Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Slagtning af gæs  (Læst 17291 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline migselv

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Slagtning af gæs
« Svar #15 Dato: 09 December , 2015, 21:49 »
Tak Finn. Den slagtetragt er "affotograferet"  :) Mit gør-det-selv gen tænker at det må kunne laves selv! Nu er jeg færdig med at slagte mine ænder, så jeg har jo tiden for mig indtil næste slagtning.

Og apropos slagtetider.....mine ænder gik ind i deres 20. uge i mandags og jeg slagtede to i mandags. De var helt klar nemmere og med færre stabbe, end dem jeg slagtede da de var 17 uger. Den sidste andrik slagtede jeg i dag, på dens fødselsdag! (hmm..hvilken gave!) Altså præcis 20 uger gammel, og den var nem! Ingen stabbe. Til gengæld en masse dun, den var svær at få gennemblødt, men de gled nemt af.

Hilsen Bente

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Slagtning af gæs
« Svar #16 Dato: 10 December , 2015, 16:36 »
Ja,  den kan fint selv laves hvis man har adgang til materialer. Der findes også opskrifter rundt omkring på internettet afhængig af hvad den skal bruges til
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Ari

  • Bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Slagtning af gæs
« Svar #17 Dato: 11 April , 2016, 05:24 »
Alle er tilsyneladende enige om, at ænder har færrest stabbe ved en vis alder og så igen 4 uger efter. Nogle mener også, at dette falder i fuldmånen, hvis de har været udruget naturligt deres mødre selv har fået lov til at bestemme, hvornår de vil begynde udrugningen og dermed dato for klækningen.

Men de skifter ikke fjer hver 4. uge. Derimod skifter de første rigtige fjer ud én gang (det må være efter 16 uger) og når det næste hold fjer er ordentlig udvokset, er der ikke flere problemer. Det burde være fra efter 20 uger. Hvis man ikke har fodret dem ret meget som små, kan det godt tage længere tid. Men efter 24 uger/6 måneder burde man være sikker på en nem plukning.
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.