Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Søges: Rugemødre  (Læst 1411 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Søges: Rugemødre
« Dato: 19 Juni , 2023, 16:50 »
Hej med jer.

Mit øko-fællesskab og jeg søger en eller flere gode hønemødre til vores hønseprojekt. Race er ligegyldigt. Større høns er måske nemmest, men dværghøns kan også bruges.
Vi har nogle år haft vores egen ægproduktion i større stil med nogle pensionerede Isa Brown, så det rigtig kunne blive til noget, men nu er vinden vendt, og der er stemning for at holde høns, der kan holde sig sunde mere end en sæson eller to. Derfor har vi nogle stykker af forskelige racer, og vi forsøger at opformere dem, så de kan tage over for de stakkel hybridhøns, helst allerede fra næste år.
Et par af dem (Orpingtoner) har godt kunnet ruge, men åbenbart ikke haft talenter som hønemødre. Jeg har mistanke om, at de ville kunne det, hvis de selv havde haft en god hønemor, der viste dem det som små, men det nytter jo ikke så meget nu. Derfor er en af mine semi-naboer ved at ruge nogle kuld ud på maskine, så mange som muligt, men det får de jo ikke nogen sød mor ud af.

Er jeg så heldig, at der er nogen af jer, der har for mange skrukhøner for tiden? :)

PS: Vistnok er det mit første indlæg siden 2012. Så hej! Længe siden!  :laugh:
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Søges: Rugemødre
« Svar #1 Dato: 19 Juni , 2023, 22:46 »
Kan desværre ikke hjælpe dig med skrukhøns, men dejligt du vender tilbage til "os" her på DFF, vi er stadig nogle der nyder at følge med her inde. Så velkommen herfra  ;)