Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Dårligt syn pga top  (Læst 13694 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline RandiL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 200
Dårligt syn pga top
« Dato: 11 Juni , 2014, 22:37 »
Lang historie kort: jeg stod i foråret med 1 enlig kylling som skrukken afviste. Datteren havde navngivet den så den eneste løsning var at få nogle daggamle kyllinger den kunne gå med. På FB fandt jeg en der havde nyklækkede maran og aurucanere.  Jeg fik 3 af hver slags inkl en hvid aurucana (engelsk). Jeg oplever dog at den hvide ser dårligt. Den ser ikke når jeg kaster lidt rester til dem men den er nu heller ikke blind. Skyldes det måske dens meget fyldige top? Og er det normalt for engelsk aurucana?  Jeg har lagt et par billeder op - også af en grå som ikke har så meget top

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Dårligt syn pga top
« Svar #1 Dato: 11 Juni , 2014, 22:41 »
Hvis det var min høne, ville jeg klippe lidt, lige så den fik øjnene fri. Det er ellers en flot, tæt fjerdragt dine fugle har :-)
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline RandiL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 200
Sv: Dårligt syn pga top
« Svar #2 Dato: 11 Juni , 2014, 22:48 »
Ok så må jeg igang med saksen. Den er bare lidt hys den hvide så må lige se om den går helt i baglås. Synes nu de grå har en ret spøjs fjerstuktur men sådan er de grå måske? Den hvide er silkeblød. Og de fantastiske maraner (desværre alle haner) har en smuk glød synes jeg

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Dårligt syn pga top
« Svar #3 Dato: 11 Juni , 2014, 23:18 »
Er den albino, den hvide? den ser så utroligt bleg ud på benene også.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Dårligt syn pga top
« Svar #4 Dato: 12 Juni , 2014, 06:06 »
Nej den er ikke albino. Og ja toppen er nok lidt for stor men til gengæld mangler de skæg, for det skal EA også have. Den dårlige Fjerstruktur hænger tit sammen med genet for perlegrå. Så der skal nok ikke avles videre med disse høner.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline RandiL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 200
Sv: Dårligt syn pga top
« Svar #5 Dato: 12 Juni , 2014, 09:02 »
Som Lene skriver - nej den er ikke albino.
De er nu heller tænkt som skulle avles på men Lene - de kan ikke nå at få skæg endnu? Synes det ser ud som om der er lidt. Men det burde måske allerede være der nu?

Offline RandiL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 200
Sv: Dårligt syn pga top
« Svar #6 Dato: 12 Juni , 2014, 09:06 »
Og lige en mere: kan man få perlegrå som har normal fjerstuktur? Overvejer lidt en stamme mere (har lutter) og måske Engelsk aurucana kunne komme på tale. Men gider ikke rigtig hvis de både skal studses og har dårlig fjerstuktur :-)

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Dårligt syn pga top
« Svar #7 Dato: 12 Juni , 2014, 11:46 »
Toppen er nu ikke særlig stor, men har en helt igennem forkert form og derfor dyret har problemer med synet og brug for klipning.

Prøv at kigge disse billeder af vores Dværg Paduanere, som ikke har fået klippet toppen. Vi har haft stor fokus på godt udsyn i vores avl og det vi har valgt efter.
Undskylder de lidt slidte dyr efter avl og våde toppe på billedet :-[

Problemet var førhen også det forreste gik ind i øjene og dette skal avles mindre og mere fast i fjerdragten, imens man bibeholder den gode store top.

Perlegrå er ikke en let farve at arbejde med, men der har været et par tråde hvor jeg er kommet ind på emnet. Prøver lige om jeg kan finde en af dem.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline RandiL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 200
Sv: Dårligt syn pga top
« Svar #9 Dato: 12 Juni , 2014, 14:38 »
Tak Frank. Dejligt at vide at man kan have engelsk aurucana uden at skulle studse dem ;-)
Dog læser jeg på dit tidl indlæg det sådan, at fjerstukturen nok aldrig bliver helt god med de perlegrå. Bliver mere og mere ærgerlig over at mine maraner er hanen og de her aurucana høner,  men det bestemmer jeg jo ikke selv.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Dårligt syn pga top
« Svar #10 Dato: 12 Juni , 2014, 23:02 »
Der kan helt sikkert avles Engelske Araucanaer i perlegrå med en god fjerstruktur, det kræver bare at folk sorterer hårdt i deres avlsdyr. Og man kan også sagtens have EA med frit udsyn, det har alle mine haft.
Desværre er der meget få seriøse avlere af dem, og endvidere er der mange, som blander dem med alle mulige og umulige høns som lægger brune æg, for det er pt. højeste mode at lave høns, som (måske) kommer til at lægge grønne æg.

Der er ligeledes også mange som ikke ved eller er ligeglade med at Araucana og Engelsk Araucana er to vidt forskellige racer, så de bliver også krydset med hinanden.

Men skægget det kommer ikke med tiden, for de høns som får skæg har allerede som kyllinger dunskæg.
« Senest Redigeret: 12 Juni , 2014, 23:08 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline RandiL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 200
Sv: Dårligt syn pga top
« Svar #11 Dato: 13 Juni , 2014, 07:43 »
Tak Lene. Så må jeg jo evt gå på jagt efter nogle bedre dyr hvis jeg skulle blive glad for den engelske aurucana.
Fik studset den hvide i går men kan nu bare mærke inderst inde, at det der med at klippe høns ikke virker rigtig for mig. Jeg skal have nogle af de alm hårdføre racer :-)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Dårligt syn pga top
« Svar #12 Dato: 13 Juni , 2014, 20:51 »
Ja, det vil da helt sikkert kræve noget "benarbejde" at skulle starte op med seriøs avl af Engelske Araucana og ikke mindst finde nogle avlsdyr at starte op med, men racen er dog ikke sart og de skal heller ikke klippes.

For øvrigt så var opdrætteren som i tidernes morgen importerede dem og avlede dem i nogle år, for så at udstille dem på LU og få dem anerkendt og optaget i Den Skandinaviske Fjerkræ Standard faktisk også helt nybegynder udi seriøs avl af racehøns ( havde dog avlet OX arabere i en menneskealder).

Så HVIS både lysten og interessen er der, så er dette ikke et umuligt mål. /o
« Senest Redigeret: 13 Juni , 2014, 21:50 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Schliemann, Viben

  • Bruger
  • Indlæg: 161
Sv: Dårligt syn pga top
« Svar #13 Dato: 13 Juni , 2014, 23:12 »
Ja, det vil da helt sikkert kræve noget "benarbejde" at skulle starte op med seriøs avl af Engelske Araucana og ikke mindst finde nogle avlsdyr at starte op med, men racen er dog ikke sart og de skal heller ikke klippes.

For øvrigt så var opdrætteren som i tidernes morgen importerede dem og avlede dem i nogle år, for så at udstille dem på LU og få dem anerkendt og optaget i Den Skandinaviske Fjerkræ Standard faktisk også helt nybegynder udi seriøs avl af racehøns ( havde dog avlet OX arabere i en menneskealder).

Så HVIS både lysten og interessen er der, så er dette ikke et umuligt mål. /o
Lene
Jeg må rette dig, vi har/havde ikke opdrættet OX arabere i en menneskealder, dem købte vi først i 2002, vi havde opdrættet hunde samt katte i en menneskealder, min mors kennel mærke er/var Dan-am . Hun startede i 1969 med at opdrætte Amerikanske Cocker Spaniel og sluttede i 1998.
Hvis man har mod og vilje er der vej og jeg har gemt min mor opdrætsliste fra England og nu hvor jeg er i Spanien og her er jo en del englænder så håber jeg at jeg lokke nogle til at tage æg med til mig en dag.

Den hvid med den store top, kan have kraniebule, det kom der på nogle af dem. De hvide vi avlede er efter tværstribet (begge forældre).

Billedet er af en af de første, en hanekylling uden kraniebule.

Mvh Viben
De lyse ben ændrede sig med alderen, fik pletter.
Uva Uvam Vivendo Viria Fit ="A apple change to a grape by living with grapes"

Opdrætter af Silkehøns i gul med skæg, hvid uden skæg, stor.

Offline Schliemann, Viben

  • Bruger
  • Indlæg: 161
Sv: Dårligt syn pga top
« Svar #14 Dato: 13 Juni , 2014, 23:32 »
Og så får du lige et billede af alle de farver vi have de Engelske Araucana i

Mvh Viben
Uva Uvam Vivendo Viria Fit ="A apple change to a grape by living with grapes"

Opdrætter af Silkehøns i gul med skæg, hvid uden skæg, stor.