Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Slagtning af gæs  (Læst 17278 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Allan Fløe Knudsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 43
Slagtning af gæs
« Dato: 01 December , 2013, 14:16 »
Hejsa

Jeg skal inden længe i gang med slagtningen af mine 5 gæs. Det er ikke noget jeg har prøvet før, men jeg har slagtet massevis af haner, fra min hønsegård.

Jeg er lidt i tvivl om det er et en mands job, eller om vi skal vær to til at håndtere de store dyr?
Hvordan opføre de sig når de bliver fanget. Holder de op med at baske, lige som høns gør, når de hænger med hovedet ned af?
Skal gæs også bare have et gog i nøden, og så af med hovedet på huggeblokken?

Jeg går ud fra at resten af processen minder meget om slagtningen af høns. Plukning og udtagning af indvolde.

Som i kan høre, modtager jeg gerne fif og gode råd.

Mvh
Allan

Offline alex1981

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 300
Sv: Slagtning af gæs
« Svar #1 Dato: 01 December , 2013, 14:43 »
nogen gæs bider når man tage den op. jeg har dem fast ved vingerne med den ene hånd og med den anden holde jeg halset så hen til øksen så trykke jeg halsen mellem 2 skrue som stikker 4 cm af hakkeblokken og 2-3 cm fra hinanden, så trækker jeg halsen tilbage så hoved klemmer mellem skruene og så kan man hakke løs uden dyret flytte halset. (det bruger jeg til alt fjerkræ jeg slagter)

Offline martin s j

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: Slagtning af gæs
« Svar #2 Dato: 01 December , 2013, 14:46 »
Jeg holder dem i næbet så kan den stå på jorden med strækt hals over blokken

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Slagtning af gæs
« Svar #3 Dato: 01 December , 2013, 15:06 »
Skoldning før plukning skal gøres grundigt og meget, fjerdragten skyr vand og det tager tid at arbejde varmt vand ind under fjerene. Det er godt at have en stor og dyb tank at dyppe i, så temperaturen kan holdes og fuglen kan dunkes godt ned uder.

Der er ufattelige mængder små, fine, bløde fjer på en gås, lige til at fylde puder med :-)
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Allan Fløe Knudsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 43
Sv: Slagtning af gæs
« Svar #4 Dato: 03 December , 2013, 09:15 »
Hej igen

Jeg kan godt se metoden med de to skruer ville være smart. Det tror jeg at jeg skal prøve.

@Martin: Er det seriøst?? Jeg ser det for mig, og kan slet ikke holde op med at grine :-)

Mht. skoldning, så har jeg en gasgruekedel som jeg også bruger når jeg slagter høns, så den burde også kunne bruges til gæs. Men skal jeg være forsigtig med temperaturen, lige som ved høns, eller er gæs ikke så "ømskindet"?

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Slagtning af gæs
« Svar #5 Dato: 19 December , 2013, 18:47 »
hvor finder man en gasgruekedel???
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline lisaln

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 176
Sv: Slagtning af gæs
« Svar #6 Dato: 19 December , 2013, 19:10 »
Du kan finde dem brugte og til rimelige priser i Gul og gratis:-)
Brahma, stor (guld sortbåndet, sølv sortbåndet og hvid)
Moskusænder
Rouenænder
Vildænder
Amerikanske gæs
Katten, Gunnar
Korthåret tysk hønsehund, Bess

Offline ulla

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 187
Sv: Slagtning af gæs
« Svar #7 Dato: 28 Oktober , 2015, 16:24 »
Nu er det jo ved at være tid til at slagte gæs igen . Jeg fik for nogle år siden , et rigtigt godt råd , som jeg jo desværre har glemt de rigtige dage på , men som jeg husker det , sagde at man skulle slagte gæs 14 dage? Efter fuldmåne så var de nemme at plukke, jeg prøvede det for nogle år siden med 7 gæs , og de var indfanget, aflivet plukket og renset på 47 minutter vi var 3 personer om det. Samme 3 personer var så 4 timer om 5 moskusænder , pga mange stapper , og med 9 gæs i folden må det gerne være nemt at plukke dem.
Så hvis nogen ligger inde med den hemmelige dato så vil jeg blive meget taknemmelig . 😊
0,2 dorking
0.1 kæmpe jersey
1,5 amrock
16 grunlaegere
1,0 land kanin
1.1.skotsk terrier
1,0 irsk terrier
0,2 ,5 staldkat
3.1 heste og ponyer
1.2,19 moskusænder
mand og to piger (de nægter at blive kataloggiseret som dyrene ;-)

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Slagtning af gæs
« Svar #8 Dato: 28 Oktober , 2015, 16:52 »
Den der med fuldmånen har været oppe for nylig. Man skal bare slagte i dagene efter fuldmåne. Jeg tror dog ikke en disse på den, da jeg har tjekket mine haner lige efter fuldmåne, og de var så stabbede, at jeg var glad for, at jeg ikke slagtede der. Jeg tror nu det har mere med alder at gøre hvornår de er færdigfældede.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline ulla

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 187
Sv: Slagtning af gæs
« Svar #9 Dato: 28 Oktober , 2015, 20:19 »
Jeg må hellere give mig i kast med dem, for de er begyndt at lægge æg , jeg tænker det må slanke gæssene , og det er vel ikke helt normalt med årstiden ?
0,2 dorking
0.1 kæmpe jersey
1,5 amrock
16 grunlaegere
1,0 land kanin
1.1.skotsk terrier
1,0 irsk terrier
0,2 ,5 staldkat
3.1 heste og ponyer
1.2,19 moskusænder
mand og to piger (de nægter at blive kataloggiseret som dyrene ;-)

Offline Ari

  • Bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Slagtning af gæs
« Svar #10 Dato: 28 November , 2015, 04:30 »
Hold da op, er dine gæs begyndt at lægge æg?

Mine moskusænder er godt nok begyndt igen, og det er usædvanligt, da de kun får korn som tilskudsfoder. Men der er åbenbart stadigvæk en del krible-krable protein (de går frit) og vejret er meget mildt. Hvor de kommer fra (mellemamerika) lægger de jo æg mange gange om året.

Men for hjemmehørende gæs er det alligevel utroligt.
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.

Offline Jens S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
    • Jens Stolt photography
Sv: Slagtning af gæs
« Svar #11 Dato: 28 November , 2015, 18:44 »
Jeg har slagtet mange gæs alene.
Det er et hårdt job, gæs er fysisk stærke, og de vil ikke dø, og kæmper imod. De bider og basker.

Jeg fandt den bedste løsning med to 4 tommer søm hamret i huggeblokken, og en stump kæde.
Så låste jeg gåsens hovede fast under kæden, nakkede den den med et jernrør og huggede hovedet af.
Det var brutalt og voldsomt. Blodet sprøjtede op på den kalkede gavl, og det blev ved længe. Mens jeg stod og holdt "brandslangen".
Det var ikke sjovt.
Men sådan er det med gæs, store og stærke dyr, der smager godt, når man har gjort det man skulle.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Slagtning af gæs
« Svar #12 Dato: 28 November , 2015, 22:46 »
Jeg startede slagtning af gæs og ænder kl 5, hvor det er helt mørkt, så ligger de stille og venter (hvis man kan sige det). Havde pandelampe på, det kunne godt give uro blandt ænderne, med gæs lå helt stille.

Tog dem med venstre hånd om begge vinger helt inde ved ryggen. Så var de rimelige rolige. Ud til blokken, hoved ned mellem de to søm, træk lidt bagud. Sving en god skarp økse, op med gåsen i et cementrør, der lige kan rumme dyret.
Ind efter den næste, hoved af og flyt den forrige væk fra cementrøret, osv til alle var slagtet.
Det gik hurtigt og var effektivt.

Offline migselv

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Slagtning af gæs
« Svar #13 Dato: 29 November , 2015, 22:46 »
Hans Kurt...Hvor er du altså praktisk. Jeg må finde et rør der passer til moskusænder, for hold da op hvor kan de baske længe efter "hovedafbrydelsen"..

Ulla....Jeg læste et sted, at moskusænder skulle/kunne slagtes i 12. uge, og hvis ikke man nåede det der, skulle de vente til de var 16 uger. Jeg havde sat mig for at slagte mine når de var 16 uger, men af forskellige grunde nåede jeg det ikke, så jeg slagtede så i slutningen af 17. uge. Hold da op et arbejde!! Der var allerede begyndt at vokse nye fjer ud, de var ml. 1 - 2 cm. lange.
Så jeg tror på at de har et 4 ugers interval, så jeg afventer at de bliver 20 uger, så klør jeg på igen!

Hilsen Bente

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Slagtning af gæs
« Svar #14 Dato: 30 November , 2015, 07:25 »
En slagtetragt er også en mulighed.  http://venje.dk/slagtetragt/
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi