Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad gør jeg nu med min hanes røde ben?  (Læst 2102 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lui

  • Bruger
  • Indlæg: 111
Hvad gør jeg nu med min hanes røde ben?
« Dato: 18 August , 2022, 11:48 »
Hej alle, jeg håber nogen kan give mig et godt råd. Jeg er selv meget i tvivl nu om den fortsatte behandling, selvom jeg har læst mange poster om kalk ben, betændelse i ben mm. Min hane har gået dårligt i 1-2 uger nu, han er en stor brahma herre på 5. år. Jeg er meget glad for ham.
Ved nærmere eftersyn er der noget kalk ben så hønsehuset fik en tur med lugtfri petroleum og alle fik olie behandling , hane far også vaseline.
Men benene er røde og virker lidt eksem agtige eller måske betændt ?? De er meget varme…Så jeg overvejer sæbe fodbad og fusidin salve…. For kan olien alene klare det? - jeg er i tvivl.
Vh Louise
sølv sort båndet brahma hane og høne, samt en hvid, sort og flere grå nuancer brahma høner

Stor flok af gl. danske landhøns.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Hvad gør jeg nu med min hanes røde ben?
« Svar #1 Dato: 18 August , 2022, 17:25 »
Fucidin er nok en god ide, hvis benene er meget varme og du mistænker betændelse.

En meget potent hane har dog røde ben under skællene. Det skyldes stort testosteron-niveau.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lui

  • Bruger
  • Indlæg: 111
Sv: Hvad gør jeg nu med min hanes røde ben?
« Svar #2 Dato: 19 August , 2022, 07:43 »
Ah ja ok… ja det er en vigtig pointe at huske. Men gad vide hvorfor han virker så svag på især det ene ben ? Det er som om det ikke helt vil bære- men det er måske bare fremskreden kalk ben? Men de virker godt nok også varme og der er lidt sår….
Tusind tak for svar…
sølv sort båndet brahma hane og høne, samt en hvid, sort og flere grå nuancer brahma høner

Stor flok af gl. danske landhøns.