Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Haleløs eller?  (Læst 14230 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Haleløs eller?
« Dato: 11 Juni , 2015, 11:43 »
Hej kloge fjerkræ mennesker :-)

Jeg har læst racebeskrivelsen af araucana som findes herinde, og der beskrives racen som haleløs. Samtidig har jeg så kigget efter araucana høns og hane til salg på nettet, og kan se flere billeder af høns/hane der går under fortegnelsen araucana med hale. Så mit spørgsmål er kort; findes der en variant uden hale og en med? Eller forsøger en sælger i de ovenstående tilfælde at sælge et blandingsdyr som et racedyr?

På forhånd tak for svar :-)
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Emilj547

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 30
Sv: Haleløs eller?
« Svar #1 Dato: 11 Juni , 2015, 12:17 »
Den med hale hedder engelsk araucana, og den uden hedder bare araucana.

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Haleløs eller?
« Svar #2 Dato: 11 Juni , 2015, 12:17 »
Gad vide om der menes Engelsk Araucana?
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Haleløs eller?
« Svar #3 Dato: 11 Juni , 2015, 13:53 »
Emil og rene har svaret, men udover det, så ja - kig dig rigtigt godt for når du køber araucana eller engelsk araucana :)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 933
Sv: Haleløs eller?
« Svar #4 Dato: 11 Juni , 2015, 14:50 »
Er der noget I ikke kan få jer til at skrive omkring denne race ?, for jeg kan ikke rigtig gennemskue det I skriver. <J
Selv har jeg intet kendskab til Araucana - overhoved. :'(
Skal Maria2aaen ikke have korrekt besked ?, det beder hun jo om. ??? ???

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Haleløs eller?
« Svar #5 Dato: 11 Juni , 2015, 15:20 »
det var ikke meningen det skulle være uklart ;)

Der er 2 racer; engelsk araucana med hale og top og (bare) araucana som er haleløs(og gumpløs) med skæg og/eller tufter.
Der er altså tale om 2 meget forskellige racer - derforuden findes de både i stor og dværg.

Begge racer lægger dog tyrkisblå æg og er blevet sindsygt moderne, derfor siger jeg pas på - folk sælger hvad som helst og mange er krydsninger og ja, dårlige dyr. Jeg havde selv den ære sidste år at betale kassen for rugeæg der i sidste ende gav fejlfarvede dyr :(

Jeg har selv araucana og de er spøjse, fortrolige, flyvske, intelligente (altså efter hønsestandard) og lægger de flotteste æg, kan kun anbefales. Engelsk araucana har jeg ingen erfaring med :)

Hvis man ønsker at avle med dem er der lige nogle detaljer man skal sætte sig ind i :)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Haleløs eller?
« Svar #6 Dato: 11 Juni , 2015, 17:15 »
Var der en som kunne formulere noget til leksikon omkring forskellen på engelsk araucana og araucana? Det er ikke første gang den er oppe at vende
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Haleløs eller?
« Svar #7 Dato: 11 Juni , 2015, 19:33 »
Jeg kan godt skrive noget i næste uge, men viger gerne pladsen for en af de erfarne araucana eksperter herinde ;)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Haleløs eller?
« Svar #8 Dato: 12 Juni , 2015, 10:03 »
DESVÆRRE er mange folk fuldstændigt ligeglade med hvad det ene og det andet er- BARE de lægger blå eller grønne æg.
Så både EA og Araucana er blevet krydset på kryds og tværs med hinanden og med alt muligt andet også i kampen på at lave grønlæggere som er dette års højeste mode.

Og desværre ligner mange af disse krydsninger den ægte varer (især for nybegyndere) så de ryger ud "på markedet" og solgt som værende racerene. Dette gør det bestemt ikke lettere for folk, som ønsker at opdrætter og evt. også udstille (nye som gamle) at finde ordentlige racetypiske EA og Araucana.
Og man skal dæleme havde øjnene med sig.

Ps. det er selvfølgelig et frit land vi lever i og folk må selvfølgelig gøre hvad de vil. Bare de kalder en spade for en spade, og sætter sig bare lidt ind i hvad de har, og ikke glemme det......... i hvert fald hvis de vil sælge det videre.

« Senest Redigeret: 12 Juni , 2015, 10:13 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Haleløs eller?
« Svar #10 Dato: 12 Juni , 2015, 10:16 »
Udover de nemme forskelle. Så er der også forskel i størrelsen og typen, for EA er større og har en anden holdning.

Fælles for begge racer er at de stammer oprindeligt begge fra Sydamerika og lægger blå æg.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Haleløs eller?
« Svar #11 Dato: 12 Juni , 2015, 10:19 »
Jeg brugte faktisk Lene's beskrivelse på sydhavsørenes fjerkræklub af araucanaerne, da jeg rettede i racebeskrivelsen for ikke så længe siden - netop fordi der opstod forvirring i facebookgruppen omkring forskellen.... og om der var forskel på araucanaer og engelske araucanaer.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Haleløs eller?
« Svar #12 Dato: 12 Juni , 2015, 12:44 »
måske er problemet bare at de ikke linker til hinanden, altså at man slår araucana op også var der lige et link til de engelske (som jeg faktisk slet ikke havde opdaget, men nu er racesiderne heller ikke der er jeg er ret tit, det var mere da man var helt grøn) og omvendt.

også hvis noget af jer herinde med EA lagde et par vellignende billeder ind eller måske at vi fik tilladelse til at embedde nogle af de fine billederne fra sydhavsøernes fjerkræklub?
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Haleløs eller?
« Svar #13 Dato: 18 Juni , 2015, 08:25 »
Hej igen, mange tak for svarerne. Det var rigtig fint at på præciseret. Og ja, jeg har også langt mærke til at krydsningshøns sælges under rigtig mange mystiske navne - til meget høje priser...
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Haleløs eller?
« Svar #14 Dato: 18 Juni , 2015, 08:35 »
Ja, det er faktisk meget underholdende at cruise lidt rundt på alle de forskellige salgssider, DBA, G&G, Facebook osv. ovs. og læse og se hvad folk sælger af "mystiske" dyr under mange forskellige racenavne og ikke mindst se hvor meget der kludres rundt i farvebetegnelserne.
Men igen industrien/hønsehandlerne gør det jo også. 

Men det gør det ikke nemmere for nybegyndere at finde ordentlige og racerene dyr (hvis man har lyst til det), og man skal dæleme have øjnene med sig og vide bare lidt om den/de race(er) man vil anskaffe sig.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub