Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: isa- og pladsdilemma  (Læst 6499 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
isa- og pladsdilemma
« Dato: 31 Oktober , 2010, 10:06 »
Min ene æggepusher havde udsolgt igår så her til morgen kørte Lærke og jeg afsted efter 40 æg fra baghavehøns. Vi mødte ejeren, der var på vej afsted, vi kunne bare hente æg (under halv pris af det andet sted), og hvis vi ville have hønsene også så ku' vi bare ta' dem med..!

De syns de var blevet for grimme, og de kan ikke slagte dem. Så jeg tænkte og tænkte

1. det er hybridhøns
2. vi har faktisk ikke rigtig plads til alle dem
3. at bringe nye høns ind i hønsegården kan vel forstyrre og gøre at der går ENDNU længere tid før mine egne smukke høns lægger æg?

og på den anden side:

4. det er høns, der rent faktisk lægger æg! Måske jeg bare sku ha' 2 af dem blandt mine egne?
5. er der overhovedet noget kød på sådan nogen? Så kan jeg da slagte dem  - om ikke andet så bare for brysternes skyld?

overordnet har jeg det meget sådan, at DE SKAL DA IKKE BARE GÅ TIL SPILDE!! De kan jo ikke gøre for at de er hybrider - og ved at "gøre noget med dem" støtter jeg industrien meget mindre, end ved ikke at tage dem uanset hvad - for alternativt køber jeg jo æg/høns i supermarkedet.

input til min indre debat modtages!! Og nej, jeg har OVERHOVEDET ikke nævnt noget for mandse endnu...  ::)
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: isa- og pladsdilemma
« Svar #1 Dato: 31 Oktober , 2010, 10:26 »
Jeg synes det er en dårlig ide, de hybrider er vel også ved at være gamle og det er vel derfor at ejeren vil af med dem.

Du skriver også selv at der ikke er plads til dem..... mange hybrider bryder sig ikke om andre høns og kan derfor ødelægge dine egne med fjerpilning eller endnu værre kanibalisme.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: isa- og pladsdilemma
« Svar #2 Dato: 31 Oktober , 2010, 10:43 »
1) Du kender jo min holdning til hybrider :) Jeg synes det er fine høns, som er meget mere "hønsede" end flere af de racehøns vi ser i dag.

2) Byg en hønsegård mere :D Stæk dem evt., så I ikke behøver et højt hegn.

3) Det tror jeg ikke.

4) Du vil nyde at hente æg hver dag, istedet for at ærge dig over at købe æg, selv om du har høns i haven.

5) Der er ikke meget kød på, men mere end på en silkehane :) Tror dog godt jeres lille familie kan blive mætte af 2 hybrider til et aftensmåltid :)

Min erfaring med hybrider (og man kan vel godt argumentere for at jeg har bare lidt mere erfaring med dem, end folk uden hybrider ;D) er at når de er de sidstankommende, så er de meget nemmere at have med at gøre, end hvis de er på hjemmebane.

Jeg har oplevet at få hybrider hjem, som var afpillede og uden fjer rigtig mange steder, men efter at have fået godt med plads, er blomstret op og ser fine ud. Min mand kan allerbedst lide hybriderne af alle dem vi har. Og det at de er stabile æglæggere, gør at man sparer sig for ærgelserne ved at købe æg (fra hybrider), selv om man har høns i haven.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: isa- og pladsdilemma
« Svar #3 Dato: 31 Oktober , 2010, 14:58 »
Jeg har haft flere hold hybrider direkte fra æglægningsbure. INGEN af dem har vist tendenser til fjerpilning eller kannibalisme. Jeg ved ikke, hvor det rygte kommer fra.... Mine tværstribede, smukke Plymouth Rock-høns, købt for en formue, åd nærmest hinanden. Ulækkert!
Jeg synes måske bare at du skal prøve at hente nogle. Så længe de er beskæftiget så sker der nok ikke alverden. De kan ihvertfald lægge æg også selv om mine var "nedslidte høner", hvis mindre heldige slægtninge røg i affaldscontaineren direkte fra burene. Jeg slagtede da også mine hybrider. Der er ikke meget på dem men en 1100-1200 gram grydeklart kød er der da. Altså langt mere end på dværghøns. Det eneste problem jeg kunne se ved hybrider var, at de var temmelig grimme. Flere af dem fik aldrig ordentlig fjerdragt selv om de var fritgående og stortrivedes.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: isa- og pladsdilemma
« Svar #4 Dato: 31 Oktober , 2010, 15:26 »
Jeg vil  sige at det ikke kun er rygter, når jeg skriver om noget, for det ville jeg ikke kunne stå inde for, jeg har desværre tit hørt mange fortælle om kanibalisme og fjerpilning hos især hybrider.

Senest var der vist en tråd herinde om en Brahma hane som var blevet ædt.

Desuden er hybrider fra burhønserier vel egentlig også næbkuperede eller ??

Jeg kender tilligemed en økologisk ægproducent og hende og jeg har tit talt om hybrider og hun fortæller også at det er store problemer hos disse høns.

Og ja disse tendenser findes desværre også blandt racehøns, idet det både er et spørgsmål om avl og ligeledes et spørgsmål om opvækst.
« Senest Redigeret: 31 Oktober , 2010, 15:32 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: isa- og pladsdilemma
« Svar #5 Dato: 31 Oktober , 2010, 15:37 »
Jo, det er rigtigt, burhønsene var næbkuperede. Det var nu heller ikke for at lange ud efter dig, Lestat. Men lige nu er der åbenbart mange, der savner æg fra racehønsene. Og DET kan hybriderne levere. Så det komme jo lidt an på, hvorfor man har høns....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: isa- og pladsdilemma
« Svar #6 Dato: 31 Oktober , 2010, 15:42 »
Og hvis de er næbkuperede så kan de vel ikke pille fjer.

Vi har alle høns for æggenes skyld og nogle har også for kødets skyld. Nogle racer lægger flere æg end andre.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: isa- og pladsdilemma
« Svar #7 Dato: 31 Oktober , 2010, 19:25 »
tak allesammen. Jeg har besluttet at lade et par stykker lægge æg og så ellers slagte løs. Jeg må holde et vågent øje på flokken, men det gør man jo i forvejen. Så må vi se hvordan det går.

Jeg har ikke haft ønske om hybridhøns, og de er kun kommet på tale, fordi jeg jo får dem kastet i nakken - og fordi jeg endnu ikke får hjemmelavede æg. Jeg har bemærket alle ulemperne, når der er skrevet om dem, og jeg har bemærket fordelene, når der er skrevet om dem. Jeg håber, de ikke opfører sig for mærkeligt, men hvis de gør, slagter jeg dem jo så bare. Jeg har faktisk lidt en følelse af, at det er snyd, at tilføre et par hybrider for at få æg  :)

Jeg har ikke nogen som helst frie weekender før jul til at bygge indhegning i, så i bedste fald kommer de 2, der får lov at leve, til at bo med de øvrige, i værste fald må jeg låne børnenes legehus og noget kyllingetråd.

Mine øvrige høns får lov at gå frit omkring. Også selvom rheinlænderne faktisk er flyvske. Skal hybriderne stækkes for at få samme vilkår, eller bli'r de nogenlunde hvor de andre er?

SKAL man have forsvindingskasser til hybrider eller er alm. redekasser ok?
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: isa- og pladsdilemma
« Svar #8 Dato: 31 Oktober , 2010, 19:54 »
Almindelige redekasser er fint. Jeg havde ikke stækket vingerne på de hybrider vi havde, og de gik bag 1,00-1,20 meter hegn uden at hoppe over. Selvfølgelig skete det engang imellem men ikke så tit.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Heidi NJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 526
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
Sv: isa- og pladsdilemma
« Svar #9 Dato: 31 Oktober , 2010, 22:28 »
Jeg vil med min trods alt beskedne erfaring sige at når man forsøger sig med at føre "ældre" hybrider (over 5 mdr) sammen med andre, så skal man i hvert fald have en nødløsning med hensyn til beboelse i hånden. Men det kunne man jo sådan set også risikerer når man fører andre høns på den alder sammen. Men det hjælper nok at det er dem der er de nye, også det faktum at de jo har masser af plads.

