Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hane  (Læst 11355 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline tjebbi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Hane
« Dato: 28 Juni , 2013, 13:08 »
Hej jeg er ny med høns:-)
har denne hane hvad farve er han??
har kylling fra sidste
år efter ham en der er hel sort uden hale mor sort araucana med hale og en helt hvid uden hale mor hvid italiener begge høner der lægger fine æg:-)

er hans gen så stærkt at de ikke for haler??

Mange hilsner Maria

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hane
« Svar #1 Dato: 30 Juni , 2013, 07:41 »
Han har jo hale, eller hvad man nu kan kalde disse stabber, som stikker ud på kryds og tværs.

Farven minder lidt om guldhalset, dog langt fra rigtig.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline tjebbi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Hane
« Svar #2 Dato: 30 Juni , 2013, 09:54 »
Jeg købte ham som vildt farvet og han fælder lige nu derfor disse stabbe eller hvad du kalder dem. Men jeg spørg jo fordi jeg er ny med høns.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hane
« Svar #3 Dato: 30 Juni , 2013, 10:22 »
Ok, det er helt fint at spørge løs, for kun derfor lære man mere. /o

Nu kommer der en længere forklaring.

Der er to racer Araucana i Danmark nu. Og det er Araucana som IKKE har hale, men som har tuffer, skæg eller begge dele.

Og så er der Engelske Araucana som har hale, skæg og top.

DESVÆRRE blander folk lystigt disse to racer, og det resulterer i en masse ukurrante dyr, som hverken er det ene eller andet.

Så HVIS din hane skulle være en ren Araucana, så skal han ikke have de fjer bagi, det er desværre en meget stor fejl. Og HVIS han skulle være en Engelsk Araucana, så har han en meget dårlig hale og mangler endvidere top.

Men jeg gætter på at han er købt for at være Araucana, da de findes i guldhalset.

Jeg har sat billeder ind af Araucana - guldhalset (begge dyr har tuffer og skæg) og Engelske Araucana - perlegrå (som indvil videre er den eneste anerkendte farve i Danmark). 
« Senest Redigeret: 30 Juni , 2013, 10:31 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hane
« Svar #4 Dato: 30 Juni , 2013, 10:34 »
Her er et billede af 1,1 vildfarvet Araucana og der kan du se at din hane er alt for lys. Og det er også nemmere at se på billedet at de slet ikke har ansats til haler.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline TosseTina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 563
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Sv: Hane
« Svar #5 Dato: 30 Juni , 2013, 10:44 »
Det er godt nok nogle flotte fjer hanen har, med alle de farver. En spøjs kam. Er lige startet op med araucana kyllinger i denne uge. Kyllingerne er blandningsfarve, så spændende at se hvad der bliver det endelige resultat, når de er voksne.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline tjebbi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Hane
« Svar #6 Dato: 30 Juni , 2013, 11:26 »
Takker han må lade livet!! jeg har bestilt  araucana vildfarvet så mon ikkeder skulle være en mere korrekt hane imellem lene kunne du så ikke tage et kig på min maran hane under maran om han skal ende i gryden:-)
mvh Maria

Offline Endjinn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 62
Hane
« Svar #7 Dato: 30 August , 2013, 15:43 »
Har fem vildtfarvede haner hvis du ikke finder noget.
Sorte Araucana. Lækre sorte Araucana. :D

Offline Endjinn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 62
Hane
« Svar #8 Dato: 30 August , 2013, 15:44 »
Og så er det jo fra anden stamme. :D
Sorte Araucana. Lækre sorte Araucana. :D

Miss Christina

  • Gæst
Sv: Hane
« Svar #9 Dato: 30 August , 2013, 16:30 »
Takker han må lade livet!! jeg har bestilt  araucana vildfarvet så mon ikkeder skulle være en mere korrekt hane imellem lene kunne du så ikke tage et kig på min maran hane under maran om han skal ende i gryden:-)
mvh Maria

/o
flot
for mange er lige glade og ville bare havde solgt ham og så er man jo lige vidt
synd der er så mange der blander uden hensyntagen til det er hver sin race
og selvom det bliver sagt det er en blanding så er der desværre mange der ikke tager notits af det
og sælger evt.kyllinger som rene Araucana/E Araucana
så når man som køber/avler giver en masse penge for nyt blod fordi man regner med de er `rene`og så får `ødelagt` sin avl (delvist) er det ærgerligt 
for det er ikke altid man kan se det er blandinger men først kommer til syne i nye kuld kyllinger

Offline Ellen53

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 66
Sv: Hane
« Svar #10 Dato: 06 November , 2013, 16:42 »
Hej Lene er det hanar de belleder du viser,har selv 7 kyllinger som er ca 8 uger ,vi ved ikke hvormange hanerkyllinger og hvormange hønekyllinger? Mvh Ellen53

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hane
« Svar #11 Dato: 06 November , 2013, 16:55 »
De billeder som jeg har lagt ind viser alle 1,1.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub