Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Tanker om avl  (Læst 46214 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Tanker om avl
« Svar #15 Dato: 17 April , 2009, 21:14 »
Når nogen kommer og vil købe æg og spørger om de er økologiske siger jeg; "nej de er bedre,- det er skrabeæg".
En smule misvisende. Professionelle skrabehøns har gerne noget trangere kår end professionelle økologiske høns, men amatør-høns har dog oftest højere levestandard end begge disse.

Altså burde svaret være: "Nej, bedre: det er æg fra havehøns."

Hvis det er, hvad du mener, er jeg ganske enig.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Tanker om avl
« Svar #16 Dato: 18 April , 2009, 07:39 »
Min coq-au-vin havde også en bismag af kæledyr. Jeg smagte skam på kødet, men havde en følelse af at klumpen bare blev større og større jo mere jeg tyggede (og det var ikke kødets skyld), MEN sovsen den var lækker!
Man skulle jo ellers tro, at hævnen var sød, når man spiste en aggressiv hane  <B <R <B <R
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Tanker om avl
« Svar #17 Dato: 18 April , 2009, 14:27 »
Marianne!!!  Var det Jensen?  <W
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Tanker om avl
« Svar #18 Dato: 19 April , 2009, 07:52 »
Det var det lige netop, Lise  <J Kødet var fint, ingen tvivl om det  :D Men selvom jeg har små ar på mit ene skinneben, havde jeg svært ved at spise ham. Min mand og søn syntes begge det super lækkert (kødet altså)  *f
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Tanker om avl
« Svar #19 Dato: 19 Juni , 2009, 13:11 »
Da min ældste søn var 3 år gammel og på sommerferie hos mine forældre skulle han da opleve at få nyslagtet hanesteg. Vi boede i lejlighed midt i Odense, så han havde aldrig oplevet en hjemmeslagtning. Min far huggede hovedet af hanekyllingen, og knægten blev placeret på køkkenbordet mens min mor plukkede dyret. Da hanen lå nøgen tilbage på bordet udbrød det uskyldige pus: "Orv bedste, der var en kylling indeni!"  :o Han havde aldrig set andre end de grydeklare fra supermarkedet... Nu har vi både høns og kyllinger, og den yngste søn snakker allerede glad om at når hanen Holger skal slagtes, så skal vi have "Holger-suppe". Hurra for at børnene ved hvor maden kommer fra!  :D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Tanker om avl
« Svar #20 Dato: 19 Juni , 2009, 16:21 »
Det var en sjov historie!  ;D
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Tanker om avl
« Svar #21 Dato: 19 Juni , 2009, 17:17 »
Holgersuppe ;D fantastisk
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tanker om avl
« Svar #22 Dato: 30 Januar , 2011, 08:11 »
Skal vi ikke lige tage denne her frem igen. Nu når det er kyllingetid igen..
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Charlotte J.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 310
  • Danmarksmester ved æggeudstilling 2011
Sv: Tanker om avl
« Svar #23 Dato: 30 Januar , 2011, 11:17 »
Lisbeth: Jeg kan godt forstå at du synes det er svært selv at skulle finde avlsdyr første gang og sortere kyllinger når engang du når så langt, men hvis du gerne vil udstille, synes jeg du skal melde dig ind i den lokale hønseklub. Det har jeg selv gjort for et par måneder siden, og nu er jeg da slet ikke nervøs for mit første år med kyllinger og mit første år  (forhåbentligt) med udstillinger. Derudover ved jeg jo, at mangler jeg akut hjælp, så er forum lige her.
Avlshønerne købte jeg på LU - de havde fået point og en kort beskrivelse på gode og mindre gode egenskaber ved netop den race. (Jeg købte dem egentlig bare fordi både min datter og jeg synes det så så kære ud). Da jeg kom hjem nærstuderede jeg pointkortene, og da den ene havde fået 94 point og den anden 95 point, ja så synes jeg faktisk jeg havde en forpligtigelse til at finde dem en god hane. Ud fra pointkortene var min ide at finde en hane med fin skåret kam, da det var én af de ting som i hønsenes pointkort var blevet kommenteret. Derefter kikkede jeg i LU kataloget og ringede til en mand der havde samme race, og som jeg i kataloget kunne se havde fået meget fine point. Det endte med jeg hentede hanen sidste søndag til Hundslundudstillingen, hvor den var udstillet, og den havde fået 94 point  /o Jeg mødte én fra min egen lokale hønseklub samme dag, som gerne lige ville se min kommende avlshane. Aftalen blev, at så snart jeg har kyllinger der skal sorteres, så kommer han og hjælper. Og jeg tror langt fra det er et særtilfælde - hønsefolk er bare en meget hjælpsom race  ;)
Hvis jeg ikke havde haft mulighed for at købe avlsdyr på udstilinger - ja, så ville jeg ikke tænke mig længe om, før jeg ville spørge om der var én der ville hjælpe mig med at kikke efter gode avlsstammer i fjerkræklubben... Så spring ud i det - det er enormt spændende og meget lærerigt  *p
0,1 stor hvid silkehøne
2,5 sort krøllet dværgkochin
2,4 sort dværgkochin
0,1 araucaner
0,1 fodbefjerdret dværg
1,0 kanin  1,1 nymfeparakit  0,3 dværggeder 
1,3 moskusand  1,0 kat 1,0 hund,
www.privatdagpleje-klakring.dk

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Tanker om avl
« Svar #24 Dato: 30 Januar , 2011, 19:26 »
Ja jeg har jo sådan set lært at spise egne kyllinger siden sidste gang tråden var fremme :)

Og det er en stor glæde, især for kæresten som nød at servere hanesteg med hjemmeavlede grøntsager for mine forældre.

Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tanker om avl
« Svar #25 Dato: 25 Marts , 2011, 18:15 »
Flere tanker ....

Hvis man vil avle, hvorfor så ikke have det mål at forbedre en race (være med til at holde en race vedlige). En god høne koster det samme at lave og bruger samme plads som en dårlig eller krydsning/hybrid for den sags skyld.

Der er rigtig mange dejlige racer, som sagtens kan bruge nogle flere seriøse avlere.

Flere avlere = større udbud = nemmere at få racehøns, for andre avlere eller nystartede hønsefolk.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Tanker om avl
« Svar #26 Dato: 25 Marts , 2011, 19:22 »
jeg blev lidt overrasket over hvad prisforskellen på racehøns og hybrider var, når man som jeg ikke havde avl i tankerne.. Søndag d 20/3 var prisen på røde amerikanere 50-66kr stk, og de maraner vi købte 50krstk. Så var det sku maranerne der kom hjem i haven. For mig betyder avlen ikke rigtigt noget da det kun er til hygge og mad :)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tanker om avl
« Svar #27 Dato: 25 Marts , 2011, 20:34 »
Jamen selvom man avler seriøst, så er der også æg, kød og masser af hygge.. /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Tanker om avl
« Svar #28 Dato: 25 Marts , 2011, 21:30 »
det er rigtigt, der er bivirkninger ved næsten alt ;D
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

thorleif

  • Gæst
Sv: Tanker om avl
« Svar #29 Dato: 25 Marts , 2011, 23:13 »
Som Lestat har sagt saa mange gange, en daarlig hoene eder det samme som en god.
Os der forsoeger at forbedre racerne paa vores lille opdraet er fagtisk dem der holder racernes fremtid i henderne. Med forskellige racer er der forskellige ting som boer forbedres, eller rettere sagt, bringes tilbage til slig de engang var. Racer der havede sin glansperiode i 1920-30-40- er af forskellige aarsager forringet, dvs de er bleven daarligere, og det er vanskeligere og vanskeligere at avle dem tilbage slig de skulde vaere, da de fledste racers gen-pool samtidig er blevet mindre.
Men flere racer har vist os at trenden KAN vendes rundt, hvis folk bare kunde avle en smule mere maalrettet med sine hoener. Det er nemmere end man skulle tro, dette har vi bevist med Croad Langshan. Racen var nesten udslettet, det fantes kun nogle faa, i UK og i Tyskland. Nu er der over 2.000 store Croad Langshan hoener der avles bare her i UK, og ved at bringe ind nogle faa haner ifra Tyskland for 3-4 aar siden, strategisk placeret, organiceret af The Croad Langshan Club, har frugtbarheden steget til nye hoeyder. Husk, vi avler trods alt et dyr med kun 32 kromosomer, saa ind-ud-og ind avl er faktisk ganske nemt, hvis man kun avler ifra de dyrene der har de egenskaber man soeger. Egenskabene VIL nemlig komme tilbage.
Hvis nye opdraettere bare kunde hjelpes en smule, kan de hurtigt komme igang med en systematisk avl som bidrager til at preservere racerne. De lokale klubber har her en vigtig opgave, race-klubberne ligesaa. Og naar folk i Danmark skal soege ud i udlandet for nye blodlinier, gaa til race-klubberne. Baade UK og Tyskland har klubber for de fleste racer, og naar folk saa skal anskaffe ruge-aeg, gaa via klubberne, Google er din ven. Og, de fledste udenlandske race-klubber vil mere end gerne ha kontakter i andre land. BRUG DEM, DE ER DER FOR SIN RACE!