Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Lysning af æg efter 4 døgn?  (Læst 3305 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ysseven

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 40
Lysning af æg efter 4 døgn?
« Dato: 20 April , 2014, 13:20 »
Jeg har mine første rugeæg i maskinen og mangler stadig en del info, trods stor hjælp herfra og fra Google...

Jeg kunne f.eks. godt tænke mig at vide, om man "med sikkerhed" kan se om ægget er dødt allerede nu, eller om æggene skal have ligget længere.

Og endnu vigtigere: Det har været svært at se den runde ende på nogle af æggene, og når de nu skal vende med spidsen nedad, så tænke jeg på, om man ved en lysning kan se luftboblen på nuværende tidspunkt...!? For så kan jeg måske redde lidt flere ællinger...

0,2 moskusænder
0,2 katte
0,0,1 gård-hittekilling (en rigtig dreng!)
1,1 kejserand - indtil ræven tog dem...
0,1,1 skånsk blomsterhøne
1,2 Sussex
0,1,16 dværghøns af blandet race

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Lysning af æg efter 4 døgn?
« Svar #1 Dato: 20 April , 2014, 13:40 »
Du vil formodentlig kunne se luftblæren i ægget nu - den har jo været der fra starten af. Men selvf ikke så stor. Efter 4 dage vil der være en fin lille struktur af blodårer i ægget, som et edderkoppespind, med et lillebitte foster i midten. Om det er synligt - det skal jeg ikke kunne sige dig, det kommer an på lampen du bruger, på hvor mørkt det er i rummet hvor du gør det, på skallens tykkelse og farve og lidt på dine evner som 'lyser'.
Der sker ikke noget ved at evt. ubefrugtede æg ligger i maskinen nogle dage sammen med de gode æg - når der er gået fx. 10 dage, kan du lyse og med stor sikkerhed se hvilke æg, der er gang i og hvilke der ikke vil blive til noget.
At vente på æggene i en rugemaskine kan være mere nervepirrende end at være 5 år og vente på juleaften. Det er en god ting at væbne sig med lidt sjælero (du kan alligevel ikke gøre andet end at passe æggene med fugt, luftning og vending) og lidt tålmodighed. Det tager den tid det tager. Hvis du gerne vil se hvad der foregår inden i andeægget, så kig på dette link: http://wildliferehabber.com/sites/default/files/wr_duckeggchart.jpg
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Ysseven

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 40
Sv: Lysning af æg efter 4 døgn?
« Svar #2 Dato: 20 April , 2014, 15:41 »
Tak for svar - og især for det gode link med de fantastiske billeder...!!  /o
0,2 moskusænder
0,2 katte
0,0,1 gård-hittekilling (en rigtig dreng!)
1,1 kejserand - indtil ræven tog dem...
0,1,1 skånsk blomsterhøne
1,2 Sussex
0,1,16 dværghøns af blandet race

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Lysning af æg efter 4 døgn?
« Svar #3 Dato: 20 April , 2014, 16:50 »
Du kan kontatere hvilken ende luftblæren er i ved lysning, straks ved indsamling af æg, hvis tvivl. På 4. døgn under rugning kan sagtens ses starten på en kylling. NB: hvis meget mørke brune æg så nogle dage senere.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Lysning af æg efter 4 døgn?
« Svar #4 Dato: 20 April , 2014, 23:06 »
er det moskusæg så kan jeg ikke se tydeligt liv på dag 4. på dag 8- 10 under en and kan det faktisk også være lidt svært hvis de har ligget lidt koldt.

så jeg ville aldrig lyse for at sortere ubefrugtede fra, før dag 8-10 hvis de er i rugemaskine.

mine første moskus ællinger kom i forgårs. 43-44 dage undervejs :-) det skulle dog gå hurtigere i maskinen  ;D

held og lykke med rugningen.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Ysseven

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 40
Sv: Lysning af æg efter 4 døgn?
« Svar #5 Dato: 21 April , 2014, 05:36 »
Nu har jeg lyst æggene efter 4½ døgn i maskinen. Jeg kunne se luftboblen, og den vendte heldigvis rigtig. Jeg kunne også se noget mørkt, som gled lidt rundt, når jeg dreje ægget - så blommen er vist ikke groet fast til skallen, selvom æggene ikke blev vendt i tiden før de kom i maskinen.

Så nu må jeg vente noget mere, for der var ikke andet spændende at se... ;)
0,2 moskusænder
0,2 katte
0,0,1 gård-hittekilling (en rigtig dreng!)
1,1 kejserand - indtil ræven tog dem...
0,1,1 skånsk blomsterhøne
1,2 Sussex
0,1,16 dværghøns af blandet race