Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kan kolde æg spises!?  (Læst 1610 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline H. Jessen

  • Bruger
  • Indlæg: 19
Kan kolde æg spises!?
« Dato: 13 December , 2022, 23:14 »
Hej alle,

Pga. mine arbejdstider, så når jeg først at samle dagens æg fra redekassen ved 19-20-tiden. Da æggene lægges først på formiddagen (i hvert fald af mine høns) betyder det, at de har ligget i redekassen i 8-10 timer. Mit hønsehus er uopvarmet, så i disse dage kan æggene derfor godt have ligget i kun et par graders varme - måske endda i frostvejr - i en del af de 8-10 timer.

Fødevarestyrelsen foreskriver som bekendt, at æg ikke må holdes ved lavere temperaturer end 5 grader (med få undtagelser), og jeg har ladet mig fortælle, at der under 5 grader kan opstå nogle luftlommer i ægget, som kan være bakteriefremkaldende.

Tænker I, at jeg bør kassere mine æg, når de bliver udsat for det, jeg netop har beskrevet?

På forhånd tak for jeres input.

Mvh.
H. Jessen

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Kan kolde æg spises!?
« Svar #1 Dato: 20 December , 2022, 08:07 »
Brug roligt æggene. Jeg aner ikke, om nogen af æggene fra mine høns kommer under 5 grader, men jeg ved, at skallen revner på langs, hvis de får frost - og så bruges de til spejlæg/bagning/madlavning.
Selvfølgelig er der teoretisk større chance for, at bakterier trænger ind, hvis skallen er revnet, men hvis æggene bruges hurtigt og kun til noget, hvor de bliver kogt/stegt helt igennem, mener jeg ikke, der skulle være nogen risiko for noget.
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline H. Jessen

  • Bruger
  • Indlæg: 19
Sv: Kan kolde æg spises!?
« Svar #2 Dato: 23 December , 2022, 01:40 »
Tak for dit synspunkt, Lone.