Foder :
Til start får kyllingerne startfoder og lidt undulat frø på toppen (det synes jeg er godt til at holde maven i orden med) efterhånden blander jeg lidt knust majs og hvede i.
Senere går de over til voksefoder iblandet lidt hvede, knust majs, havre og lidt solsikker.
De gamle høns får æglægnings foder iblandet hvede, og havre.
I avls sæsonen (start december/januar) optrappes de gamle høns og de høns som skal igang med æglægning med ren eller næsten ren æglægningsfoder.
Udenfor avlssæsonen reducerer jeg mængden af æglægnings foder, for ikke at "drukne" i æg og for at give dem en pause.
Alt foderet er fra Mølleren, undtaget hvede og havre.
De får desuden skaller, grit, levertran, vispumin og mangan, grønt og rester fra husholningen.
Det er ingen hemmelighed at jeg får RIGTIG mange haner, hvor de aller dårligste, før i tiden blev aflivet i en tidlig alder og smidt i skraldespanden
. Men nu efter at hestene er solgt, så er den ene boks blevet til "dødsgangen" hvor frasorterede haner blivet "smidt" hen enten til videre salg eller opfedning og slagtning.
Det er vigtigt at slagtedyrene ¨får nok proteiner, for at kunne sætte kød og ikke blive tynde med fedt.
Her har jeg fodret med ½ Fuld af Pep, og ½ majs og hvede.
Jeg er selvforsynet med kød nu og jeg har ikke købt i butikkerne i et par år nu. Æg fra butikkerne har jeg ikke købt siden jeg startede med høns i 1998.
Høner kan ALTID sælges og de bliver derfor ikke slagtet.