Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: ænderne sover ude?  (Læst 6472 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gnidding

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 70
ænderne sover ude?
« Dato: 15 Oktober , 2011, 21:27 »
Jeg har ikke kunnet poste herinde en tid, og kan heller i svare i mine egne tråde... håber det overhovedet lykkes her nu. Tusind tak for de svar, jeg ikke har svaret på endnu. Det er ikke af ond vilje... eller for at være uhøflig.

Vi er begejstrede for vores ænder. De er tamme og smukke og flyver enormt godt. De kommer til køkkenvinduet hver morgen for morgenmad (franskbrød og resten af børnenes lune havregrød)... og indimellem spiser de også deres byg og hønsenoget... de har så megen personlighed, at jeg næsten ikke kan forestille mig at skulle tage livet af nogle af dem. :)

Men... de vil ikke gå ind om aftenen mere. Når solen rammer bakketoppen vandrer de glade over til naboen (en gåtur på nogle hundrede meter). De sover i naboens store sø, som nu er forladt af gråænderne. Der hygger de sig gevaldigt med hejren og fiskene...  :'(

Har jeg nu kun den ene mulighed, at stække dem og hegne haven godt ind, hvis jeg vil beholde mine ænder hjemme ... og evt. få hjemmelavet and på bordet juleaften?
Burde de ikke selv vælge at gå ind om aftenen?
29 moskusænder, 2,2 Jumbo Magnum vagtler, 4 katte, 2 heste, 1 dværgvædder ... og cirka 3-400000 honningbier...

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: ænderne sover ude?
« Svar #1 Dato: 15 Oktober , 2011, 21:30 »
Hvis der er en sø, vil svømmefugle altid vælge den og det er jo også det mest naturlige og sikre. Mine gæs sover også ude på vandet i min egen sø om natten.

Så hvis de skal blive hjemme, så har du vist skrevet løsningen selv.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Gnidding

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 70
Sv: ænderne sover ude?
« Svar #2 Dato: 15 Oktober , 2011, 21:37 »
Tak for svaret Lene :)
Det lyder jo rimeligt nok... og jeg kan også sagtens forstå, at de vælger naboens enorme sø, når vores endnu kun er et lille vandhul.
Vil de have en chance for at kunne overleve vinteren, hvis jeg lader dem gå frit og selv vælge, eller er det hat og briller?
29 moskusænder, 2,2 Jumbo Magnum vagtler, 4 katte, 2 heste, 1 dværgvædder ... og cirka 3-400000 honningbier...

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: ænderne sover ude?
« Svar #3 Dato: 15 Oktober , 2011, 21:41 »
Jeg tager mine ind i stalden om vinteren, for der fryser min sø til is og så kan ræven bare spadsere ud og tage dem.

Så om dine kan, tja måske.. måske ikke.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Gnidding

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 70
Sv: ænderne sover ude?
« Svar #4 Dato: 15 Oktober , 2011, 21:53 »
Er dine så slet ikke udendøre i dagtimerne om vinteren?
29 moskusænder, 2,2 Jumbo Magnum vagtler, 4 katte, 2 heste, 1 dværgvædder ... og cirka 3-400000 honningbier...

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: ænderne sover ude?
« Svar #5 Dato: 15 Oktober , 2011, 22:23 »
Mine ænder og gæs er ude dag og nat, sommer og vinter. Men det skal så også lige med at de har egen dam hegnet med 1,7 m højt hegn.

Inden jeg hævede hegnet med 0,6 m for nogle år siden gik Mikkel også ind og 'håndplukkede' nogle gange i løbet af vinteren. Jeg har ikke haft problemer med Mikkel efter at hegnet er kommet op i 1,7 m højde.

Vil de have en chance for at kunne overleve vinteren, hvis jeg lader dem gå frit og selv vælge, eller er det hat og briller?

Hvis en del af naboens sø holdes isfri vinteren igennem, vil dine ænder have en god chance for at klare sig gennem vinteren. Får søen derimod lov at fryse til vil dine ænder være et meget let bytte for Mikkel.
Mvh
Erik Andersen

Offline Gnidding

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 70
Sv: ænderne sover ude?
« Svar #6 Dato: 17 Oktober , 2011, 10:02 »
Hm... vi kommer jo så nok til at hegne ordentligt ind og få saneret den lille sø, så ænderne har en større overflade og dybere vand at sove på til vinter. Vores egen lille sø er jeg ikke sikker på fryser... jeg tror der er for meget bevægelse i vandet. Tak for svarene ;D
29 moskusænder, 2,2 Jumbo Magnum vagtler, 4 katte, 2 heste, 1 dværgvædder ... og cirka 3-400000 honningbier...

Offline Echo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 115
Sv: ænderne sover ude?
« Svar #7 Dato: 17 Oktober , 2011, 11:46 »
Jeg har lyst til å grave meg en andedam så jeg lurer litt på hvor stor sø/dam du har?

Offline Charlotte J.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 310
  • Danmarksmester ved æggeudstilling 2011
Sv: ænderne sover ude?
« Svar #8 Dato: 17 Oktober , 2011, 12:51 »
Erik: Selvom hegnet er så højt, har du så ikke strøm i alligevel?
0,1 stor hvid silkehøne
2,5 sort krøllet dværgkochin
2,4 sort dværgkochin
0,1 araucaner
0,1 fodbefjerdret dværg
1,0 kanin  1,1 nymfeparakit  0,3 dværggeder 
1,3 moskusand  1,0 kat 1,0 hund,
www.privatdagpleje-klakring.dk