Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Afstemning

Hønsepriser

Max. 50 kr.
0 (0%)
50 - 100 kr.
0 (0%)
101 - 200 kr.
0 (0%)
201 - 300 kr.
0 (0%)
301 - 400 kr.
0 (0%)
401 - 500 kr.
0 (0%)
Over 500 kr.
0 (0%)

Totale antal stemmeafgivende: 0

Forfatter Emne: Hva ska den koste ??  (Læst 67790 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hva ska den koste ??
« Svar #15 Dato: 24 Marts , 2011, 17:40 »
Jeg har regnet lidt på det, og med de foderpriser som der er, så koster en stor høne ca. 100- 125,- kr. at fodre op på fra 0-½ år. og det er uanset om det er et 0 point dyr eller et 97 point dyr.

Så kommer der også være udgifter til evt. rugeæg, udrúgning, eller indkøb af kylling, ring og vaccination.

Nu koster al hobby jo penge, så dette er bare ment som en oplysning.


« Senest Redigeret: 24 Marts , 2011, 20:35 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline NiNydk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 97
    • niny.dk
Sv: Hva ska den koste ??
« Svar #16 Dato: 24 Marts , 2011, 20:45 »
Jeg synes vi sammen skal sætte standarden efter afstemningen...
Shropshire 1.10, Spælsau 0.7, Moskusænder, 1.7.7, Lys Sussex 1.12, plymouth rock 0.2, Staffordshire bullterrier 0.1, Schæffer 1.0, Børn 1.2 og en kone

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hva ska den koste ??
« Svar #17 Dato: 24 Marts , 2011, 20:59 »
Jeg vil ikke med mit indlæg diktere hvad folk skal tage eller give for fjerkræ. Det må være op til de enkelte. (hvis det er det du mener med at sætte en standard, NiNydk) ??

Jeg vil kun oplyse om, at det desværre koster noget at lave høns.

Men hvis sælger og køber er enige om prisen, så er den jo "rigtig".

Foderpriserne stiger hvert år (indtil flere gange).
« Senest Redigeret: 24 Marts , 2011, 21:06 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Hva ska den koste ??
« Svar #18 Dato: 24 Marts , 2011, 21:10 »
Jeg mener ligesom Lene, at det koster rigtig mange penge at lave racefjerkræ af høj standard. Især når man som jeg sælger ungdyr, hvor jeg har lavet 1. frasortering (til egen slagt). Der skal altså produceres betydelig flere kyllinger end det antal der klarer nåleøjet, og får lov at forlade mig som avler og opdrætter.
Vi er nogle der ofte betaler 200-300 kr. for en god avlshane til blodfornyelse, med den eene grund at kunne producere nogle kyllinger af høj kvalitet.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hva ska den koste ??
« Svar #19 Dato: 24 Marts , 2011, 21:13 »
Pris og kvalitet følges ad.

Så er spørgsmålet om man skal sælge høns med grelle fejl (som giver 0) til havehøns eller skal de bare i gryden ??

En høne med tvillingetak kan jo sagtens lægge gode æg i en baghave, køber skal selvfølgelig altid oplyses om fejlen.

Nu er faktisk det første folk siger når de ringer på høns "det er IKKE til udstilling" men alle racehøns kan jo udstilles (når de er ringmærket og vaccineret), dog med mere eller mindre godt resultat.

« Senest Redigeret: 24 Marts , 2011, 21:19 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hva ska den koste ??
« Svar #20 Dato: 24 Marts , 2011, 21:50 »
100 kr. lige ud - det er det jeg både plejer at betale og få for en høne/hane af stor race af "almindelig" raceren kvalitet (ikke super udstillingsmodel) -

Mortends

Beklager at citere ufuldkomment, men tror 'målet helliger midlet' som man siger.

Det ville nemlig i denne sammenhæng måske være interessant at finde ud af hvor længe en h*ne som beskrevet ovenfor har kostet en hund.

Det er som om vi hobbyfjerkræ-folk, har svært ved det der med at priser går op. Jeg mener, når vi har noget at sælge. Vi er helt med på at vi må betale mere for foder, vitaminer, vand, el osv. Det er jo blot udviklingen der gør at disse ting stiger. Men når det kommer til priserne på det vi sælger, så synes accepten af en stigning at være sværere at håndtere, i vore egne hoveder.

Og jeg skal ikke sige mig fri for at være i samme fælde. Da jeg startede med høns i 1998 kostede et æg til konsum 1 kr, og det gjorde det helt frem til 2010. Nu er prisen 1,50 kr medmindre det er til egne børns forbrug.

Jeg har iøvrigt budt ind med 101-150 kr for sådan en h*ne. Jeg synes ikke 'opdrætter' skal sætte til på sine dyr.
Mvh
Erik Andersen

Offline NiNydk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 97
    • niny.dk
Sv: Hva ska den koste ??
« Svar #21 Dato: 24 Marts , 2011, 23:47 »
Jeg mener ligesom Lene, at det koster rigtig mange penge at lave racefjerkræ af høj standard. Især når man som jeg sælger ungdyr, hvor jeg har lavet 1. frasortering (til egen slagt). Der skal altså produceres betydelig flere kyllinger end det antal der klarer nåleøjet, og får lov at forlade mig som avler og opdrætter.
Vi er nogle der ofte betaler 200-300 kr. for en god avlshane til blodfornyelse, med den eene grund at kunne producere nogle kyllinger af høj kvalitet.
Fint jeg avler ikke efter udseende, men efter størrelse, da jeg mener at både lys Sussex og tværstribet pl. rock har æglægningen med sig og godt kan forbedre sig på kød fronten... Jeg vil gerne undværre hybrider men opnå samme kvalitet (eller næsten) mht. æglægning/kød.... ps. ved godt der er rigtig lang vej endnu....
Shropshire 1.10, Spælsau 0.7, Moskusænder, 1.7.7, Lys Sussex 1.12, plymouth rock 0.2, Staffordshire bullterrier 0.1, Schæffer 1.0, Børn 1.2 og en kone

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hva ska den koste ??
« Svar #22 Dato: 25 Marts , 2011, 06:32 »
Ja, jeg vil ikke "binde penge i halen" på dem, så hellere fryseren. Og dem som synes mine priser er for høje behøver ikke at bruge mere "krudt" på mine annoncer.

@  NiNydk
Det kan vel også sagtens lade sig gøre at avle efter mere kød og større æglægning, uden at lave om på typen. En Sussex skal stadig ligne en Sussex osv.

Før hybridernes "opfindelse" var det jo racehøns, som blev brugt i industrien og de er trods alt også stamfædre til hybriderne.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline NiNydk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 97
    • niny.dk
Sv: Hva ska den koste ??
« Svar #23 Dato: 25 Marts , 2011, 10:25 »

 En Sussex skal stadig ligne en Sussex osv.

 

Det er vi helt enige om, men ville ikke gøre noget med lidt mere bryst fylde ;)
Shropshire 1.10, Spælsau 0.7, Moskusænder, 1.7.7, Lys Sussex 1.12, plymouth rock 0.2, Staffordshire bullterrier 0.1, Schæffer 1.0, Børn 1.2 og en kone

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hva ska den koste ??
« Svar #24 Dato: 25 Marts , 2011, 14:04 »
Manglende brystfylde er desværre et stort problem hos de fleste store racer. Så der skal helt klart avles med de dyr, som har mest og det gælder både haner og høner.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

thorleif

  • Gæst
Sv: Hva ska den koste ??
« Svar #25 Dato: 25 Marts , 2011, 14:23 »
En moderne (hybrid) slagtekylling ligner en fodbold naar den er slagtet.
En slagtet race-kylling ligner en rugby-bold.
Min "egen" slagte-race tager 12-13 maaneder at fylde ud brystet 5,+kolo, hvids jeg krydser den med en RIR bacered kylling tager den kun 6-8 maaneder, men bliver lidt mindre, 2.5-3,5 kilo.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hva ska den koste ??
« Svar #26 Dato: 28 Marts , 2011, 16:28 »
Kom og stem, der er stadig mange som mangler.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Hva ska den koste ??
« Svar #27 Dato: 28 Marts , 2011, 17:12 »
Jeg er ligesom andre også nævner dårlig til at sælge, men god til at købe :)

Jeg køber gerne selv hønsene til 100 kroner eller op efter, men sælger af og til dem for 100 kroner og nedefter (dårlig forretning)... Jeg vælger tit at se på hvordan jeg syntes det skal være for den enkelte, og nogle gange har jeg sat en høne til 100 kroner, en anden til 50 og en tredje til 150 kr, det er meget forskelligt :)

Men fremover er min standardpris 100 kr. pr. høne. 75 kr. pr. hane samt 5 kr pr rugeæg. Ved endnu ikke hvad jeg skal tage for daggamle eller kyllinger :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Ingrid

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 461
Sv: Hva ska den koste ??
« Svar #28 Dato: 28 Marts , 2011, 17:16 »
Jeg har fulgt denne tråd og det er da et relevant emne.
Men jeg vil ikke stemme!!!
Der er alt for mange "hvis'er" og "det-kommer-an-på'er".
Pris vil afhænge af 1000 ting.
Hilsen fra Ingrid.
Ejer af:
0.7 blå-hvid columbia Brahma.
0.2 hvid-sort columbia Brahma
3.0 main-coon katte.
1.0 dværgvædder
2.0 børn og 1.0 mand.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Hva ska den koste ??
« Svar #29 Dato: 28 Marts , 2011, 17:47 »
Jeg har svaret 100-150kr men generelt vil jeg sige: Høns koster det de koster /o
Nu tilbage som Johanne Schiødt