Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: A-fejl; Standarder; Point; Klargøring til udstilling - skal vi hjælpe hinanden?  (Læst 42799 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Det opmærksomme forummedlem har sikkert bemærket, at der lige har været LU  :D
Jeg synes, der har været rigtig mange medlemmer her på det seneste, der også tænker på at melde sig ind i DFfR eller lige har gjort det, fordi de gerne vil prøve at udstille, der er også rigtig mange, der har fået Standarden eller tænker på at få den. Så er det jo, at rigtig mange spørgsmål melder sig, når man begynder at læse i den:
Hvad er en duehale?
Hvad er andefødder?
Hvad er en sløjfekam. bitakker, tvillingtakker?
Hvad menes der egentlig med balance?
osv osv.
Når man står der som ny, og allerede om kort tid, skal til at bestemme hvilke dyr man vil satse på, er det jo rart, hvis man har nogle beskrivelser og gerne billeder.
Det er mit håb med denne tråd, at nogle af de garvede vil hjælpe os nye.
At vi nye kan stille spørgsmål, så vi kan undgå de værste bommerter.
Jeg vil så efterhånden lægge de oplysninger og billeder der forhåbentlig kommer i vores leksikon.

Så alle I "elendige amatører" (mig selv incl.  ;) ) Kom nu frem med alle vores spørgsmål! <E
Og alle I "gamle" garvede, hjælp os, så vi kan blive ved med at have mange forskellige racer repræsenterede i Danmark  <+
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Selvfølgelig skal vi hjælpe hinanden. Og jeg anbefaler gerne Skandinavisk Fjerkræ Standard, hvori alle de anerkendte racer og farver i høns, dværghøns, kalkuner, gæs og ænder i Skandinavien er beskrevet og hvor der står om farver, udstillinger, fejl og mangler.
Den sidste nye standard er fra 2004 og der er kommet rettelses blade i 2005, 2007 og 2009. Standarden koster 450 kr. + porto og kan købes hos DFfR. Rettelses bladene er vist 50 kr. pr. år + porto.

Et medlemsskab i den lokale klub er guld værd, der kan også være mulighed for at få en erfaren fjerkræ m/k ud og se ens dyr. Eller man kan møde op på klubbens hønsedage, seminare, udstilinger osv.

Men men men alt dette kræver jo lidt benarbejde og at man skal bevæge sig ud af huset + så koster det jo også at være medlem.

Der er Forum jo bedre, for det koster ikke noget at være medlem og man kan sidde i sin varme stue. Og man kan til dels se fejl og mangler på et billede, meeeem det er ikke det samme som at stå med dyret i hånden.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Men bare spørg løs - jeg vil gerne svare så godt, som jeg nu kan  ;D
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Det, jeg håber på, er f.eks. nogle billeder af andefødder, jeg læste om det i standarden, men anede ikke hvad det var, så så jeg på LU en bemærkning hos nogle høns, hvor det hed "Pas på bagtæer", da jeg spurgte ind til, hvad det betød, var der en venlig person, der forklarede mig, at det var, når bagtåen ikke pegede bagud, men smuttede om på siden, og at man også kaldte det "andefod", tidligere havde jeg da tænkt meget over, hvad andefod mon kunne være hos en høne, så der står meget i standarden, men der er også en masse begreber, som ikke er forklarede. Og det er da rigtigt, at de er rare i de lokale klubber, og gerne hjælper, men det er nu også rart at være lidt mere selvhjulpen. Det med andefoden er bare et eksempel, der er simpelthen SÅ meget man skal være opmærksom på. Linda og jeg var heldige, at vi fik god hjælp, men der er stadig BUNKER at lære.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Det værste er, når der - som ved en af mine brune Lanhøner - står  "mere korrekt tegning ønskes." Det var nok til at gøre mig lidt irriteret.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Andreas

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 348
Hvor gamle skal hønsene(Silker,) være før de er udstilingsklare?
Maraner i blå/kobber, splash og sort/kobber.

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Hjælpe hinanden ? Så klart - så klart !   /o
Det var lidt i den stil jeg søgte under min tråd med forøgelse af størrelse - også på baggrund af oplevelser ved LU. Her der og alle vegne står der hvad det enkelte fjerkræ mangler i forhold til standard - men hold da op det er svært at finde ud af hvordan denne eller hin fejl kan rettes !

Kan da starte med , lidt hjælp omkring forøgelse af størrelse : giv hønsene hamp  <H   Okay - det var spøjst - men svaret blev underbygget med at hamp øger appetit.

Måske jeg skal være civil ulydig med hamp til hønsene - øehm eget forbrug  <J 

dunhjernest
hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline G. Lausen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 503
  • Grafitti :)
hehe hamp kan du købe som frø til vilde fugle (vinterfoder) - har jeg gjort engang... og JA skidtet gror og ligner dem man ikke må have... har en god historie om det ... en anden gang... MEN kan købes som frø... gror FINT  <G  var ikke engang dyre...
håber I tilgiver denne lille sideinfo...  :) ift. avl m.m.
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Andreas, du fik vist ikke svar på dit spørgsmål om silker. Jeg har ikke meget forstand på silker, men jeg vil tro, de typisk er omkring 5-7 måneder til LU. Jeg kan dog huske, at Tommy fortalte, at han havde en med i år, der var flere år gammel, og den fik flot bedømmelse.  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Til udstilling skal hønsene være så gamle at de er færdig udviklet i fjerdragten.

Hønerne skal helst ikke have lagt for mange æg, men må gerne være lige begyndt.

Så store racer og langhalede racer skal lægges til i god tid.
« Senest Redigeret: 30 December , 2009, 07:51 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Info for at kunne udstille :

Man skal være medlem af DFfR og den pågældende klub, som man vil udstille på.

Hønsene skal foruden at være renracede, sunde og raske, også bære fast fodring i den rigtige størrelse og endvidere være vaccineret mod new castle disease.
Ringene købes hos DFfR og de fleste klubber afholder vaccinationsdage.


Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Ps. de hampefrø som kan købes i butikkerne, er ikke den slags som bruges til Marihuana.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)

Hønerne skal helst ikke have lagt for mange æg, men må gerne være lige begyndt.


Hvorfor??
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
For så er de fine røde i hoveddelene og også udviklede nok.
« Senest Redigeret: 30 December , 2009, 09:10 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Jooo men er de ikke også det efter at de har lagt øg et år f.eks?
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.