Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kvæg foder til høns?  (Læst 4258 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Tinggaard

  • Gæst
Kvæg foder til høns?
« Dato: 10 ſeptember , 2014, 20:07 »
Jeg har set at flere bruger grisefoder til høns. Jeg har mulighed for at købe foder til køer som bonden selv bruger til hans æglæggere.

Jeg er dog i tvivl om der er næring nok i det og hvad jeg evt skal tilsætte.

De vil ved siden af få en blanding af byg, havre og andet godt fra haven.

Hvad er jeres erfaring og holdning til dette?

Offline Jaue

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 56
Sv: Kvæg foder til høns?
« Svar #1 Dato: 10 ſeptember , 2014, 21:01 »
Har du nogen idé om, hvad det er for noget kvægfoder?
1.5 New Hampshire

Tinggaard

  • Gæst
Sv: Kvæg foder til høns?
« Svar #2 Dato: 10 ſeptember , 2014, 21:03 »
Nej ikke andet end det er til økologiske malkekvæg og at han leverer til nogle af de mejerier der kræver høj kvalitet

Offline Jaue

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 56
Sv: Kvæg foder til høns?
« Svar #3 Dato: 10 ſeptember , 2014, 21:37 »
Ok, så er det muligvis noget proteintilskud, han blander sammen med resten af det køerne får. Det tror jeg godt du kan give hønsene af, sammen med korn. Men prøv om du kan få en indlægseddel hos ham, så du kan se hvad det indeholder.
1.5 New Hampshire

Offline Glatnak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
Sv: Kvæg foder til høns?
« Svar #4 Dato: 13 ſeptember , 2014, 08:05 »
På det øko fuldfoder jeg bruger, står der det ikke må gives til drøvtyggere

Kunne man ikke forestille sig at det også gjaldt den anden vej ?

Bla. Er der en regel om at benmel fra f.eks. Fjerkræ ikke må gives til fjerkræ, ligesom benmel fra kvæg ikke må gives til kvæg
Faktisk må fiskemel heller ikke gives til kvæg iflg. Fødevarestyrelsen

Reglen blev indført efter man i England for nogle år siden oplevede at det medførte sygdom der blev overført til mennesker.

Køer fik kogalskab og senere viste det sig at mennesker fik Creutzfeld-Jacob sygdommen.

http://www.landbrugsavisen.dk/CmsRoot/Modules/PageTemplates/LandbrugsAvisenStandard.aspx?NRMODE=Published&NRNODEGUID=%7B3A6D2FBB-E457-433C-A9BE-2F52FD6C996C%7D&NRORIGINALURL=%2FLandbrugsavisen%2F2001%2F6%2F8%2FRegler%2Bfor%2Bkoslashd-%2Bog%2Bbenmel%2Bkan%2Bkoste%2Bdyrt.htm&NRCACHEHINT=NoModifyGuest
En flok store gule Orpington
1.0 Husbond
0.1 Viv
1.0 Knægt
0.1 Tøs
1.0 Maine Coon
0.1 Golden Retriever

Offline Jaue

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 56
Sv: Kvæg foder til høns?
« Svar #5 Dato: 13 ſeptember , 2014, 17:18 »
Det gælder kun den ene vej, da der aldrig er kød og benmel/fiskemel, i blandinger til drøvtyggere. Så det behøver man ikke bekymre sig så meget om. Dog kan blandinger til malkekvæg tit indeholde lucernemel, og det må høns ikke få for meget af.
1.5 New Hampshire

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kvæg foder til høns?
« Svar #6 Dato: 13 ſeptember , 2014, 17:29 »
Jeg har altid undret mig over at der "bare" fodres løs med både svine- og kvægfoder til fjerkræ.

For en høne har en kro og krås, et svin har en mave og en ko er drøvtygger med 4 maver....... så har de virkelig alle samme behov?

Tja.. måske er det bare mig, som synes noget andet.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub