Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Min gås vil ikke ruge :-(  (Læst 3298 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Allan Fløe Knudsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 43
Min gås vil ikke ruge :-(
« Dato: 07 April , 2012, 13:19 »
Hejsa.

Vi har en gås og en gase, som er et års tid gamle.
Hun er begyndt at lægge æg og har nu samlet 15 stk. i reden i løbet af den sidste måneds tid. Men men men, hun vil ikke ligge sig på dem. Er der noget jeg kan gøre for at "opmuntre" hende til at lægge sig på dem?
Reden er en stak halm de har fået, men der er intet tag over. Er det nødvendigt at reden er i ly for regnen for at hun gider at ruge på æggene?

Jeg har en selvbygget rugemaskine til mine høns og har da overvejet at smide dem der i. Men er det ikke noget med at det er vildt besværligt og temmelig usikkert om det overhovedet virker?

Allan

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Min gås vil ikke ruge :-(
« Svar #1 Dato: 07 April , 2012, 15:58 »
Din gås er meget ung, og det er ikke sikkert hun helt ved hvad hun skal gøre med de æg hun lægger.
Jeg gad jo heller ikke ruge under åben himmel, selvom gåsen er vind og vandtæt, så ville det måske være praktisk med et sted med halvtag over, hvis der er rævesikkert.
En gås lægger omkring 25-30 æg før hun begynder at ruge, hvis hun gør det.
Du kan godt ruge gåseæg i maskinen, det kræver dog at man lufter ud hver dag, og fugter æggene, men det er der da nogen der ved alt om.

Du kan have held med at give gæssene gæslingerne til pasning, hvis de stadig er interesserede i æggene når de små klækker.

Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Allan Fløe Knudsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 43
Sv: Min gås vil ikke ruge :-(
« Svar #2 Dato: 07 April , 2012, 20:29 »
Hmmm.... det var da godt nok en stor stak æg  at skulle ruge på, eller mener du at efter at have lagt 25-30 æg, vil hun blive klar over at hun nok burde ruge på dem  :D syntes at have læst at de ruger på 6-8 stk?

Det var også min plan at lave noget halvtag, men pludselig havde hun jo lavet en rede af det halm de fik i vinters til at varme sig på. Kan jeg flytte rede og æggene nu, eller vil hun ikke finde sig i det?

Allan

Offline Gitte Langkniv

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 114
  • - ønsker mig flere timer i døgnet
Sv: Min gås vil ikke ruge :-(
« Svar #3 Dato: 08 April , 2012, 10:08 »
Om du kan flytte hende ved jeg ikke. Jeg flyttede min ind under deres halvtag, da hun havde lagt 3 æg i en rede ude i terrænet, det fandt hun sig i. Måske er de først umulige at flytte, når de har lagt sig til at ruge?
Min gås fra sidste sommer ruger heller ikke endnu. Jeg har taget 10 æg fra til rugemaskinen og nu samler hun igen. Jeg håber på at kunne få hende til at adoptere sine egne gæslinger, når de klækker i maskinen.
Bedste hilsener
Gitte Langkniv
med katte, gæs og ænder

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Min gås vil ikke ruge :-(
« Svar #4 Dato: 08 April , 2012, 12:57 »
hvis du ønsker at hun skal overtage pasningen af maskingæslingerne skal du lade hende beholde nogle æg som hun kan pusle om.
Det er min erfaring at de er modtagelige for børn når de hvæser af dig når du nærmer dig reden  /o
Jeg giver mine to damer gæslinger når de har ruget et stykke tid
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Gitte Langkniv

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 114
  • - ønsker mig flere timer i døgnet
Sv: Min gås vil ikke ruge :-(
« Svar #5 Dato: 08 April , 2012, 13:03 »
hvis du ønsker at hun skal overtage pasningen af maskingæslingerne skal du lade hende beholde nogle æg som hun kan pusle om.
Det er min erfaring at de er modtagelige for børn når de hvæser af dig når du nærmer dig reden  /o
Jeg giver mine to damer gæslinger når de har ruget et stykke tid

Tusind tak, Ina!
Ja hun hvæser når hun er på reden og hun lægger stadig æg. Skal hun være i gang med at ruge, før hun vil vide af sine "high-tech" børn? Rugemaskinen er først sat i gang i torsdags, så hun når forhåbentlig at komme i humør til børn ;)
Bedste hilsener
Gitte Langkniv
med katte, gæs og ænder

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Min gås vil ikke ruge :-(
« Svar #6 Dato: 08 April , 2012, 13:11 »
Tusind tak, Ina!
Ja hun hvæser når hun er på reden og hun lægger stadig æg. Skal hun være i gang med at ruge, før hun vil vide af sine "high-tech" børn? Rugemaskinen er først sat i gang i torsdags, så hun når forhåbentlig at komme i humør til børn ;)
Det ville jeg satse på hun skal nok holde på, men måske hun begynder at ruge på sine æg inden, og så har du jo endnu en flok æg uden mor
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Gitte Langkniv

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 114
  • - ønsker mig flere timer i døgnet
Sv: Min gås vil ikke ruge :-(
« Svar #7 Dato: 08 April , 2012, 13:21 »
@Ina: Så må jeg satse på at rugemaskinen kan overtage dem! De her fine grå gæs, jeg har, er heldigvis ikke vanskelige at komme af med :D
Bedste hilsener
Gitte Langkniv
med katte, gæs og ænder

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Min gås vil ikke ruge :-(
« Svar #8 Dato: 08 April , 2012, 13:29 »
 /o Bare man har lagt en plan så der ikke er uventede udfordringer.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Allan Fløe Knudsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 43
Sv: Min gås vil ikke ruge :-(
« Svar #9 Dato: 08 April , 2012, 20:09 »
Så tror jeg at jeg flytter reden under et tag og så snupper jeg nogle æg og prøver lykken i rugemaskinen.
Jeg har meget svært ved at skulle vente til næste år med at få gæslinger  :D