Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp! Vi har fået ænder!  (Læst 4941 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Didde D.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 213
Hjælp! Vi har fået ænder!
« Dato: 26 August , 2012, 14:34 »
Håber nogle kan hjælpe, for min mand fik 2 moskusænder i fødselsdagsgave i går og vi har ingen anelse hvordan man passer ænder.
De skulle være 8 uger. Vi har kyllingestartfoder og hønsevoksefoder samt kaninpiller og hel byg, kan nogetaf det bruges?
Vi  har også nogle grove flutes, pastasalat uden dressing og coleslaw fra i går, kan de spise det?
Kan de drikke af en hønsevandbeholder eller skal de have en balje?

De går nu et løbebur hvor de kan gå i læ og jeg kan se de spiser lidt græs, men de glor bare med store øjne på den skovsnegl jeg har smidt ind til dem....

Vejledning og links modtages med kyshånd!
Hønsehilsner fra Didde

http://candselv.blogspot.com/

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Hjælp! Vi har fået ænder!
« Svar #1 Dato: 26 August , 2012, 16:04 »
Tillykke med ænderne;) de skal have en balje med vand da ænder renser næb, øjne og fjerdragt med vand. Gerne så stor en balje at de kan bade. Jeg ved mange bruger hønse foder til ænder, men i min verden bør man bruge foder til ænder, da deres behov er lidt anderledes. Ellers bør de blot have et sted at gå i læ, de er ude i nærmest al slags vejr
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hjælp! Vi har fået ænder!
« Svar #2 Dato: 26 August , 2012, 17:18 »
Ænder der ikke kan flygte ud på vandet, er prisgivet ræven, så hvis du gerne vil beholde dem, så ville jeg lukke dem ind om aftenen, det er en vane at genne dem ind, og mine gik selv i seng efter et stykke tid.
Jeg fodre med fjerkræstart, og det må gerne stå i nærheden af vandet, faktisk kan de godt lide at snadre, så du kan hælde foderet i en braddepande, og hælde vand i så det sejler, det spiser de.

hvad sneglene angår, er de nok for små til at synes det er interessant, det kommer nok når de kommer på friland.

Du kan have en sandkasse, muslingeskal eller hvad facon de nu har, den vil de elske at bade i, i starten skal der være et adgangsbræt, eller et trinbræt af sten, så de kan komme op i det, og hold lige øje med at de kan komme ud af det igen, men det mener jeg de er store nok til som 8 uger, ellers læg en trædesten i vandet også.

God fornøjelse med dem, de er hyggelige, men sviner meget.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Didde D.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 213
Sv: Hjælp! Vi har fået ænder!
« Svar #3 Dato: 26 August , 2012, 22:19 »
Tak for jeres svar! Og tak for handlen Og rundvisning Janni! har det nu alligevel bedst med at de får korrekt foder. Snakken går derudaf herhjemme om vi også skal have et par sorte eller Sachsen :) vi er stadig ikkekommet til enighed...
Hønsehilsner fra Didde

http://candselv.blogspot.com/

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Hjælp! Vi har fået ænder!
« Svar #4 Dato: 26 August , 2012, 22:27 »
Ha ha, så må I da bare have lidt af hver  *f  Og selv tak for besøget, super hyggeligt :)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Jeanette

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 67
    • Et Liv På landet
Sv: Hjælp! Vi har fået ænder!
« Svar #5 Dato: 27 August , 2012, 21:51 »
Didde vi har en drikkebeholder (da vi havde den alligevel) og så har vores fordi der er mange flere end hos jer flere vandbeholdere.
Vores gæs/ænder har hovedsagligt levet af korn (hvede og byg) fra omkring de 8 ugers alderen.
Vores ællinger lever nu af voksefoder til ænder/gæs, men kommer også over på korn snart, da vi har oplevet god smag ved dem og vi helst vil give dem øko.
Vores ænder kunne heller ikke spise snegle i starten, men nu sluger de dem og slimen står dem ud af halsen.
Mvh
Jeanette

Offline Didde D.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 213
Sv: Hjælp! Vi har fået ænder!
« Svar #6 Dato: 28 August , 2012, 08:30 »
Tak for svar, hvad kommer de op på i slagtevægt hos jer?
Jeg fandt en tyk sort skovsnegl i går og klippede den i 4 stykker og så blev den ene hel vild og bar dem op i vandet og vaskede dem, så de vil gerne, men vores snegle er måske for store til dem...
Hønsehilsner fra Didde

http://candselv.blogspot.com/

Offline Jeanette

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 67
    • Et Liv På landet
Sv: Hjælp! Vi har fået ænder!
« Svar #7 Dato: 28 August , 2012, 08:41 »
Tak for svar, hvad kommer de op på i slagtevægt hos jer?
Jeg fandt en tyk sort skovsnegl i går og klippede den i 4 stykker og så blev den ene hel vild og bar dem op i vandet og vaskede dem, så de vil gerne, men vores snegle er måske for store til dem...
Dem vi har haft slagtet lå omkring 2,5-3 kg uden indmad.
Men dem vi slagter nu i weekenden burde være omkring 3-4 kg de et ihvertfald vokset lidt og nogle er større end andre.  Så det er fornuftigt.
Mvh
Jeanette

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Hjælp! Vi har fået ænder!
« Svar #8 Dato: 28 August , 2012, 10:00 »
Hej Didde. tilykke med manden og ænderne.
Kan se du allerede er hjulpet godt igang.
Moskusser er skønne, nysgerrige dyr og kan virklig godt lide selskab. De bliver hurtigt meget tamme.
Jeg ved ikke om du ved det. Men for at være på lovens rette side må ænder og høns ikke have adgang til hinanden, pga. alt det der med fugleinfluenza.
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Didde D.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 213
Sv: Hjælp! Vi har fået ænder!
« Svar #9 Dato: 30 August , 2012, 14:51 »
Hej hønsehuset,

Tak! Jo, jeg var klar over det med hønsene, det er blandt andet derfor vi ikke har købt nogle endnu...
Vi er meget glade for dem, måske lidt for glade :) Vi har begge lidt svært at forestille os en slagtning... Til trods vi har haft mange høns og kaniner gennem møllen. Men der er noget særligt over dem :)
Den ene spiser allerede af hånden og de vralter om benene på mig, hvis jeg sidder stille, så det går hurtigt fremad med at få gjort dem tamme, men jeg tvivler på de kommer hvis jeg kalder på dem hvis de går frit i haven, som jeg kan med hønsene.
Hønsehilsner fra Didde

http://candselv.blogspot.com/

Offline andemor 1978

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Sv: Hjælp! Vi har fået ænder!
« Svar #10 Dato: 02 ſeptember , 2012, 17:09 »
Tillykke med de små  ;)

vi startede med 3 stk sidste sommer ( bryllupsgave til manden) og vi har idag 17 stk ... puha

vores går frit i hele haven som er indhegnet på 3 sider men ikke ud mod vejen og 7-9-13 de er endnu ikke gået nogle steder..

Men vores spiser ALT... kogte grøntsager,pasta, salat, frugt og hvis vi har noget tørt brød eller nogle kogte kartofler som er blevet tørre i kanten så ligger vi det bare i en skal med en blanding af vand og letmælk ... det er åbenbart guf...

Man opdager lynhurtigt hvad de ikke kan lide.. det kan du nemlig få lov at samle op dagen efter ... åg og mælkebøtteblade er vores også rigtig glade for  :D