Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Sussex kyllinger - køn??  (Læst 7346 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tink

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 64
  • Nybegynder men vild entusiast!
    • Lillemormor
Sussex kyllinger - køn??
« Dato: 14 August , 2013, 22:02 »
Hej allesammen, jeg har været så heldig at have en fremragende hønemor der virkelig formår at tage sig af de to små kyllinger hun har ruget ud. De er nu 5 uger gamle, og jeg er meget interesseret i hvornår jeg ved om det er høner eller haner eller en af hver. Jeg har læst at det er forskelle i fjer (spids/rund) det synes jeg ikke jeg kan se, og forskel i størrelsen af kammen (den er ikke fremme endnu) eller forskel i fjersætningen generelt. Men da jeg jo ikke ved hvad jeg har eller om jeg har to af det ene og det andet, så ved jeg snart ikke om jeg kan finde ud af det med forskellene... Suk

Hvornår er det muligt at se på sussex hvad de er? Og er et overhovedet muligt før de galer eller lægger æg?
0.5 trefarvede sussex 0.2mops 1.0 ægtemand. Har et stort ønske om at få en lille gård, men bor aktuelt i parcelhus med forstående naboer :)

thorleif

  • Gæst
Sv: Sussex kyllinger - køn??
« Svar #1 Dato: 14 August , 2013, 22:34 »
Med Sussex er det oftest ganske nemt. Hoenerne setter halefjer foerst, og hvids de nu er 5 uger gamle, burde du se stor forskel. Lykke til med dem!

Offline Tink

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 64
  • Nybegynder men vild entusiast!
    • Lillemormor
Sv: Sussex kyllinger - køn??
« Svar #2 Dato: 16 August , 2013, 18:26 »
Okay, problemet er at jeg ikke synes der er forskel :( Jeg forsøger at få fat på dem i aften og tage et billede af hver hale, men jeg synes der er lige store haler på dem, sådan 2 cm fjer ud over gumpen, men ikke noget vildt tydeligt... Jeg håber sandelig det er to høner så ;)
0.5 trefarvede sussex 0.2mops 1.0 ægtemand. Har et stort ønske om at få en lille gård, men bor aktuelt i parcelhus med forstående naboer :)

Offline Trines

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 274
Sv: Sussex kyllinger - køn??
« Svar #3 Dato: 16 August , 2013, 19:08 »
Det er svært når du har så få kyllinger, for du har ret, du kan nok ikke se forskel fordi det er samme køn ;) Det er meget nemmere når du har de forskellige køn i samme kyllingeflok, så er du ikke i tvivl.
Hvis du slet ikke kan se kammen nu, så er der god grund til at håbe på at det er to høner, jeg vil mene at kammen ville have vokset lidt på en 5 uger gammel hanekylling. Men billeder er en god ide, så vil du helt sikkert få hjælp /o
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline Tink

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 64
  • Nybegynder men vild entusiast!
    • Lillemormor
Sv: Sussex kyllinger - køn??
« Svar #4 Dato: 16 August , 2013, 22:09 »
SÅ nu har jeg fået sneget mig ind til de små puslinge og jeg har fået taget billeder, personligt tror efter hvad I har skrevet at jeg har en af hver. For min mest hvide kylling (den fineste - self.) viser sig at have en del kam... Og min lille brune kylling har stort set ingen, halerne er dog i min optik ret ens, men kig lige med og lad mig vide hvad I tror.

Hvis I følger nedenstående link kommer i til et album på imgur, her er de første seks billeder af mine hvide kylling og de sidste fire af min brune kylling. Jeg tror hvid er en hane... Øv :(

http://imgur.com/a/OtI9Q

Jeg kunne ikke finde ud af at lægge billeder ind - det må jeg lige læse mig til.
0.5 trefarvede sussex 0.2mops 1.0 ægtemand. Har et stort ønske om at få en lille gård, men bor aktuelt i parcelhus med forstående naboer :)

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Sussex kyllinger - køn??
« Svar #5 Dato: 17 August , 2013, 01:40 »
Jeg tror at det er en hane og en høne. de første seks billeder er hanen. Han har meget mere kam end den på de næste seks billeder.
Det med halen er meget forskellig i de forskellige racer, og hvis man har lidt blandede høns kan man slet ikke stole på det. Kam er mere tydelig også hvis det er blandingshøns, altså så længe de alle sammen har enkeltkam. Når der er blandet andre kamformer ind må man ty til fjærform i hals fordi rosenkam kommer meget senere end almindelig kam, og så kan man opleve at en hane med rosenkam kommer senere med kam end dens hønesøskende med enkeltkam.
Du har altså en hane og en høne.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline Tink

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 64
  • Nybegynder men vild entusiast!
    • Lillemormor
Sv: Sussex kyllinger - køn??
« Svar #6 Dato: 17 August , 2013, 09:08 »
Det er også det jeg selv tror, det er en skam for han er så fin og tillidsfuld. Jeg må desværre ikke have ham der hvor jeg bor så det er øksen, eller et nyt hjem et sted.
De er "rene" sussex, eller det er jeg i hvert fald blevet fortalt, de er bare porcelænsfarvet/trefarvet. Så derfor den aktuelt noget rodede fjerdragt. Men alle mine voksne høns har enkelt kam og det samme med hanerne og hønerne der hvor æggene kom fra.

Hvis der sidder andre med en anden eller samme mening - vil jeg fortsat gerne høre den, jeg er nemlig så glad for mine lille kylling med meget gå på mod, styrke og listighed, den stjæler nemlig mad lige fra næbbet på de voksne (ihh det er sikkert en hane med den form for vovemod)
0.5 trefarvede sussex 0.2mops 1.0 ægtemand. Har et stort ønske om at få en lille gård, men bor aktuelt i parcelhus med forstående naboer :)