at de er til dem)
Internt vil der blive delt op til forskellige hønsehold, slagteplads, rugekasser osv, og der vil også blive opsat hegn i andre dele af haven så de også kan komme ud på skift på græs.
Det er sommerhusområde med et par ret emsige genboer, men grundejerforeningen har ikke lavet separate påbud mht hønsehold, så Gribskov kommunes generelle regler vedr fjerkræ gældet, og der må jeg holde op til 30 høns inkl en hane hvor der tages hensyn, men der vil udrn tvivl komme klager når hanen bliver kønsmoden.
Men den tid den sorg, for reglerne siger fra kl 7 hverdage, og klokken 9 i weekends, så hvis jeg lægger en time til det, så har jeg allerede taget mere hensyn end jeg skal.
En hane er helt essentiel i mine planer om både racerene høns og kød og æglægger blandinger, så ham vil der blive kæmpet for om nødvendigt.
Mht æg er jeg helt pjattet med de grønne og de kakaobrune, så der kommer jeg vist ikke uden om Maranen
De grønne og blå synes jeg også er pæne så snakker pt mef nogle engelske avlerere om at få tilsrndt rugeæg fra Cream Legbar
Dernæst vil der nok blive suppleret med nogle maskingevær læggere af lysr brune æg, tænker på at supplere med et par isa brown, foruden de æg der kommer fra de racerene høner.
Som køddyr bliver grundstammen nok indiske kamphøns.
Har kun kunne finde en enkelt avler herhjemme som jeg har skrevet til og afventer svar fra pt, men ellers har jeg fået positive tilbagemeldinger fra 2 engelske avlere, så trods sjældernheden herhjemme af disse så skal der nok komme æg i rugemaskinen
kamphønsene er det planen både at have en hane og et par høns af.
Hanen er det så planen jeg vil prøve at lave nogle gode og hurtigt voksende kødblandinger af ved at supplere med plymouth rock, sussex, la bresse og maran, og muligvis andre/flere, alt efter hvad jeg kan få fat i af gode rugeæg.
Så der kommer godt gang i pipperiet her på nordkysten næste år
Hvis der skulle være evt spørgsmål, gode råd osv, så kopierer jeg også dette ind i min brainstormer tråd så præsentations tråden her ikke ryger for off topic