Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Død gås:-(  (Læst 8018 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline amalie

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Død gås:-(
« Dato: 03 December , 2011, 18:27 »
Jeg har længe haft 3 gæs, som går og hygger sig. En han og en hun + den unge de lavede for et par år siden, som jeg lavede en tråd om herinde ;) Nu har jeg mistet den ene og vil høre om nogen har et bud på, hvad det kan være sket?

I går da jeg lukkede dem ud undrede det mig, at jeg kun lige så de 2 af dem komme løbende ud. Tjekkede efter og kunne se at hannen(faderen) lå ned lige udenfor døren, så han er kommet med dem ud, men har så lagt sig. Jeg skubbede til ham og han rejse sig og gik hen til de andre. Kørte på arbejde og skrev til kæresten om han lige ville tjekke den så ok ud, da han kom hjem og det skrev han at den gjorde, da de alle lå sammen på græsset. Da jeg kom hjem lå han igen henne ved indgangen til døren og ikke ville rejse sig. Han havde også tabt nogle fjer kunne jeg se. Jeg bar ham ind i et rum for sig selv, han ville hverken spise eller drikke og hang med hovedet. Kort tid efter var han død. Han blev knap 8 år.  :'(Formoder de kan blive noget ældre.

De andre 2 er friske og lader sig ikke mærke med, at han er væk. Dagen før dødsfaldet har de gået ude på vores gårdsplads og jeg har tjekket og kan ikke umiddelbart se der skulle ligge noget de kan have ædt, som kan have forårsaget det. Ellers går de normalt i indhegningen, men kommer af og til ud og gå frit når vi er hjemme.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Død gås:-(
« Svar #1 Dato: 03 December , 2011, 19:30 »
Velkommen på forum, Amalie :D
Jeg ved ikke ret meget om gæs, men tænker da umiddelbart at 8 år er en pæn alder, ved du, hvor gamle de var, da du fik dem?
Du skriver du har lavet en tråd om din unge gås, men det ser da ikke ud til, du har flere indlæg. Har du flere brugernavne?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Død gås:-(
« Svar #2 Dato: 03 December , 2011, 20:14 »
Velkommen til /o

Jeg siger som Marianne. 8 år er da en pæn alder.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline amalie

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Død gås:-(
« Svar #3 Dato: 03 December , 2011, 20:41 »
Hej

Jo jeg har ikke været herinde længe og kunne ikke komme ind med mit brugernavn, så var nødt til at oprette mig på ny, men hedder det samme som sidst. ;) Tråden jeg lavede er et par år gammel. Fra juli 09.


Jeg troede de kunne blive meget gamle. Nogen der ved hvor gammel sådan en kan blive?
« Senest Redigeret: 03 December , 2011, 20:53 Fra amalie »

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Død gås:-(
« Svar #4 Dato: 04 December , 2011, 08:25 »
Hej

Jo jeg har ikke været herinde længe og kunne ikke komme ind med mit brugernavn, så var nødt til at oprette mig på ny, men hedder det samme som sidst. ;) Tråden jeg lavede er et par år gammel. Fra juli 09.
Åh ja, vi har gjort hovedrent :D Alle de medlemmer, der ikke havde været på forum siden 2009 og før blev slettet. Vi regnede med at de der ville på igen, ville være lige så kloge som du og genoprette sig /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Død gås:-(
« Svar #5 Dato: 04 December , 2011, 08:51 »
vores nabo har par avlsgæs gående og hun siger de er 18 år gamle, de avler ikke længere, de går bare og hygger sig... så gamle kan de blive
høns, ænder, hunde, katte...

Offline lars beck

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 209
Sv: Død gås:-(
« Svar #6 Dato: 05 December , 2011, 13:57 »
Synd med gasen - hvis du har brug for en ny - så har jeg en gammel på tre år til salg. Han er gråbroget ;) ;) ;)
Lars

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Død gås:-(
« Svar #7 Dato: 05 December , 2011, 14:03 »
En gås kan blive gammel, ved Utterslev mose ved KBH går der vilde gæs, og nogle af dem har rundet 22 -24 år, så man kan have dem længe hvis man passer på dem.

Mine egne er 11 og 13 så de er langtidsholdbare  /o

Jeg havde en ung gås på kun et år, der lå død på reden uden forklaring, så der kan jo tilstøde dem noget akut, og måske var han slidt på den ene eller anden måde.

Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Død gås:-(
« Svar #8 Dato: 05 December , 2011, 17:49 »
Der var en artikel for et par år siden om en gås på Samsø, der på det tidspunkt var blevet 38 år gammel. Den var stoppet med æglægning, da den var omkring 25, men var i følge artiklen stadig "interesseret i gaserne". Jeg har også læst om jægere, som jævnligt har skudt ringmærkede vildgæs på langt over 20 år. Så otte år er ingen alder for en gås.

Gæs er generelt ret hårdføre og bliver sjældent angrebet af hverken sygdomme eller parasitter. De skulle dog være noget følsomme over for svampesporer (i fugtigt hø o.l.), som kan give dem akutte lungeinfektioner. Min egen Keld fik en lungeinfektion sidste år, og han blev dårlig fra den ene dag til den anden. Han så pjusket ud, ville ikke spise eller ordne fjer og kunne kun gå få meter, før han blev for stakåndet til at flytte sig. Han fik det heldigvis lynhurtigt bedre efter et besøg hos dyrlægen, som gav ham antibiotika.

Jeg har ikke kunnet opspore årsagen til Kelds infektion dengang, men det ville nok ikke skade at tjekke dit gåsehus for fugt/svamp og måske skifte halmen/strøelsen for en sikkerheds skyld.

Gæs kan også let komme til at spise noget, der skader dem. En af mine tidligere gæs havde et stykke ståltråd i kråsen - altså igennem kråsen - det må have været vanvittig smertefuldt for den, men vi opdagede det først, da den var slagtet. Hvis de piller i et gammelt dødt dyr, kan de få botulisme/pølseforgiftning, og det dør de ret hurtigt af.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline amalie

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Død gås:-(
« Svar #9 Dato: 05 December , 2011, 19:48 »
Tak for svar :)

Ja havde godt på fornemmelsen de kan blive meget gamle, så også derfor det undrede mig hvis han skulle være død af alderdom. Ja man kan godt sige han var lidt slidt på en måde. Han har måtte tage mange tæv fra "ungen" i vinters, da den kæmpede om sin mors gunst. Ja de er rigtig charmerende sådanne nogle dyr :-X Men jeg gjorde det at jeg skildte dem ad da han ellers ville ende med at blive slået ihjel. Efter foråret var der ikke problemer og de har gået sammen igen og de har ikke slåsset siden, så der har ikke været nogen kamp som har taget ham af dage. De går på frisk halm, så tror ikke det kan være svampesporer. Hvad med muggen brød? 

Vi havde smidt noget franskbrød ud for nogle uger siden som jeg opdagede lidt sent var muggen og det nåede han at spise af. Håber da ikke det kan være det?

Lars: Ellers tak for tilbuddet, men jeg må hellere finde en hun eller to mere til ungen, så han ikke skal hoppe på sin mor til foråret ;D Må hellere nøjes med en gase, så jeg undgår kampe til foråret ;)

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Død gås:-(
« Svar #10 Dato: 06 December , 2011, 13:21 »

Vi havde smidt noget franskbrød ud for nogle uger siden som jeg opdagede lidt sent var muggen og det nåede han at spise af. Håber da ikke det kan være det?

Mug er svamp, og det er farligt for gæs. Skynd dig at fjerne det.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Død gås:-(
« Svar #11 Dato: 06 December , 2011, 13:41 »
Mug er svamp, og det er farligt for gæs. Skynd dig at fjerne det.

Det er altså også sket her hos mig før, ikke at jeg ville give dem det med vilje, men opdager, at det lige er lidt muggen..det er der ingen, der er døde af endnu ! Ved ikke om gæs er sartere end høns selvfølgelig  ???
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline amalie

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Død gås:-(
« Svar #12 Dato: 06 December , 2011, 17:57 »
Jeg fjernede det med det samme jeg så det. Det er nu ikke mit indtryk at de er særlig sarte. Vi har da nogen gange haft en spand med gammel regnvand stående på gårdspladsen, som har været fyldt med rusten jern, og den vælger de helt frivilligt at skylle hoveder i fremfor at tage deres eget som er helt friskt hvis de kommer forbi den. Men det er lang tid siden de sidst har været i sådan en spand, så det kan heller ikke være det som har taget livet af ham.

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Død gås:-(
« Svar #13 Dato: 07 December , 2011, 11:10 »
Gæs er ikke sarte; de er temmelig hårdføre. Det er heller ikke selve fordøjelsen af mug, der kan give dem problemer. Men de kan komme til at inhalere en god mængde svampesporer, mens de spiser, og det kan give dem infektioner.

Ikke dermed sagt, at gæs pr. automatik lægger sig til at dø, hvis man vifter med en skive muggent brød i nærheden af dem. ;D



1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline The Mother

  • Mangler profiloplysninger
  • Indlæg: 357
Sv: Død gås:-(
« Svar #14 Dato: 20 December , 2011, 10:56 »
som nogle skriver, så er gæs temmelig hårføre, og hvis de dør, så er det som regel pga. lungebetennelse, som de nemt kan rende ind i pga. det fugtige vejr vi har, derfor er mine også lukket ind, og har været det i længe.

De er ikke sarte hvad angår indtagelse af mad, og andre sjove ting, kan huske for år tilbage, at jeg ved slagtning af en gås på et par år, fandt en mega stor søm i dens kråse, ( ja den var boret halvejs gennem kråsen, og man kunne se den havde sidet der meget længe ) og gåsen fejlede intet.

Gæs kan vist nok blive op til ca. 50år, så en gås på 8 er ikke gammel.

www.bajlumgaard.dk

forum for ægte bonderøve