På den anden side synes jeg at de er hurtigere til at etablerer hakkeordenen end mine racehøns. Mine har i perioder gået bag 60 cm havehegn (fx stykket ud til vejen) og er blevet bag det tiltrods for at de ikke er stækket og sagtens kan flyve over det. Men de få gange hvor de har fundet en smutvej finder de fint ud af at komme hjem. Jeg har nu altid ventet 4-5 dage inden de har fået lov til at få fri haveadgang, så de lige finder ud af hvor hjem er.

Jeg er så til gengæld overbevist om at det kan forstyrre æggelægningen, både hos hybriderne og de andre. Det har det i hvert fald gjort her hos mig, men kun i ganske kort tid.

Men uanset at jeg ikke er sikker på, at jeg igen vil anskaffe mig hybrider, så er jeg glad for dem jeg har. Og hvis man ikke kan komme uden om at støtte industrien for at få æg, så synes jeg trods alt det er en bedre måde end at skulle købe æggene fra høns der har levet under kummerlige forhold. Så kan det godt være de ikke er så kønne eller giver så meget kød, men man kan jo ikke få det hele - de er fremavlet pga æggene og det er de i hvert fald fantastisk gode til.

Jeg har det også svært med at de skal gå til spilde og for mit eget vedkommende, så endte det jo så også med at der måtte gang i byggeri nr 2 og 3. Det havde trods alt været lidt nemmere bare at tage hovedafbryderen på de to der udgjorde problemet.
Med venlig hilsen Heidi

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: isa- og pladsdilemma
« Svar #10 Dato: 31 Oktober , 2010, 23:03 »
Jeg synes faktisk at synet af mine hybrider er smukt! *h

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: isa- og pladsdilemma
« Svar #11 Dato: 03 November , 2010, 11:34 »
sådan ender historien i denne omgang:

dem, der har hønsene, vil ikke sætte lys op, så derfor er de meget tæt på at stoppe æglægningen (jeg synes der er MANGE ÆG hos dem stadigvæk). De skal nu på ferie i 2 uger, så i stedet for at få dem passet, skal hønsene bare væk NU.

Jeg har allernådigst fået lov at vente med at hente dem allesammen til på søndag, mod at jeg også tager alle deres æg med  /o

Så på søndag bliver de slagtet. Måske med undtagelse af 1 eller 2, der får chancen hos vores egne. Christinas idé med at hakke kødet synes jeg er fremragende, så det er nok sådan det går med hybriderne i denne omgang.

Vi sætter lys op hos vores egne i weekenden, og prøver som sagt måske nok at tilføre en enkelt æglæggende hybrid eller 2, så må vi se, om det har nogen betydning.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: isa- og pladsdilemma
« Svar #12 Dato: 03 November , 2010, 11:45 »
Julie
Nu synes jeg at jeg har læst det hele, men jeg må spørge af nysgerrighed, hvor mange høns drejer det sig om ?
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: isa- og pladsdilemma
« Svar #13 Dato: 03 November , 2010, 12:13 »
jeg har faktisk ikke talt dem... men 20 ca.  Og så ved jeg, at de er kommet af med nogle stykker, men oppe i mit hoved er det 20  :). Hvad tænker du?
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: isa- og pladsdilemma
« Svar #14 Dato: 03 November , 2010, 20:58 »
Jamen jeg var bare nysgerrig, og jeg kunne ikke lige læse ud af tråden hvor mange høns det drejede sig om
Jeg overvejer selv at have to til at lægge mine vinteræg, da jeg mener det er bedre end at manden køber sssburæghhhhhhh, problemet er bare at jeg er ved at være i pladsmangel i min vinterbestand.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn