Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Lukke høns ud af indhegning  (Læst 3597 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sika

  • Bruger
  • Indlæg: 4
Lukke høns ud af indhegning
« Dato: 01 Oktober , 2021, 10:40 »
Hej

Jeg er ny her, og ny hønseejer.

Hvor når kan jeg lukke hønsene ud på marken - og vide at de kan huske at komme tilbage til hønsehuset inden solnedgang?

Jeg har 11 høns inkl. 1 hane (Lys Sussex og Isa Warren) jeg fik dem for en uge siden. De bor i et mobilt hønsehus som jeg har bygget ovenpå en gammel møgspreder. Jeg har midlertidigt sat et 140 cm. dyrehegn op rundt om huset så de har ca. 20 m2 at gå på.
Målet er, at de skal gå frit på min eng/mark og den er ca. 1.5 ha. den er indhegnet med 160 cm højt dyrehegn.
De er alle sammen meget rolig og flere af dem håndtamme allerede.
De kommer fint ind i huset omkring solnedgang.

Er det for tidligt at fjerne det midlertidige hegn?

Jeg glæder mig til de får lidt mere plads at boltre sig på :-)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Lukke høns ud af indhegning
« Svar #1 Dato: 01 Oktober , 2021, 10:56 »
Velkommen på Fjerkræ Forum, Lars - og tillykke med din nye status som hønseejer.

Hvis din flok har boet i deres nye hjem i en uge og du oplever, at de fint går i hus ved solnedgang, så
kan du godt begynde at lade dem gå frit.
Prøv at vente med at lukke dem fri til over middag her i weekenden, så vil de ikke nå at gå så langt væk, inden de skal søge tilbage til deres hus, når det er deres sovetid.

Ræven er jo derude, så vent med at lukke flokken ud om morgenen til det er blevet lyst og luk dem inde i deres hus, inden mørket sænker sig igen. Dette er ikke nogen garanti mod ræve, som jager om dagen, men risikoen er dog størst i døgnets mørke timer
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Sika

  • Bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Lukke høns ud af indhegning
« Svar #2 Dato: 01 Oktober , 2021, 11:06 »
Tak Helle, jeg fornemmer også de er ved at være klar, så jeg tror vi prøver i morgen formiddag eller til middag.

Mht. Ræven (som jeg mødte i morges da jeg skulle på jagt) så overvejer jeg at sætte stødhegn op, hele vejen rundt om marken, men jeg giver det en chance at de selv lærer at holde sig i nærheden af huset og gå ind ved solnedgang..

Offline torsholt

  • Bruger
  • Indlæg: 36
Sv: Lukke høns ud af indhegning
« Svar #3 Dato: 02 Oktober , 2021, 22:12 »
Stødhegn om hele den store indhegning er så klart at anbefale, ræven går også ude om dagen i hvalpetiden, her har der været rævefrit i mange år med elhegn, husk at ræven kan springe over hjørnestolper, så man får sikret dem ekstra.

Offline Sika

  • Bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Lukke høns ud af indhegning
« Svar #4 Dato: 03 Oktober , 2021, 08:19 »
Hej Torsholt

Jeg forstår ikke helt hvad du mener med “at de kan springe over hjørnestolper”? Er det nemmere for dem, end hvis de springer over de øvrige stolper forbi de har en større dimension?

Ja, jeg slipper nok ikke for at sætte stødhegn op…

Offline torsholt

  • Bruger
  • Indlæg: 36
Sv: Lukke høns ud af indhegning
« Svar #5 Dato: 03 Oktober , 2021, 11:11 »
Ja  har set fjer hænge i hegnet ved hjørnestolpe efter rugende and blev taget en nat.  Også frilands grisefarme kender problemet med at ræve kravler over ved hjørnestolperne fordi de er tykkere, der kan man lade en strømtråd gå op på toppen ved siden af  en tråd med jordforbindelse. så ræven får stød når den rører begge tråde samtidig.  Høns kan også forhindres at flyve ud af indhegning med to tråde øverst med et par cm afstand, den ene med strøm, den anden med jordforbindelse.

Offline Sika

  • Bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Lukke høns ud af indhegning
« Svar #6 Dato: 03 Oktober , 2021, 11:30 »
Tak for de gode råd.
Det var godt nok smart med de 2 øverste tråde - bare de så ikke flyver ud på den forkerte side.. Indtil videre har de ikke gjort flugtforsøg ud af indhegningen, og de kom alle sammen selv ind i går aftes ca 20 min efter solnedgang. De holdt sig også relativ tæt på huset i går da de var ude for første gang.

Jeg kan godt se det med stødhegn bliver nødvendigt.

Jeg tænker at sætte nederste tråd ca. 10-15 cm over jorden og den øverste ca 60 cm over jorden. Og ja, også på hjørnestolperne - de er 150 mm i diameter.