Hjæælp. På søndag bliver vores lam slagtet, og jeg vil lave den ene kølle til skinke. Har søgt hos Camilla Plum og generelt på nettet, men kan ikke finde noget brugbart. Jeg har aldrig prøvet det før, så noget med: hvor meget salt sårn ca. og kan en plastik foderbeholder bruges?? Hvor længe i salt? Skal saltet skylles af inden tørring? Hvilke krav stilles til tørreplads og ca. hvor længe??
Der MÅ være nogle af jer der kan hjælpe mig.
Se jeg er jo i besiddelse af Carla Meyers Nutids Mad og Husførelse fra 1936, min barndoms billedebog
Den er en guldgrube efter den tids forhold.
Om tør saltning :
300g salt, 50g sukker og 10g salpeter til 5 kg kød.
( til mindre mængder bruges forholdsvis mere, men i samme forhold)
Sukker og salpeter blandes og hermed indgnides det blancherede kød omhyggeligt over det hele.
( blanchering: kødet kommes i spilkogende vand indtil overfladen skifter farve, herved stivner æggehvidestofferne i det yderste lag og hindrer at saltet trækker æggehvide ud af kødet).
Måske godt hvis man udelukkende konserver med salt, og opbevarer kødet længe i saltet.
Så godt det lader sig gøre beklædes kødet herefter med et lag salt, lægges i et fad eller trug og anbringes luftigt og køligt. Den lage som dannes, skal hver dag øses op over kødet, og dette skal vendes.
Saltetid før røgning 2 uger.
Salpeteret er til at give kødet en smuk rød farve, men kan nok ikke købes mere, det er også giftigt.
Jeg ville være meget varsom med at bruge plastik, der ikke specifikt er beregnet til formålet, du ved ikke hvad der opløses undervejs.
I gamle dage slagtede man tidligst i oktober af hensyn til temperaturen, men du kan måske bruge dit køleskab.
God arbejdslyst.