Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ikke tilfældig død, men infektion!!!  (Læst 27764 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Bitten

  • Gæst
Ikke tilfældig død, men infektion!!!
« Dato: 25 Oktober , 2008, 07:30 »
Hej Alle sammen

Igår blev jeg fuldstændig perpleks, da jeg opdagede en af mine nyindkøbte sussex også var død kun 4 mdr gammel igår morges - så kunne det jo ikke være helt tilfældigt, at min anden sussex lå død dagen før.

Indrømmet: jeg havde haft to høner, der var lettere forkølet. I et par dage havde jeg haft to høner med lidt snøften og hakken og det henholdte jeg til, at de var ved at fælde sammen med noget træk i hønsehuset og var igang med at løse problemet. Men at det skulle gå så hurtigt!!! Og den første der døde havde absolut ingen symptomer overhovedet.

Jeg skyndte mig derfor at ringe til dyrlægen Bjarne i Hårlev, som alle så flittigt bruger, som bad mig komme forbi med de to døde høns og den levende forkølede.

Jeg hastede hjem fra arbejde efter de to døde og håbede, at min lille dværgwyandot, som var den forkølede stadig levede. Hende sætter jeg meget højt, fordi hun virker lidt kvikkere end de andre samt hendes gode anlæg som hønsemor og æglægger. OG heldigvis levede hun stadig, men puha hvor havde hun det dårligt!

Men jeg kørte mod Hårlev med den lille skat, som bare blev værre og værre. :'(

Bjarne var bare så flink og vidste meget om fjerkræ. Han fortalte mig, at han selv har 50 høns deriblandt bla.guldrandede wyandotter. Han gav min lille høne en sprøjte, der skulle hjælpe, da det er min yngling. Men gav mig ingen forhåbninger om dens overlevelse.

Han mener, at det er en meget alvorlig infektion, som ville slå mindst halvdelen af min flok ihjel, hvis den forbliver ubehandlet, men vil først vide det efter obduktionen af de to døde og prøverne fra den lille høne på mandag - åh hvor bliver det en lang weekend. Jeg fik noget pulver: "lincospectin", som jeg skal blande i drikkevandet de næste 7 dage.

Jeg skyndig mig hjem med den lille høne, men turde ikke sætte hende udenfor og hun kom derfor på badeværelset, hvor jeg kan holde min nysgerrrige katte væk. (de bliver dog så forskrækkede, når hun hoster, at det vist ikke er nødvendigt)

Jeg vågnede tidligt denne morgen, da jeg måtte tjekke, om hun havde klaret den og tænk det havde hun <E  Jeg havde også givet hende både kamillethé og en gang tykmælk med musli igår - selvfølgelig økologisk ;) Gik ned for at kigge til de andre, hvor en ny var begyndt at hoste igår aftes - heldigvis levede de alle.

Til dem jeg skulle have handlet høns med: Jeg vil hverken købe eller sælge noget, før end dette er overstået.

Jeg vil holde jer opdaterede om situationen. Jeg modtager gerne gode råd til, hvordan jeg holder mine resterende flok og den syge i bedste form: Hvad giver i jeres høns, når de er syge?

Med forhåbningsfulde hilsener Bitten

LindaMadsen

  • Gæst
Sv: Ikke tilfældig død, men infektion!!!
« Svar #1 Dato: 25 Oktober , 2008, 08:51 »
undskyld jeg fik sendt svar til forkert emne! :-\
« Senest Redigeret: 25 Oktober , 2008, 08:54 Fra LindaMadsen »

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Ikke tilfældig død, men infektion!!!
« Svar #2 Dato: 25 Oktober , 2008, 09:22 »
Ups, det lyder godtnok ikke godt. Jeg håber så sandelig at de klarer den. Du har i hvert fald reageret hurtigt og gjort hvad du kunne. Sagde dyrlægen noget om hvad det kunne være?? Han må næsten have en ide om det?

Det er også rigtig godt at du hverken vil købe eller sælge nu.  <E

Måske skulle du også ringe til sælgeren af dine Sussex og underrette om situationen. Meget kunne jo tyde på at det var der infektionen kom fra.

Hold nu modet oppe til mandag.

"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Ikke tilfældig død, men infektion!!!
« Svar #3 Dato: 25 Oktober , 2008, 10:51 »
Det lyder meget som det der var ved mine høns. Det eneste er at der gik et stykke tid før de døde af det.

Jeg sendte en kylling til opduktion hos den dyrlæge du også har været ved, og fik derefter linco spectin i nogle dage til dem. Det tog også meget af det, men de blev dog ikke helt raske, så fik de en kur mere, og nu er de næsten kommet sig helt. Så ja han er en dygtig dyrlæge ;)...

Indtil medicinen kom gav jeg efter råd herinde fra dem hvidløg i vandet og blanede det også med havregrun og A38 :)..

Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Bitten

  • Gæst
Sv: Ikke tilfældig død, men infektion!!!
« Svar #4 Dato: 26 Oktober , 2008, 08:46 »
Hej igen

Tak for de trøstende ord.

Jeg har kontaktet sælger, som ikke har nogen syge eller problemer.

Heldigvis lever den lille wyandotte stadig  ;D og hun hoster næsten ikke mere. Jeg er til gengæld bekymret over hendes lave vægt og forstopníng ved kråsen hele tiden.
Desværre er en mere meget syg og nu også isoleret - det er selvfølgelig en af min stjerner: en smuk guldrandet wyandot. ØV
Og en til af de nyindkøbte sussex hiver efter vejret og jeg overvejer isolation af den også.

Jeg har gået og tænkt på, om det kunne være ILT Infektiøs laryngotracheitis, men håber det sørme ikke. Er der nogen, der kender den sygdom?

Mvh Bitten

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Ikke tilfældig død, men infektion!!!
« Svar #5 Dato: 26 Oktober , 2008, 09:26 »
Den kender Mette vist alt for godt...
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Ikke tilfældig død, men infektion!!!
« Svar #6 Dato: 26 Oktober , 2008, 16:49 »
Kære Bitten,

øv da også :(

Du kunne godt lyde som ILT men det kan også være IB. Begge findes i meget milde og i dødelige varianter.

For to år siden havde jeg ILT i min hønseflok og hvis bare vi havde haft adgang til det gamle forum, ville du have kunnet læse hele lidelseshistorien der. Men det har vi ikke, så i stedet må jeg se om jeg kan stykke min hullede hukommelse sammen i håb om at du kan blive klogere ;)

Jeg havde købt en ny hane til flokken, og han blev på et tidspunkt lidt skrantende, sådan lidt energiforladt men var ikke rigtig syg, så han fik - ak og ve - lov at blive i flokken. En dag hostede han meget højt tre gange og kastede med hovedet, som når de får korn galt i halsen. Mere skete der ikke med ham....
Men! Nogle dage efter sad en høne i et hjørne og hang. Jeg kan ikke huske om hun hostede, men hun var nok godt snottet. Jeg isolerede hende i hvert fald fra de andre. Da jeg kom hjem senere den dag, sad hun og hev helt apatisk efter vejret. Den var bare helt galt. Jeg tog hende op for at undersøge hende og i værste fald aflive hende - og så døde hun lige der i mine arme  :'( Det var aldrig sket for mig før, så jeg blev ret panisk - og så var det i øvrigt i 2006 - det år fugleinfluenza-hysteriet rasede, og hvor én død høne var = fugleinfluenza.

Om aftenen da alle de andre høns var gået til pinds, kunne jeg konstatere, at der var flere der hostede nogle ret kraftige host. Så næste dag ringede jeg til "vores" Bjarne  ;), som jeg heldigvis lige havde fået støvet op i forbindelse med nogle andre skranterier, der havde kostet min første hane livet - og dermed bragt den nye hane ind i min hønsegård  >:(

Bjarne fik udleveret den døde høne, som han obducerede og kunne konstatere, at hun var død, fordi hendes lunger var klappet sammen :( Han sagde, at hønsene havde enten IB eller ILT, og jeg fik som dig lincospectin til at tage evt. sekundære infektioner - for både IB og ILT er virus, og dem kan man ikke medicinere i mod. Men man kan give antibiotika mod evt. tilstødende infektioner og den vej give dem en bedre chance for at overleve.

Da der døde to høns mere for mig, og kontaktede jeg Bjarne igen. Han ville nu gerne have afklaret om det var ILT, der jo er en anmeldepligtig sygdom og sendte derfor et luftrør (!) til et laboratorium i Tyskland. Så hudt jeg visker, er det noget med at der skal konstateres nogle blodudtrædninger i luftrøret, før man afgør om det er ILT. Han ville ikke bruge laboratoriet i Århus, da han havde erfaringer med at de ikke gjorde det godt nok. Og det viste sig altså rigtigt nok at være ILT. Hvilket ikke kom bag på mig, da jeg havde opdaget, at de sygeste hostede blodigt slim op :(

Nå, men her stod jeg med en hønseflok på 40 bestående af forældre, slagteklare kyllinger og lidt mindre kyllinger. Og de blev stort set alle syge på skift men i meget varierende grader. De der havde det værst, startede altid med ikke at ville spise - prøven var solsikkefrø: Hvis ikke de kunne interessere, tog jeg hønen/kyllingen væk fra flokken og satte den ned i et gammelt kaninbur til de andre patienter. Dem der ikke ville spise, var nemlig dem der blev ret så syge. De kunne ikke andet end at hoste og hive efter vejret. Andre fik bare lidt øjenbetændelse, og det var det. Og andre igen, nemlig mine to gamle superhøner der stadig er i live den dag i dag, ikke så meget som snøftede  ;)

Det varede 14 dage, før alle havde været igennem virus. Der døde/blev aflivet i alt 8 dyr, både voksne, store og halvstore kyllinger - men flest (kun?) høner/høniker af en eller anden mystisk grund... Det var 'billigt' sluppet. ILT kan have en dødelighed på op til 75%. Og den kan have en dødelighed på 0%. Mange har ILT i deres hønsegård uden at vide det - den kan give sig udslag som en almindelig forkølelse med lidt snot og lidt øjenbetændelse. Så der kan sagtens være ILT i den flok du har købt høns af, uden at hønseejeren ved det, for måske har den aldrig vist sig fra sin bidske side - først nu da nogle af hønsene er blevet udsat for stress i form af flytning og nyt miljø, er den brudt ud.

Før i tiden slog man alle flokke med ILT ned, men det gør man ikke mere, da sygdommen er alt for almindeligt udbredt. ILT er et herpesvirus, der lever i luftveje og slimhinder, og som kun smitter når den er i udbrud - ligesom forkølelsessår. Og et udbrud kan som sagt være lidt snøften og ikke mere. Men er der dyr i flokken, som ikke har været udsat for og immuniseret sig over for virus, vil de dyr blive syge - og igen: nogle mere end andre. Så måske er det i din flok at virus bor, og som nu har smittet dine nye høns??? Det er svært at sige.

Så Bitten, du skal vide, at er det ILT du har i flokken, vil den blive boende latent i din flok, også når den i denne omgang raser ud. Du vil ikke opleve et sådant udbrud som du har nu igen, men sætter du nye høns i flokken, kan de blive syge. Kyllinger klækkes med antistoffer, men de fortager sig, så på et eller andet tidspunkt vil kyllingerne blive konfronteret med virus - hvis der er en høne i flokken, der svækkes af stress eller anden sygdom og hvis virus går i udbrud.

Så mange vælger at slå flokken ned og starte forfra. Jeg valgte den hårde vej (måske jeg lige skal nævne at jeg dengang var hjemmearbejdende ;) og passede og plejede de små pus, indtil sygdommen aftog. Ikke nogen nem opgave skulle jeg hilse og sige ;) men min indstilling var, at når nu langt de fleste faktisk blev raske igen, så kunne jeg altså ikke få mig til at slå hele flokken ned. Så hellere lave mit eget lille darwinistiske forsøg og lade de stærkeste overleve og avle videre på deres gode gener ;D Men som en konsekvens sælger jeg kun rugeæg men ikke levende høns! Hvilket i øvrigt ville være fuldt lovligt, når man har udstået karantænen på 60 dage,  men - synes jeg - overhovedet ikke forsvarligt, da hønsene kan være raske smittebærere!!! Klassisk eksempel på dansk lovgivning omkring husdyrsygdomme...  ::)

Og nu til det praktiske, Bitten:

Du gør det helt rigtige ved at tage de sløje fra og sætte dem i en kasse på gulvvarmen på badeværelset! Varme er godt.
Hvis de har svært ved at trække vejret, så giv dem kamilledampbad - 1 liter kogende vand over to breve kamillethe i en skål og så et stort håndklæde henover, så dampen bliver hos hønen i kassen. Hvis du sætter skålen med kamillethe ned i kassen, så pas på at hønen ikke skolder sig. Tilsæt gerne et par kviste timian (slimløsende) eller mere praktisk: timianolie - kan købes over nettet på urtegaarden.dk eller i en helsekostforretning.
Hvis hønen ikke vil spise eller drikke, må du i gang. Selv om de ingen appetit har, har de brug for noget at stå i mod med.
Drikke: Hvis du har en engangsprøjte ved hånden, er det nemmest. Sug lidt af den lunkne kamillethe op i sprøjten, og hæld det langsomt ned i halsen på hønen. Det er nemt at tvinge deres næb op og så er der fri adgang :) Bare rolig, de kløjs ikke særligt nemt i det.
Spise: Hønseguf med vitaminer eller levertran! Rul den til små kugler på størrelse med ærter (til store høns) og fodr hønen med en ad gangen. Put dem så langt tilbage i næbbet som muligt - så skal hønen nok synke den. Hvis de er meget snottede og har svært ved at få vejret, så vær forsigtig. Alternativt kan du lave dem lidt vandet havregrød med friskpresset hvidløg rørt i - det løsner også slimet i tilstoppede hals (hvilket giver host - og det er godt, for så kommer slimen op, og er altså bedre end desperat hiven efter vejret = slim der sidder fast og risikerer at lukke halsen).

Altså: varme, dampbad, drikke og spise i nævnte rækkefølge - det hjælper dem på højkant igen.

Det var vist det hele  :o  ::)
Spørg endelig!
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Bitten

  • Gæst
Sv: Ikke tilfældig død, men infektion!!!
« Svar #7 Dato: 26 Oktober , 2008, 17:56 »
Kære Mette

Tusind tak for din lange beskrivelse. Jeg tænkte på skift, så kan det godt være/så er det ikke ILT..

Jeg har ikke set nogen hoste slim op, men den hane, jeg købte i sidste uge, går og ryster sjovt på hovedet, men har ikke andre symptomer - så det kan godt ryste mig lidt, det du skriver, for startforløbet minder om mit!! :-[ (bortset altså fra den første høne, som bare døde uden nogen symptomer!)

Jeg er nu oppe på 2 døde og 5 syge høner, men de spiser og drikker altså gerne. F.eks. har dværgwyandotten spist gennem hele forløbet og hun er nu holdt op med at hoste. Til gengæld har de diarré, men det tænker jeg, har at gøre med medicinen. De syge får øjenbetændelse, når det er værst og øjet forbliver lukket i et stykke tid.

Så symptomerne er i den rækkefølge de kommer i:
*hosten
*rallen
*hiven efter vejret
*øjenbetændelse

*og måske rysten på hovedet, men det er kun hanen, der gør det.
*desuden en hævelse/kroen foran på den lille dværgwyandot - kan masseres væk.

Behøver jeg at fortælle, at de sidste nye syge, er dels min anden bedste æglægger dels en af de nyeste wyandothøner, som er vokset op her. snøft  :'( :'( :'(

Bortset fra det bruger jeg majs - hvis de ikke vil spise majs, er de helt sikkert syge. Men ok solsikkefrø går også an ;D Ellers laver jeg hønseguf til dem og har faktisk givet dem kamillethé med lidt honning i, men tænker, at jeg vil prøve en gang havregrød efter din opskrift Mette.

Åh jeg håber ikke, at det er ILT Øv - men får svaret i morgen formiddag.

Med håbefulde hilsener Bitten

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Ikke tilfældig død, men infektion!!!
« Svar #8 Dato: 26 Oktober , 2008, 18:29 »
Hej igen Bitten,

selv tak - håber du kan bruge noget af det.

Men egentligt er det jo lige meget om det er IB eller ILT - hovedsagen er at dine høns er syge ;) Og den vigtigste forskel på de to er, at ILT er anmeldepligtig - hvilket betyder at din hønseflok kommer i karantæne i 60 dage. Både IB og ILT lever videre i flokken efter endt udbrud (så vidt jeg husker...??? det skal lige dobbelttjekkes). Så under alle omstændigheder er det rart at vide, præcist hvad hønsene fejler, så du ved hvordan du skal forholde dig i fremtiden omkring køb og salg af dyr.

Men lige meget hvad, så er dine høns syge, og hvis ikke du vælger øksen, så er det bare på med vanten - og hvidløget!! Også til de raske! Hvidløg siges at have en virushæmmende virkning, så det er altid en god investering  8) Så masser af hønseguf (helst med kartoffelmel) - især når de også har diarré.
Hvis ikke du har mulighed for at tage alle høns ind på gulvvarmen (der kan jo godt blive lidt fyldt ude på badeværelset), så kan det være du har en varmelampe at hænge op over dem, mens de sover. Og lad for guds skyld være med at lukke dem ud i det våde vejr! I det hele taget så gør det for hønsene, som du ville gøre for dig selv, hvis du var så forkølet som det. Det var sådan jeg kom igang med kamilledampbadene, for hvordan skulle jeg ellers lindre slim og irritation i luftrøret!?

God bedring med dem, og lad høre hvordan det hele udvikler sig!

cyberkram fra en blødsøden hønsetosse  ;)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Bitten

  • Gæst
Sv: Ikke tilfældig død, men infektion!!!
« Svar #9 Dato: 26 Oktober , 2008, 19:23 »
Hej Mette

Tak for det  ;)

Jeg vil ihvertfald ikke bruge øksen, før end jeg ved, hvad der foregår ellers kun medlidenhedsdrab!

Jeg er nu glad for, at alle høns har haft indedag - måske vi skal fortsætte med det..
Varmelampen kom op igår, så det er gjort.

De der kamillebade, må jeg lige overveje. Kamillethéen med honning er faktisk også ret godt.
Jeg har ikke brugt kartoffelmel til hønseguffen, men det må jeg gøre i næste portion. Men jeg har brugt både hvidløg og levertran i de andre portioner.

Og ja der er lidt mange høns til badeværelset, men indtil videre tager manden det pænt ;)

Mit største problem er, at det hønsehus, som vi tog i brug i foråret, fordi det gamle var for lille, ikke er særlig godt, fordi der er noget fugt og træk, som vi prøver at udbedre, men sikkert bedre at prøve en staldlænge i stedet, men kræver lige nogle udbedringer og ændringer, som ikke er lige til. Puha det er træls!

Vi er lidt kede af det, fordi vi har mistet en del høner i denne sommer og haft flere problemer med hønsene:
Ræven har taget 6 fugle henover sommeren
2 døde af formentligt en forgiftning i juli - aldrig afklaret.
3 kyllinger døde - en lagt ihjel andre uvist
og nu er to døde af denne sygdom

Forgiftning - derefter lus og blodmider - så kalkben og nu dette! Og så fortæller folk mig, at de har haft høns i 30 år og har aldrig mistet en høne/sygdom. Hvor svært kan det være? <W <W <W
« Senest Redigeret: 26 Oktober , 2008, 19:25 Fra Bitten »

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Ikke tilfældig død, men infektion!!!
« Svar #10 Dato: 26 Oktober , 2008, 19:43 »
Man mister af og til en høne. Har aldrig haft sygdom i det hvor det har været en omfattende en før jeg fik det her i sensommeren. Du er ikke dårlig til høns, du har bare været meget uheldig.

Jeg var vel egentlig lidt selv uden om den gang mine blev syge, men hvis du ikke er det så er du bare uheldig :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Ikke tilfældig død, men infektion!!!
« Svar #11 Dato: 26 Oktober , 2008, 19:51 »
Forgiftning - derefter lus og blodmider - så kalkben og nu dette! Og så fortæller folk mig, at de har haft høns i 30 år og har aldrig mistet en høne/sygdom. Hvor svært kan det være? <W <W <W
Som man siger: En ulykke kommer sjældent alene! ;)
Og sådan som du har det nu, havde jeg det også dengang for to år siden - da havde jeg også bare været plaget af alt muligt i en laaang periode.

Så ja, I er bare uheldige, så hold fanen højt!
Og du er jo allerede godt i gang med en god sygepleje - mere kan du ikke gøre!  <M

Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Ikke tilfældig død, men infektion!!!
« Svar #12 Dato: 27 Oktober , 2008, 07:23 »
Mette flot indlæg om ILT..
Bitten der er ingen hønseejer gennem 30 år der ikke oplever pludselig død i flokken, for mange af de gamle opdrættere er det bare noget man ikke snakker om, man sliber øksen i stedet.

Bitten

  • Gæst
Sv: Ikke tilfældig død, men infektion!!!
« Svar #13 Dato: 27 Oktober , 2008, 10:58 »
Og dyrlægen sagde.

Det er ikke ILT, IB eller fugleinfluenza!!  ;D

De to sussex døde af en masse slim i svælg og lunger og er derfor hårdt angrebet på luftvejene.

Han mener, at jeg vil miste flere høns og bør aflevere de døde til endnu en obduktion for at sikre, at der vitterligt ikke er noget.

Her til morgen stadig ingen døde. Dværgwyandotten er i bedring. I alt 7 høns er syge nogle i mild grad andre i svær grad.

Iøvrigt sagde han, at jeg kan spise æg og kød efter 7 dage efter sidste medicinering.

Tusind tak for alle de gode kommentarer! Og Helen: Dyrlægen sagde nøjagtig det samme som dig  ;)

Mange forhåbningsfulde hilsener Bitten

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Ikke tilfældig død, men infektion!!!
« Svar #14 Dato: 27 Oktober , 2008, 13:52 »
Det var godt at høre Bitten :D!! Så kan du da være lidt mere lettet ;)...
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.