Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: "Avlsplan" for brune italienere - hvordan?  (Læst 5757 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Susanne

  • Gæst
"Avlsplan" for brune italienere - hvordan?
« Dato: 28 Januar , 2010, 09:26 »
Jeg har anskaffet 1,6 flotte brune italienere. Med det formål at have en race, der er god til at levere æg.

Min plan er at beholde italienerne fremover (og (forhåbentlig snart - hmmm...suk....) få et hønsehus+gård ekstra til nogle forskellige andre høns)

Flokken skal jo holdes ved lige - og jeg er i tvivl om hvordan man helt gør. Det jeg efterlyser er altså et "system"  eller en avlsplan.

Både hanerne og hønerne er fra 2009. Hanen og hønerne er ikke søskende. Jeg skal ikke udstille.

Skal jeg lave nye kyllinger hvert år - så der løbende kommer nye unge til - og så slagte de ældste - eller skal det kun være hvert andet år?  Altså hvis det jeg går efter en hensigtsmæssig planlægning med bedst ægge-økonomi? (jeg kan jo altid fravige planen - jeg vil bare gerne vide, hvad jeg gør)

Flokken må godt variere lidt i antal - men ikke voldsomme udsving (huset er ret lille). Jeg ved godt, at man sikkert gør det forskelligt - men der er nok  nogen, der har et godt og brugbart system.

Jeg tænker jo på, om jeg allerede i dette forår skal igang - når flokken er så ung?

Hvor længe kan jeg køre videre med genkombinationene fra den nuværende flok? Altså hvor tit skal der blodfornyelse til?

Og er det i andet leveår, at hønerne er mest produktive? Eller..?


Offline Bent Skaarup Pedersen

  • Bruger
  • Indlæg: 228
Sv: "Avlsplan" for brune italienere - hvordan?
« Svar #1 Dato: 28 Januar , 2010, 10:15 »
Nr. 1 ubetinget:

Flemming Schiøtte: Det rimelige hønsehold (kan lånes på biblioteket)

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: "Avlsplan" for brune italienere - hvordan?
« Svar #2 Dato: 28 Januar , 2010, 10:25 »
Jeg kan kun sige som Bent, den bog er altså GULD, han har faktisk en plan i den, hvor han beskriver hvor mange, man skal udskifte hvert år. Han går ud fra en flok på 25 individer, men idéen kan sagtens overføres til mindre hønsehold.
Bogen står vel på de fleste biblioteker, men kan også købes antikvarisk.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: "Avlsplan" for brune italienere - hvordan?
« Svar #3 Dato: 28 Januar , 2010, 11:24 »
Susanne..så skal der gang i salg af kyllinger hva  ;D
Med venlig hilsen Søs

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: "Avlsplan" for brune italienere - hvordan?
« Svar #4 Dato: 28 Januar , 2010, 14:51 »
Susanne : så er det jo lige før du ufrivilligt kommer til at lave burhøns - hvis pladsen er lille og du ligger mellem 50 og 100 kyllinger op  ;D
Hvor mange æg ville du gerne høste sådan nogenlunde cirka om dagen , det har jo også en del at sige !

kh
hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Susanne

  • Gæst
Sv: "Avlsplan" for brune italienere - hvordan?
« Svar #5 Dato: 28 Januar , 2010, 16:42 »
@Bent og Marianne: Har lige fundet "Det rimelige hønsehold" I MIN EGEN BOGREOL!!! Havde helt glemt, at jeg købte den hos en brugtbogsforhandler sidste år :D Må hellere studere den nøje! Tak for tip!

@Lugovets: Det lyder som en rigtig god og effektiv plan - meeen, jeg havde nu nok tænkt mig noget i meget mindre målestok. Er dog alligevel glad for at læse om princippet  -  jeg kan helt sikkert bruge meget af det. F.eks, at der bliver tale om en to-års-cyklus.

@hanegalgak: Hehe - nejnej!!! Ingen burhøns her!  Og jeg kan ikke sige et bestemt antal æg jeg gerne vil høste - jeg vil bare gerne have en LILLE hobbyhønseflok, der trives optimalt i min gård/have, men hvor formålet er, at vi får æg til eget køleskab - og de overskydende til resten af familien.

Sådan...lidt mere målrettet end bare  Åh! og Ih! og Nej, hvor er de søde! Og hov! dér kom sørne et æg!  (Til det formål arbejder jeg ihærdigt på at få etableret hus nr. to - for Åh og Ih og Nej, hvor ER de altså søde - alle de forskellige sjove og yndige hønsedyr, der findes)

Jeg har (selvom mit hønsehold er mikro-lille) brug for noget af den viden, som f.eks min mormor havde masser af. Hun havde et system, som sikrede optimal æggeydelse samt produktion af suppehøns  vha jævn tilførsel af kyllinger til flokken - så der var mest mulig økonomi i det. Hendes flok var dog større.

 Jeg vil bare gerne have en lille jævn forsyning af hjemmegjorte æg  (og hønsekødsuppe som bi-produkt) Derfor har jeg anskaffet italienerne!

Viden og erfaring om hvordan man udvikler og vedligeholder en effektiv flok, så man til stadighed har seks - otte æglæggende høner modtages stadig gerne.

(Det er måske  noget med, at om efteråret bliver to-års-hønerne slagtet, og forårskyllingerne erstatter dem. De vil så være klar til æglægning om foråret, hvor et-årshønerne opgraderes til to-års - og kyllingerne blir til et-års - osv. Hmmmm.....jeg begynder at få et svagt billede af planen. Og jeg ved godt, at det her sikkert er en selvfølgelighed for mange, men jeg har indtil nu bare fægtet mig frem på tilfældighedernes p-plads)



Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: "Avlsplan" for brune italienere - hvordan?
« Svar #6 Dato: 28 Januar , 2010, 17:05 »
Tilfældighedernes p-plads , den kan jeg godt lide  :D
Lidt som : spredt fægtning.

Det kender vi nok alle når vi søget hjælp omkring dette eller hint problem der skal løses ! Jeg må bare konstatere at når det kommer til emner omkring fjerkræ er jeg super duper hjulpet her på forum  ;D

Hvor meget plads er "lidt" hos dig ?  Ud til en af vejene her i nabolaget står der om sommeren 3-4 stykker små hønsefræser på omkring 1 m2 græs og under 1 m2 soveværelse , som så huser 1.3 stk høns. Ejeren mener det er lææng godt - det syntes jeg ikke ? !

Hvis du regner med hønsene har en 5 dages "arbejds uge " får du vel konservativt sat 30 æg om ugen når alle dine italienere er i fuldt vigør.

Hvor meget plads de kyllinger du skal ligge til kan "nøjes" med ved jeg ikke , måske andre har en ide om hvad "nok" plads er til fex 30-40 kyllinger ?

Jeg følger spændt med her ..
kh
hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: "Avlsplan" for brune italienere - hvordan?
« Svar #7 Dato: 28 Januar , 2010, 17:37 »
Hos mig er det planen at nå op på 1.10 af mine Plymouth Rock'er til kød og ægproduktion.

Det vidste jeg bare ikke da jeg startede mit hønsehold sidste år, så jeg er først nu kommet op på 1.7.4 og håber at der er en frisk ung hane og 3 hønekyllinger imellem de 4 "små".

Planen fremover er at slagte 3-4 af de ældste hvert efterår og erstatte dem med nye kyllinger fra årets produktion. De hønniker jeg vil lægge til bliver udvalgt efter størrelse, form/type i forhold til standarden og iøvrigt farve (der jo er skønne blandinger af alting her hos mig.  ::))

Hvis der er en flot hanekyllingen imellem de små jeg har gående kommer han til at overtage flokken næste år, han bliver så skiftet ud når hans befrugtning bliver for dårlig eller han angriber mig eller andre - eller hvis der kommer en ny og smukkere hane forbi. Ja - det er hårdt at være mand, men det er prisen for at leve med 10 smukke kvinder omkring sig...   ;D

Det er ikke "raketvidenskab" eller forskningsbaseret eller noget som helst. Bare en plan som jeg tror på kan holde min flok frisk og sund...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: "Avlsplan" for brune italienere - hvordan?
« Svar #8 Dato: 28 Januar , 2010, 18:10 »
Hos mig skal æggene komme fra 1.3 araucana , Helle hellevad , konens silker og desværre ser det ud til de tre kochin der har overlevet vinteren og ræven bliver haner (surt  >:( )
Håber jeg måske kan finde kontakt til æglæggende høner i silkeborg denne weekend , for d.o er ikke ligefrem en vild æggemaskine  ;D
Ellers har jeg jo rodet mig ud i det smagsprojekt , det er der ingen æg i  hæ hæ ..

dunhjernest
hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Susanne

  • Gæst
Sv: "Avlsplan" for brune italienere - hvordan?
« Svar #9 Dato: 28 Januar , 2010, 18:29 »
Nu begynder det at ligen noget! Tak Morten!  Det er vist i den retning det skal gøres.  /o

Dvs: man har en flok på f.eks 8 høner - hvoraf de fire er to-års (altså når det hele "kører") - og man forvandler dem til suppe om efteråret - samtidig med at deres plads skal erstattes med fire hønniker fra samme forår  (Det er vist mest for min egen skyld, at jeg skærer det ud i tykt pap  :D )

Men når vi er nede i den lille størrelsesorden er det vel ikke nødvendigt med mere end f.eks 10-12 kyllinger. Er det ikke et tilstrækkeligt antal til at udvælge fire nye kommende høner? Eller måske 15 kyllinger? Så er der både plads til at sortere haner og fejltyper fra?

Jeg skal ikke udstille, men vil gerne holde flokken racefin.

Jeg har næsten lovning på et legehus, som skal etableres med gård - der skal kyllingerne vokse op. Men ikke 30-40 stykker!  :o

@hanegalgak: Held og lykke med jagten på et par æglæggende høner. Hvis det mislykkes, må du bare sige til - jeg er vel snart leveringsdygtig i både rugeæg, daggamle (og to-års høner til suppegryden) - hvis ellers min fine plan kommer til at virke - hehe!




Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: "Avlsplan" for brune italienere - hvordan?
« Svar #10 Dato: 28 Januar , 2010, 19:42 »
Susanne ..det var det samme jeg havde i tankerne .... altså bortset fra det med at ræven åd alle mine hønniker der skulle give mig æggemadder her til foråret.
De gamle og overskudshaner har jeg jo lystigt kogt suppe på.

Jeg ville nu nok sige en 15-20 kyllinger...... dels er der risiko for alm frafald gennem deres opvækst ...og så er der jo det med de mange hanekyllinger. Og får du hønniker i overskud så de jo nemme at afsætte.

Med venlig hilsen Søs

Susanne

  • Gæst
Sv: "Avlsplan" for brune italienere - hvordan?
« Svar #11 Dato: 28 Januar , 2010, 23:00 »
Det er rigtigt, Søs!

Og det blir i sidste ende pladsen, der kommer til at afgøre det nøjagtige antal .

(Og da hellere en skævtået høne, der er vokset op med plads omkring sig end en ligetået der er vokset op som tønde-sild )


Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: "Avlsplan" for brune italienere - hvordan?
« Svar #12 Dato: 29 Januar , 2010, 08:19 »
Jeg sætter ikke tal på hvor mange kyllinger jeg vil have at vælge ud fra - her skal der bare laves alle de kyllinger den lige kan trække!

Vi kan nemlig rigtig godt li' at spise kylling her hjemme!  ;D
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Bent Skaarup Pedersen

  • Bruger
  • Indlæg: 228
Sv: "Avlsplan" for brune italienere - hvordan?
« Svar #13 Dato: 29 Januar , 2010, 10:07 »
Lige lidt malurt i bægeret - brune Italienere er noget af det smukkeste man kan forstille sig, de er bekendt for at lægge rimeligt mange æg - men kødet er altså ikke det helt store - lidt en tør og trevlet affære - men måske kan en helt rigtig tilberedning redde det ?

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: "Avlsplan" for brune italienere - hvordan?
« Svar #14 Dato: 29 Januar , 2010, 12:53 »
Så er de sløjfet fra listen over : " skal smage engang " , det mener jeg også Liljensøe nævner.
 Nå men ingen grund til fortvivlelse - det skulle jo ikke være umuligt at få udruget noget godt kød fjerkræ under italienerne , og med den rette race kan de vel enes med dem også !
Fornyelsen af stammen kunne jo klares gennem en tidlig udrugning ,eller låne plads i en maskine til et tidligt hold !
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?