Jeg er fuldstændig opslugt af selvforsyningstanken, og nu hvor jeg har en god lang sommerferie går jeg og drømmer, afprøver forskellige ting og lærer af ældre naboer som ved en masse.
Her på gården har vi altid været selvforsynende med en del ting, men det har varrieret meget hvad det har været. I de sidste par år har det næsten intet været, men i år er der kommet skub i sagerne igen!
Vi er igen på vej til at blive selvforsynende med
alt kød. Vi har to svin gående til opfedning, vi har kyllinger i gården, som nok giver nogle stykker af sig til slagt, vi går på jagt (min far og jeg), hvilket giver os godt med råvildt og andekød og derudover skal vi imorgen på Brørup marked for at købe et par kvier til opfedning også, det bliver skønt!
Desuden er vi selvfølgelig selvforsynende med æg. En stor del af vores grund ligger i skov, så vi har utroligt mange æbletræer, vil skyde på 2000 eller noget i den stil, så der er rigeligt til både høns, heste, grise og mennesker. Vi laver grød af de ringeste æbler, som vi så bruger i æblekager og til æblegrød. Ellers forsyner de os med mange liter æblemost, langt mere end vi kan drikke. Forrig år tror jeg vi lavede 250 liter og der var stadig mange æbler tilbage!
I juli måned har vi en del kirsebær i samme skov, som vi spiser lystigt af, men de fleste får fuglene dog. Skoven er desuden fyldt med slåen, nødder og vilde blommer, men dem skal jeg lige have regnet ud hvordan vi udnytter. Puttede nogle af de vilde blommer i fryseren sidste år til hønsene, men de fylder jo meget. Hyben plukker vi i de mange hybenhegn vi har her på egnen og dem bruger vi som tilskud til heste og høns i vintertiden, det samme med brombær og hyldebær.
Vi laver af og til også lidt saft af hylden, men det er efterhånden sjældent
Hindbær, solbær, ribs og brombær vokser vildt i skoven og i mosen, men vi får dem ikke helt udnyttet ordentligt, hvilket jo egentlig er en skam.
Den del af selvforsyningen som derimod halter er grøntsagsdyrkningen! Det er noget rigtig øv, men jeg har taget det op i år og fra næste forår skulle vi gerne værre næsten 100 % selvforsynende med alt hvad der omhandler grøntsager. Vi skal nemlig igang (læs mig) med at grave højbede som skal kunne forsyne os med alt grønt. Dog har jeg også fået noget ud af tingene allerede fra i år. Vi har haft radiser sidden midt i april og haft salat sidden starten af maj, som vi jo så er selvforsynende med. Drivhuset er ved at være godt fyldt, både med salat, tomater, radiser og agurker + vores efterhånden store vin.
Jeg har lidt gang i nogle få porrer, lidt gulderødder og enkelte løg, men det er svært at konkurrere med rådyrene
Af og til fælder vi også lidt træer i skoven, hvis der nu er nogen som står i vejen eller noget i den stil, og de bliver selvfølgelig til brænde
Det eneste som jeg ved vi ikke bliver selvforsynende med er korn, foder til en del af dyrene og mælkeprodukter. Begge mine forældre har fuldtidsjob, min søster i folkeskole og jeg selv skal starte i 3.G på htx efter sommerferien, så det er der simpelthen ikke tid til når man også har en masse andre interesser, sociale bånd m.m. Nej det må blive når jeg har regnet den gylde fidus ud med hvordan tingene kan løbe rundt økonomisk når jeg engang flytter hjemmefra