Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: For mange høns  (Læst 4903 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
For mange høns
« Dato: 05 ſeptember , 2023, 10:15 »
Hvad stiller I op, når hønseflokken er blevet for stor?

Mine høns går frit det meste af året, og der er mange gemmesteder.
Det resulterer så i stolte høner med alt for mange kyllinger, som de passer med stor omhu. Det er dem vel undt, og en daglig glæde at se på. Men jeg drukner i sunde hønniker og deres mødre fra sidste år. Nu kan de simpelthen ikke være i hønsehuset mere, og jeg har ikke mulighed for at udvide.

Facebookforsøg på at komme af med dem -gratis- ender i urimelige krav og brudte aftaler. Det gider jeg simpelthen ikke mere.

Kan det virkelig passe, at jeg må slagte dem?
Hanerne har jeg altid slagtet, men jeg har det svært med hønerne.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: For mange høns
« Svar #1 Dato: 10 ſeptember , 2023, 09:07 »
Prøvede et år det samme. Mine høns går nemlig også frit.
På et tidspunkt manglede flere af de store damer. Jeg troede ræven havde været på besøg, men nej, over nogle dage kom hønerne med over 20 kyllinger hver. Det er - som du siger - meget hyggeligt at følge - og antallet af kyllinger overvældende.
Nu savner jeg det. Mine nuværende høner skrukker, men lægger sig ikke. Der er kun to tilbage og jeg har plads til 50. Så mange skal jeg nu ikke have. Men det er svært at få fat i racen jeg er så betaget af.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: For mange høns
« Svar #2 Dato: 10 ſeptember , 2023, 09:20 »
Åh Hans-Kurt, du må få nogle af mine  ;D
Men de er jo ikke af dine racer  :-\

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: For mange høns
« Svar #3 Dato: 10 ſeptember , 2023, 09:46 »
Det er pænt af dig, men hvad er din race ?. Jeg har haft Barneveldere, Italiener og Brahmaer. Dværg Brahmaer  osse.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: For mange høns
« Svar #4 Dato: 10 ſeptember , 2023, 10:29 »
Det er måske det, der er problemet, at jeg ikke rigtig har en race. Der er lidt af hvert i den lette ende, og så en masse ukontrollerede blandinger. En af mine bedste høns har været en Isa Brown x blandingshane, nogle æg jeg fik af en nabo. Hun har et godt sind, er en god mor og har lagt masser af lysebrune æg. Nu er hun gammel og lægger ikke mange æg. Men hun er stadig en fin høne.
P.t. har jeg en del Araucana, Engelsk Araucana og Maran. Jeg havde håbet på nogle grønlæggere, men pigerne er ikke så glade for araucana hanen, (han er også irriterende)  så istedet har jeg fået en masse blandinger af Bielefelder og Maran. Og Bielefelder og hvad ved jeg. Han har haft en god sommer ham Bielefelderen. 

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: For mange høns
« Svar #5 Dato: 10 ſeptember , 2023, 12:39 »
ok, det er mange racer, men alle er jo af en god størrelse, når man godt vil slagte lidt en gang i mellem og æg kommer der jo også.
Mine høns er ikke rigtige racehøns, det er Hellevadhøns. Det er også et mix mellem flere racer. De ruger ikke selv og det er - efter min mening - en mangel.
Jeg anskaffede en rugemaskine og fik få kyllinger. Det gav høns af mange farver. En helt sort ??, en brun, hvide (som forældrene) og en hane i flere farver. Så det skal ikke komme an på det.
Jeg vil gerne have en flok der er flerfarvede. Min tid med racehøns stoppede, da jeg meldte mig ud af Barneveldereforeningen.

Det vigtigste er faktisk, at de vil ruge selv. Siden jeg var en lille dreng og min mor opdagede, jeg kunne slagte fjerkræ og passe dem, så var det min opgave at sørge for hønseholdet.
Min største glæde var, når der kom kyllinger. Især en gang husker jeg en morgen, hvor jeg kom ud til min hvide høne der rugede. Langs hendes bryst kikkede små sorte kylling hoveder frem, fra vinge til vinge. Hun rugede på sort Bantam i dværg.

Jeg vil derfor gerne købe nogle høns/hønniker hos dig. Jeg løber IKKE fra en aftale  ;)

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: For mange høns
« Svar #6 Dato: 14 ſeptember , 2023, 08:18 »
Tak for i går og tak for de dejlige dyr.
Hønen med de 7 kyllinger var sluppet ud af kassen og sad nok så pænt oppe på taget ved siden af. Hun beroligede ofte  - på hele turen (1 1/4time) hjem, sine små, på den for hønsemødre så hyggelige måde, Brrr, Brr og så brrrrrr.

Nu skal jeg snart over til dem (klokken er 8.15 - der sover jeg normalt  ;D) og se hvordan det går efter en nat i deres nye hjem.

Jeg skriver dette her på fjerkrae.dk, da der sikkert er flere der gerne vil vide, hvordan det er gået med vores hønsedeling.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: For mange høns
« Svar #7 Dato: 14 ſeptember , 2023, 09:25 »
Super, tænk at hun sad der og var rolig i stedet for at flakse rundt. Det lover godt.
Det var hyggeligt, og jeg er sikker på, at de er i gode hænder.

I aften skal jeg have hakkebøf, jeg fik nemlig kalvekød af Hans-Kurt i bytte  :)

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: For mange høns
« Svar #8 Dato: 15 ſeptember , 2023, 21:46 »
Det går fint, den enlige kylling er noget urolig. Den kan vist ikke lide at de andre kommer så tæt på den. Min hane gør ikke kyllingerne noget, men hønerne får et hag, vel for at etablere haggeordnen ??.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: For mange høns
« Svar #9 Dato: 16 ſeptember , 2023, 08:52 »
Passer moren ikke på sin enlige kylling? Hun har altid været i den nedre ende af hakkeordenen, så måske tør hun ikke?
Mon ikke hanen falder til ro?

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: For mange høns
« Svar #10 Dato: 16 ſeptember , 2023, 17:22 »
jov, det gør hun, men den gemmer sig hele tiden bag ved hende, så snart der kommer andre. Det gør der jo så næsten hele tiden.
Jeg håber hanen falder til ro, men han er godt nok noget udfarende. Ellers må jeg få ham væk. Jeg kan ikke lukke de 3 gamle ud, for så mister jeg de få æg der kommer.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: For mange høns
« Svar #11 Dato: 17 ſeptember , 2023, 08:09 »
For at aflaste de to nye damer, har jeg indsat 4 nye hønniker på 18 uger. Dem jager han også, det forstår jeg ikke rigtig. Men hvor længe skal jeg holde alle inde. ??
Det vil jo nok lette meget hvis der blev åbnet, så de 3 gamle kan genoptage deres færden på gården (frit).

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: For mange høns
« Svar #12 Dato: 18 ſeptember , 2023, 20:47 »
Her til morgen åbnede jeg lågen og ud smuttede de 3 gamle omgående. Nu har de også gået inde side onsdag i sidste uge.
De 7 kyllinger og moderen opdagede også de kunne komme ud og smuttede så ud. Den enlige kylling med sin mor, så jeg nogle timer efter osse ude.
Hønsegården er helt overgroet med brændenælder og indgangen til hønsehuset - nok en meter oppe, uden trappe, kun en pæl der en gang var med trind.

Så hvor spændt var jeg om de alle var inde da jeg kom hjem her til aften !!!.
Den enlige og mor Ok. Hende med de 7 - var smuttet ind i laden, hvor hønsehuset er er del af det, i det ene hjørne. Lyset blev tændt og høne med kyllinger skubbet hen til indgangsdøren - vups alle smuttede ind. YES.

Hønnikerne - de gik ikke ud, men sover tæt med de 3 gamle - ?

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 825
Sv: For mange høns
« Svar #13 Dato: 18 ſeptember , 2023, 21:54 »
dejligt når det bare lykkes
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: For mange høns
« Svar #14 Dato: 25 ſeptember , 2023, 23:23 »
Nu går alle - undtagen de 4 hønniker - rundt som om de altid har boet her. De er dog meget tilbageholdende mht mig. De smutter når jeg nærmer mig.

De 4 sidst tilkomne bevæger sig IKKE udenfor. Underligt, de har jo hanen og de to gamle damer at holde sig til. Men det er åbenbart kun i nattens mulm og mørke, de kan sidde tæt ???? :-\