Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Frasortering - forberedelse på udstilling  (Læst 2664 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Frasortering - forberedelse på udstilling
« Dato: 04 August , 2012, 07:04 »
Når jeg skal gennemgå mine dyr for at vælge de bedste til videreavl og udstilling, er der så tips til begynderen, I kan dele?

Jeg ved f.eks., at hanerne skal have 5 takker på kammen. SKAL takkerne være fuldstændig ens hvis bare der er 5 og hvis nu haneni øvrigt viser sig at være prima?

Er der en smart måde at gribe det an på, som f.eks. en rækkefølge, så man sorterer fra efter "det der lettest ses af det utrænede øje"-princippet? Jeg forestiller mig at det kunne være:

1. Kammen
2. Farven på løbene
3. Noget med farve på fjer, måske..?
4. ....
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Frasortering - forberedelse på udstilling
« Svar #1 Dato: 04 August , 2012, 12:11 »
Det bedste jeg kan foreslå dig er at få en erfaren til at hjælpe dig med de første sorteringer. Det kan give et godt indblik i hvad du skal holde øje med og give dig nogle tips til hvordan du skal gøre fremover.
Alle racer har nogle kardinalpunkter der helst skal være i orden og som er det vigtigste for racen. Dette er hvad man kigger på først og fremmest og så skal de andre punkter og være nogenlunde i orden og helst dem man forbedre med tiden.
For Hollandske Dværge er det følgende.
1. Kropsform/holdning
2. Ryg-halestilling
3. Vingebæring
Disse ting er noget af det vigtigste at holde nogenlunde i orden for racen. Nogle ting du nok selv vil kunne sortere på er kamfejl hvor Lene Lestat har lavet en tråd under Maran.
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=27343.0
Her kan du se nogle grelle fejl du kan sortere fra.
Det er vigtigere at kammen er pæn end at den har 5 takker og derfor fire og seks takker også være fint.
Øreskiverne skal være hvide og må ikke have rødt i sig. Dette kan du også sortere på hvis der overhovedet er nogle der har problemer med dette.
Hvilken farvevarietet det er ville hjælpe meget i forhold til at fortælle hvordan denne skulle være.

En ting jeg vil give et godt råd om er at kigge på dyret som en helhed og ikke punkt for punkt for så kan selv det bedste dyr blive disikeret og ikke være godt nok. Dette er en ting jeg oplever mange nybegyndere lave fejl i.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Frasortering - forberedelse på udstilling
« Svar #2 Dato: 04 August , 2012, 17:37 »
En stor fordel er det at kende standarden på sin race.

Har du forøvrigt læst denne tråd : http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=9264.0
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: Frasortering - forberedelse på udstilling
« Svar #3 Dato: 04 August , 2012, 22:25 »
Tusind tak for 2 rigtig gode og informative svar. Nu er jeg nået halvvejs gennem tråden om udstilling, den er jo helt fantastisk, tak for linket!! Jeg kan dog mærke at koncentrationen ryger nu, så jeg må fortsætte imorgen.

Dog vil jeg lige spørge om burtræning evt. kan foregå i marsvinebur? fuglebur? kattetransportkasse? Og hvor ofte og længe..?

Og skal haner/høner skilles ad nu? Det er dværge og de ældste er fra 8. april.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Frasortering - forberedelse på udstilling
« Svar #4 Dato: 04 August , 2012, 23:23 »
Træningen kan godt foregå i Marsvinebure eller fuglebure bare de nogenlunde minder om udstillingsburene. Her er det vigtigt når du starter at de ikke går der for længe og lidt lækkert at spise og vend dem til at du er der sammentidig. Så skal det nok gå godt.
Til at starte med er 10-15 min meget fint imens du er der. Senere når de har vendet sig til det kan du sætte indtarvallet op.
Jeg synes normalt ikke det er et problem med at have de små urdværge gående sammen inden udstilling. Kun hvis de har skæg da hønerne da kan finde på at pille det af. Nogle hælder mest til at de går adskilt af forskellige årsager. Nogle for at hønerne ikke skal blive ødelagt i fjerdragten af hanernes parringer og andre sætter nogle af de høner der ikke skal udstilles, men bruges i avl ind til hanerne en til to uger før en udstilling. Dette gør de fordi hanerne bliver meget mere livlige og på toppen til når de skal udstilles, da de føler de er noget.

Dine Hollandske Dværghønekyllinger kan være meget sværre at sortere kamme på før de næsten er helt fuldvoksne. Så det er måske noget af det sidste du skal sortere i på hønerne. Hanerne kan du sagtens sortere på nuværende tidspunkt.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen