Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: "Det blir' noget skrammel" (om ægrugning nu)  (Læst 3473 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Vigge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 333
"Det blir' noget skrammel" (om ægrugning nu)
« Dato: 21 ſeptember , 2009, 11:06 »
 ;D hihi det er et citat fra min gl. genbo, som jeg i ny og næ får mig en hønsesnak med! SÅ hyggeligt  ;D

Vi er tilflyttere på en vej udelukkende med landbrug/nedl.landbrug - ja her er jeg så flyttet herud med min pekingeser/chihuahua bl, racekatte og nu silkehøns  <H <L

Så jeg er ret sikker på at vores næsten 80 årige genbo der griner af os byboere der tror vi kan det hele her ude på landet hahaha

Ej vi er blevet taget fantastisk godt imod! og vi joker selv meget med det  !k !k *g

Hmm jamen så fortalte jeg jo så min kære ven der, at nu vil jeg til at have høns der læggr blå æg - men skal lige ruge dem ud først. I RUGEMASKINE  *f

Han sagde "det blir noget værre skrammel.." hmm tænkte jeg - jeg gør det sku da alligevel - jeg er ikke sådan til at slå ud og har da fine forhold for mine kyllinger  <P

Men men men har manden ret? blir de noget "skrammel"?

De skal gå indenfor i hønsehuset vinteren over (da vi har katte) - har vindue i hønsthuset, og varmelampe. Og de skal nok få grønt osv.

Han har jo i haft høns i en menneskealder... har har ret??

Mvh
Vigge - som hygger sig på landet i stor stil  /o



Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: "Det blir' noget skrammel" (om ægrugning nu)
« Svar #1 Dato: 21 ſeptember , 2009, 12:08 »
Er tilbøjelig til at give ham ret..men det vil nu ikk holde mig tilbage hvis jeg havde bare nogenlunde forhold til det (Har lige afleveret 15 æg til naboen og hans rugemaskine  ;))
Jeg ville bare selv mene at de stærkeste og sundeste kyllinger får man om sommeren med alle de dertilhørende fordele. Ikke at efterårs/vinter kyllinger nødvendigvis er fuldstændig skrammelagtige...men det MÅ da være mere optimalt om forår/sommeren.
Så jeg er da selv meget spændt på om der kommer noget godt ud af de æg jeg lige har sendt afsted.
Med venlig hilsen Søs

Offline Vigge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 333
Sv: "Det blir' noget skrammel" (om ægrugning nu)
« Svar #2 Dato: 21 ſeptember , 2009, 12:21 »
Tak for svar, ja det blir' meget spændende  ;D

Jeg skal i hvert fald gøre mit for de små kylle ryller  <L


Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: "Det blir' noget skrammel" (om ægrugning nu)
« Svar #3 Dato: 21 ſeptember , 2009, 14:38 »
Ja jeg håber så sandelig heller ikke at de 10 æg jeg lagde under skruk i onsdags bliver til noget skrammel... Jeg mener jo SLET IKKE at det er vinter endnu. Vi må vel bare krydse fingre for at der ikke kommer noget skrammel ud af det - for det har vi skisme nok af her på matriklen...  ;)
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: "Det blir' noget skrammel" (om ægrugning nu)
« Svar #4 Dato: 21 ſeptember , 2009, 22:47 »
Jeg har set Jersey Kæmper som var udruget den 1. september, de blev ikke store nok.

Så jeg laver helst ikke kyllinger senere end april måned.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: "Det blir' noget skrammel" (om ægrugning nu)
« Svar #5 Dato: 21 ſeptember , 2009, 22:52 »
Det er et dejligt billede jeg får på nethinden gl. viis landbo borger tale med tilflytter... Den bløde kasket skubbet om i nakken imens at der mumles..... Det blir´noget skrammel... såååå deeet... <A

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: "Det blir' noget skrammel" (om ægrugning nu)
« Svar #6 Dato: 21 ſeptember , 2009, 22:56 »
Der er nok en god grund til at dyrebørn i naturen altid kommer i foråret.
Jeg ved godt at det ikke helt kan sammenlignes da vi selvfølgelig kan hjælpe med fodertilskud, lys og varme.
Men de optimale forhold er nok stadig i foråret og den tidlige sommer (siger en der lige fik 3 kyllinger udklækket af en skruk høne over weekenden :D, men det var så egentlig heller ikke meningen at det skulle være sket. Hønen insisterede.)
Mvh
Erik Andersen