Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Muskusænder - rugning  (Læst 5846 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kbi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Muskusænder - rugning
« Dato: 17 Januar , 2016, 20:30 »
Vi har fået et muskusande par. Hun lægger æg som besat, i hønsenes nederste redekasse.
Skal jeg bygge en rede til hende, og hvordan skal den evt. se ud? Jeg regner da med at hun skal ruge et kuld ud, næste sommer.
Bliver hun skruk, eller lader jeg blot hendes æg blive liggende i reden, hvorefter hun selv påbegynder rugning når hun synes der er æg nok, eller?

På forhånd tak for svar.
Karsten

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 938
Sv: Muskusænder - rugning
« Svar #1 Dato: 17 Januar , 2016, 23:38 »
Til lykke med ænderne. Du skriver hun benytter nederste redekasse hos hønsene. Du er godt bekendt med, at høns og ænder må ikke gå sammen i Danmark. ? De skal holdes adskilt.

Næste sommer skal hun ruge ud, skriver du. Du kan da lige så godt lade hende ruge i år.

Da jeg havde moskus i sin tid, fik de lov til selv at bestemme hvor de ønskede at ruge. Hun vil måske gerne have et sted i ro og fred fra andre ænder - kan du arrangere det ?. Men du har måske kun de to ?, så finder de ud af det.

Du skal sørge for, at hun kan ligge i ro uden fare for evt rovdyr.

Offline kbi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Sv: Muskusænder - rugning
« Svar #2 Dato: 18 Januar , 2016, 13:35 »
Hej Hans-Kurt

Næhhh - jeg vidste ikke at høns og ænder skulle være separeret :-(

Jeg har kun det ene par, og hun lægger næsten æg dagligt, som vi dog tager fra hende. Hvis jeg lader æggene ligge, vil hun så selv begynde at ruge? Måske jeg skal vente til foråret.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Muskusænder - rugning
« Svar #3 Dato: 18 Januar , 2016, 14:35 »
Det er sikkert en god idé at få hønsene og ænderne skilt ad inden du overvejer rugning :) Ifølge dansk lovgivning må svømmefugle og hønsefugle ikke kunne få næbkontakt og du må ikke bruge de samme redskaber hos begge arter.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Muskusænder - rugning
« Svar #4 Dato: 18 Januar , 2016, 16:44 »
Hej Karsten.
Tillykke med dine ænder.Jeg havde selv et par for mange år siden og de blev MEGET tamme.De fulgte mig som en hund rundt i haven og skulle nusses konstant.En dejlig race  /o /o /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Muskusænder - rugning
« Svar #5 Dato: 31 Januar , 2016, 23:32 »
Ja få dem delt op. Høns og ænder sammen har desuden et meget forskelligt behov så det vil hurtigt blive noget rod.

Og ønsker du så ællinger så lav et sted med godt med halm hun kan ligge sine æg.

Så bygger hun selv reden op og ligger æg til hun mener der er nok og ligger sig til at ruge.

Fjerner du ægene vil hun aldrig ligge sig for at ruge.



Ænderne kan sagtens gå ude med bare et hus.
Her går de ude hele året rundt.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline kbi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Sv: Muskusænder - rugning
« Svar #6 Dato: 01 Februar , 2016, 09:45 »
Tak for svar, allesammen. Det vil alt blive taget til efterretning. Håber på ællinger til foråret :-)

Karsten

Offline jni

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 50
Sv: Muskusænder - rugning
« Svar #7 Dato: 01 Februar , 2016, 20:04 »
Gak og løgn ;D
I danmark må høns og ænder ikke gå sammen, da ænder kan være smittet med fugleinflueza, uden og have sygdomstegn.
I tyskland SKAL man have en høne/hane sammen med ænderne, så man har indikation på om ens ænder er smittet. De kan sagtens gå sammen. Men det skal dog siges at ænder sviner helt vildt, så der bliver helt vildt pladret i "hønsegården" hvis man også har ænder.
Vedr. runing, så har jeg lavet ca 1½ lille kasse pr and, så den kan ligge i fred. Det sætter de meget pris på