Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Blodmid  (Læst 3149 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Betina73

  • Bruger
  • Indlæg: 3
Blodmid
« Dato: 08 August , 2020, 21:00 »
Hej
Jeg håber virkelig at I kan hjælpe en efterhånden desperat hønseejer.
Jeg købte et brugt hønsehus for et år siden, som åbenbart var fyldt med blodmider. Efter at have prøvet lidt af hvert lykkedes det mig at komme af med dem ved hjælp af hemexide, som jeg penslede på hele huset indvendigt efter at have rengjort det med sæbe og vand. De var væk i et år, men er nu kommet igen. Jeg har givet huset 2 omgange mere med hemexide, men kan denne gang ikke få bugt med dem. Har I nogle gode forslag? Andet end at brænde huset ned☺️ På forhånd mange tak for svaret.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Blodmid
« Svar #1 Dato: 09 August , 2020, 14:10 »
Man skal være meget heldig, hvis man ikke løber ind i blodmider i hønsehuset om sommeren.
Hemexide kan tage det værste .... for en kort tid, men det hjælper ikke til at eliminere mideangrebet.
Det mest virksomme er at kalke huset indvendig. Sørger man for at kalke ind i alle sprækker og hjørner, så vil miderne forsvinde. Kalkningen skal foretages hvert år.
Jeg er kun meget sparsomt belemret med blodmider, da min flok bor i et stålhus, men alligevel forsøger blodmiderne at komme ind ude fra haven hver sommer og laver små kolonier lige indenfor døren, inden jeg får dem fjernet. Fordi 'mit' angreb er så ufarligt, bestemte jeg mig for nogle år siden for at prøve de mest populære forslag af, som folk kommer med. Først penslede og strøede jeg med hemexide. Det virkede en tid, så var miderne tilbage. Herefter blev alt sprøjtet med staldchok. Dette virkede lidt længere, men miderne kom tilbage - først da jeg kalkede, blev miderne væk - indtil næste sommer.
I år har jeg investeret i Elector og for en gang skyld er jeg løbet ind i et produkt, som holder hvad det lover. Jeg sprøjtede hytten med Elector i starten af maj - der er stadig ingen blodmider i huset. Ved brug af Elector skal man selvfølgelig rengøre og fjerne så meget skidt fra huset som muligt, inden man sprøjter. Dyrt men vildt effektivt middel og meget drøjt i brug
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Vibeke P

  • Bruger
  • Indlæg: 23
    • Rosenbud
Sv: Blodmid
« Svar #2 Dato: 23 August , 2020, 13:05 »
Du kan også med fordel behandle helt giftfrit med rovmider. Det tager dog sin tid ved et stort angreb og er mest effektivt, når rovmiderne sættes ud forebyggende over forår og sommer.
Jeg har helt undgået blodmider i mine hønsehuse, ved at sætte rovmider ud hver 4. uge siden april og vi kan med sindsro spise mine æg og kød, uden at skulle bekymre os om giftrester.
Den lykkelige ejer af https://rosenbud.dk - en webshop, hvor du kan finde specialudstyr til dine høns