Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: [Andet]: Engelsk Araucana  (Læst 26154 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Peter Chr. Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 462
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
Sv: [Andet]: Engelsk Araucana
« Svar #15 Dato: 16 Februar , 2012, 08:36 »
Du har ret Lene. Og jeg ved at der er flere som gerne vil arbejde med dem. Og jeg håber at vi via et fælles arbejde kan føre Gunni's arbejde videre. Vi er mange som gerne vil men som ikke er så forbandet rutineret. Men meget gerne vil arbejde med dem. Derfor også de mange spørgsmål.

Så det håber jeg da er seriøst nok !  ;)
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: [Andet]: Engelsk Araucana
« Svar #16 Dato: 16 Februar , 2012, 08:45 »
Vi har alle været nybegyndere og vi kan alle stadig godt lære mere- og så længe at lysten, interessen er der og man brænder for det.
Så skal det også nok lykkedes. /o

Men hønseavl er ikke let og der er mange udfordringer, især med racer som ikke lige "hænger på træerne". Så man kan hurtigt "tabe pusten" og det letteste ved modgang er altid at give op.

Det ville være fint hvis Gunni´s gode høns som kom ud til folk, som vil fortsætte hendes store arbejde med dem, for de kan hurtigt komme ud og forsvinde i folks "hønsesupper" rundt omkring og så er de tabte.

@ Peter

Fin hjemmeside du har lavet.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Peter Chr. Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 462
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
Sv: [Andet]: Engelsk Araucana
« Svar #17 Dato: 16 Februar , 2012, 08:49 »
Du har så ret Lene.

Og kunne jeg så havde jeg hentet alt hvad der var tilbage.

Jeg ville nødig se at Gunni's arbejde skulle være spildt. Hun har slidt og slæbt for denne race og det vil jeg
gerne være med til at føre videre og håber mange andre vil. og at vi kan dele vores erfaringer både her og forhåbendtlig os på den nye hjemmeside.

Jeg håber da også at vi ser dig på banen igen med de engelske araucanaer.  ;D
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: [Andet]: Engelsk Araucana
« Svar #18 Dato: 16 Februar , 2012, 09:10 »
Fin hjemmeside, Peter, det kan måske på længere sigt blive starten på en specialklub /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Peter Chr. Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 462
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
Sv: [Andet]: Engelsk Araucana
« Svar #19 Dato: 16 Februar , 2012, 09:17 »
Mange tak Marianne.

Det kunne da tænkes på længere sigt. Jeg håber bare at det kan blive et sted hvor man kan finde informationer om denne utrolig dejlige race som jeg selv er faldet 100% for.

/Peter
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline AnitaL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 56
Sv: [Andet]: Engelsk Araucana
« Svar #20 Dato: 16 Februar , 2012, 10:57 »
Sikke en masse god information. Og tak for linket Lene, jeg har faktisk en aftale i morgen som jeg glæder mig rigtig meget til  :) Jeg har købt 1,8 af de perlegrå og har en aftale med Peter om noget samarbejde. Vil være meget taknemmelig om flere vil være med, så vi som tidligere sagt kan få videreført Gunni's store arbejde. Kendte hende desværre ikke men tror jeg efterhånden har været igennem alt hvad hun har skrevet - også på andre hjemmesider. En aktiv og passioneret kvinde, lige efter mit hoved, må jeg sige
Hvis Frank har Engelske fra Tyskland, kunne han måske tænke sig, at stikke hovedet sammen med os andre, så vi ikke får indavl? :) Lad os få lavet en lille klub for de Engelske og de haleløse  /o

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: [Andet]: Engelsk Araucana
« Svar #21 Dato: 16 Februar , 2012, 11:00 »
På sigt kunne det jo blive til en special klub.

Ligesom det skete for Maran. Her blev det "lige pludselig" til en special klub med gode og initativ rige folk.  /o

@ Peter

Det er synd du ikke har pladsen og må have flere haner. Har du måske mulighed for at slå dig sammen med nogen som har ?

Eller er der måske en fjerkræ koloni i nærheden af dig, hvor du kunne have dyrene.?

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: [Andet]: Engelsk Araucana
« Svar #22 Dato: 16 Februar , 2012, 11:03 »
@ Anita

Jeg synes godt om jeres vilje og interesse for at gøre en indsats for seriøs avl med de Engelske Araucanaer.  /o /o

Jeg vil gerne hjælpe hvis og hvor jeg kan.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline AnitaL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 56
Sv: [Andet]: Engelsk Araucana
« Svar #23 Dato: 16 Februar , 2012, 15:14 »
Tak for det Lene :) Det kan jeg personligt, få meget brug for. Jeg læser om høns, taler om høns og drømmer om høns. Og selv om jeg har lært en del mangler jeg bare så meget - især når det kommer til avl, der er jeg næsten blank. Så al hjælp er velkommen

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: [Andet]: Engelsk Araucana
« Svar #24 Dato: 16 Februar , 2012, 15:32 »
I må også gerne kontakte mig, men hvad Lene ikke ved om udstillinger, standarder mv. er ikke værd at vide.

Jeg har nogle kontakter i England, og vil forsøge at importere nye dyr her i 2012 og starte avl op af perlegrå og sort
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Peter Chr. Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 462
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
Sv: [Andet]: Engelsk Araucana
« Svar #25 Dato: 16 Februar , 2012, 15:39 »
@Johanne,

Super. Jeg har meldt mig ind i British Araucana Club og håber så her igennem at få kontakt til nogle som har nogle rugeæg som jeg kan købe for at få friskt blod.

Jeg vil arbejde med perlegrå og tværstribet som primært og så lege lidt med de hvide og sorte høner.

Jeg har som sagt oprettet en side på nettet som hedder www.araucanaavl.dk som jeg gerne vil bruge til at dele information og de engelske araucanaer og avlen af disse. og vis nogle har informationer som kunne være nyttige så som en liste over dem som avler på denne race og hvad de arbejder på af farver så sende gerne disse informationer til mig så vil jeg lægge det på siden. Så kan det jo blive en samling af viden om netop denne race.
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline AnitaL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 56
Sv: [Andet]: Engelsk Araucana
« Svar #26 Dato: 21 Februar , 2012, 19:24 »
Jeg vil ud over at arbejde med de perlegrå forsøge at lave blå-rød. Desværre har jeg læst, at det er en af de sværeste farver, at lave.
Hanen og hønen, ser nogenlunde ud som på billedet. Er der nogen der ved hvordan man gør? Evt selv arbejder med farven
http://www.archieslittlegems.co.uk/blue-red.html

Offline AnitaL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 56
Sv: [Andet]: Engelsk Araucana
« Svar #27 Dato: 21 Februar , 2012, 19:30 »
Evt nogen der har nogle flere billeder?  :)

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: [Andet]: Engelsk Araucana
« Svar #28 Dato: 21 Februar , 2012, 20:33 »
Det er vidst det vi kalder Blå guldhalsede i Danmark, og de er vidst ikke i Danmark endnu. Jeg mener Gunni fik en enkelt Guldhalset hjem fra England, men ved ikke hvor den blev af eller brugt. Måske Johanne eller Viben kan fortælle dig det.
Den blå farve er nok grunden til at den bliver beskrevet, som besværlig at have med at gøre, samt man også har Guldtegningen man skal have styr på.

Det du kan overveje er om du kan importere dem hjem fra England, måske ved hjælp af Johannes kontakter. Det gode er at den kan køres sammen med de Guldhalsede uden problemer.

Hvis du vil til at krydse dig frem til den vil nogle sorte eller blå Engelsk Araucana krydset med Blå Guldhalset Araucana nok være den nemmeste fremgangsmetode.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: [Andet]: Engelsk Araucana
« Svar #29 Dato: 21 Februar , 2012, 20:38 »
Nå jo for resten kan du se lidt billeder samt beskrivelse herinde http://www.araucana.org.uk/photos.html selvom du nok har set dem.

Ellers for at finde ud af hvordan du laver farven kan du bruge Chicken Calculator
http://kippenjungle.nl/kruising.html
Den kan desvære ikke fortælle dig om de andre ting hvordan du kommer tilbage rent typemæssigt og andre genetiske ting, som top, skæg osv.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen