Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Araucana  (Læst 11358 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lenettefrederiksen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Araucana
« Dato: 18 Maj , 2014, 21:13 »
Hej. er det rigtigt at Araucana med tuffer har et dødeligt gen og ikke er godt at avle tuffer på tuffer

Offline Louise Rosenbaum

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 537
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Araucana
« Svar #1 Dato: 18 Maj , 2014, 21:19 »
Ja, den er go nok desværre.
50 % dør i ægget, næsten fuldt udviklede pga. at fjer-vorterne fylder for meget ind i hjernen.
« Senest Redigeret: 19 Maj , 2014, 13:37 Fra Louise Rosenbaum »

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Araucana
« Svar #2 Dato: 19 Maj , 2014, 00:04 »
Louise, det er hvis du avler tuftede fugle på tuftede fugle - så vil - rent statistisk i hvert fald - halvdelen af kyllingerne gå til. Hvis du fx har en hane uden tufter og lutter tuftede høns, er dødeligheden nede på 25 %, men du vil også få færre fugle med tufter. Svjv er tuftegenet dominant, så hvis kyllingen har det, kommer det til udtryk i en eller anden form for dut elller dusk. Hvis den får genet fra begge forældre, vil den højest sandsynligt gå til, når tufte-'dutterne' vokser til i den sidste del af fosterudviklingen eller i de allerførste dage efter klækning. Det er ret uhyggeligt, når man kommer til at tænke over det.
Ganske, ganske få overlever denne dobbelt-tuftethed.
Artiklen her siger også at racen generelt er lidt skrøbelig - det er så ikke min egen erfaring, men jeg kan kun bygge min statistik på 7 individer, så det holder nok ikke til et doktorat :-)
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7276512
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Araucana
« Svar #3 Dato: 19 Maj , 2014, 00:08 »
Et læsbart websted om araucanaer: http://www.cashsblueeggs.com/tuftsandmoretufts.htm
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Louise Rosenbaum

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 537
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Sv: Araucana
« Svar #4 Dato: 19 Maj , 2014, 12:29 »
Jeps, det er jeg helt med på. Det var jo det der blev spurgt til: tuftet på tuftet.

Offline lenettefrederiksen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Araucana
« Svar #5 Dato: 19 Maj , 2014, 19:58 »
Hej. er det rigtigt at Araucana med tuffer har et dødeligt gen og ikke er godt at avle tuffer på tuffer
Tak for svar, så er det måske også derfor mange er gået til lige før klækning og to med dutter på kinderne er lige pludselig døde efter et par dage  ???
Jeg har lagt billet ind på en ny sort hane. og håber at finde nogen nye sorte høner også

Offline Louise Rosenbaum

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 537
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Araucana
« Svar #6 Dato: 19 Maj , 2014, 20:18 »
Mine er aldrig døde efter klækning, jeg er ret sikker på at det har haft en anden årsag...
Og hvor er det bare ærgerligt at de ren-racede er så forbandet svære at skaffe... Ræven har lige ædt min hane og høne :( 
Så nu har vi lavet lukket gård. Min sidste høne ser helt ægte ud, med dob. tufter osv.  Men hendes æg har en grønlig tone og ikke en ren blå, som hende der blev ædt. Så jeg ønsker mig også nye blå eller sorte.

Offline Fru Andersson

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 40
    • Visit Læsø
Sv: Araucana
« Svar #7 Dato: 01 Maj , 2015, 10:06 »
Jeg har kontakt til en avler i Tyskland, som fortæller, at man i Tyskland er ved at avle bort fra tuffer pga. dødeligheden ,og at der via dyreværnsloven forsøges at lave forbud mod avl med tuffer...
Hvordan ser danske avlere på det?
1,6 Gul Orpington
1,7 sort/blå sølv Maran
2,12 sort/blå Australorps
1,6 sølvhalset Dorking
0,14 Faverolles, Wyandott, Araucana, Australorps
Ester - Beagle tæve på 5 år
Lucas - Golden Retriever kastrat på 7 år
Anna og Aksel - huskatte på 3,5 år
3 skønne islandske heste, Siggi på 19 år. Kiljan og Jörfi på 4 år
7 bifamilier af Den Brune Bi

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Araucana
« Svar #8 Dato: 01 Maj , 2015, 17:41 »
Jeg syntes det er synd hvis de tuftede helt forsvinder, men har selv kun skæggede dyr i år desværre

Det er dog også synd når nybegynderen uforvarende kommer til at avle tuft + tuft og derved står med en hoben døde fostre ... men hvis alle der sælger en araucana gør opmærksom på det, så er det vel reelt ikke noget problem tænker jeg - at bringe dyreværnsloven ind i det ville være decideret latterligt i DK hvor vi i forvejen afliver alle raske hanekyllinger fra æglæggerne når de klækker ... - det er ikke hos de par araucana nybegynder avlere der uforvarende kommer til at avle tuft på tuft at skoen trykker hos de danske kyller.
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Araucana
« Svar #9 Dato: 02 Maj , 2015, 10:20 »
Det er en del af naturens gen-lotteri at sådanne umuligheder er opstået - og kun fordi vi mennesker finder dem interessante, opdager vi farligheden. Hos dansk landhøne findes der et såkaldt luttegen, som også er letalt, når det optræder hos begge forældre - men hvis kun den ene har det, giver det de sødeste lavbenede høns.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Araucana
« Svar #10 Dato: 21 Juli , 2015, 18:48 »
Lige til sammenligning, så har marsvin som er skimmel også et latent dødeligt gen, og hvis man avler skimmel med skimmel, dør ungerne også ... :-( det er ret makabert egentligt!
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Araucana
« Svar #11 Dato: 21 Juli , 2015, 19:25 »
Og hvidfødte heste på hvidfødte heste. Ja der er mange "sjove" gener til.

Der er også mange kyllinger, som går til pga. forkert rugning og der er mange høns som ædes af ræve....

I Tyskland (på de store rugerier, som levere millionvis af hybrider til Danmark) nakker de også alle industri hane kyllinger fra æglægger linjerne straks efter klækning. Men det er jo selvfølgelig ikke det samme, som når hobbyavlere mister kyllinger.
Og folk køber gladelig hybrider alligevel, så et par mistede Araucana kyllinger kan vel ikke skabe så meget hysteri eller? ;)
« Senest Redigeret: 21 Juli , 2015, 19:28 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub