Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Araucana vs. Engelsk araucana (evt. Isbar)  (Læst 4724 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hallserydsgård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 160
Araucana vs. Engelsk araucana (evt. Isbar)
« Dato: 10 November , 2013, 11:53 »
Jeg sidder og planlægger forårets hønseprojekter. Ligesom så mange andre er jeg (og familien) faldet for de blå æg. Men så kommer problemet. Hvilken race skal jeg vælge. Da det jo er blå æg jeg er interesseret i skal de lægge pænt med æg (også gerne om vinteren) og også gerne give end høj befrugtningsprocent. Der ud over skal de ikke være alt for flyvske og må gerne blive rimeligt tamme. Ved godt at jeg kan få alt dette fra grünlæggere. Jeg vil dog helst have racehøns, blandinger kan jeg selv lave ;) - dog er isbar også en mulighed (ved godt den ikke er godkendt). Hvis ikke jeg husker helt galt, findes der vidst også en race mere, som lægger blå æg, men har glemt hvad den hedder. Mener at den kommer fra england (muligvis en legbar, men er ikke sikker). Ved ikke om den findes i Danmark, men har set en, der solgte rugeæg af den i Sverige.
Håber I kan hjælpe mig med at vælge.

Mvh Mette   
Mvh Mette

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Araucana vs. Engelsk araucana (evt. Isbar)
« Svar #1 Dato: 10 November , 2013, 16:19 »
Hvis det er turkis blå æg du søger, så er det Araucana eller Engelske Araucana. Måske Isbar også, men den kender jeg ikke.

Hybriden Grünlægger og diverse blandinger mellem Araucana og Engelske Araucana og høns, som lægger brune æg- de lægger oliven/grønne æg og ikke blå.

Jeg har selv Engelsk Araucana og har haft racen i en 3 års tid, jeg synes de er rolige nok, men de hører til de lette racer, så de er livligere og mere flyvende end de svære racer.
Jeg synes også at de lægger pænt med æg, dog ikke 365 om året.  ;)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub