Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hvad 8 dages fravær kan gøre  (Læst 1393 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
hvad 8 dages fravær kan gøre
« Dato: 12 ſeptember , 2010, 22:15 »
Vi kom hjem fra ferie midt i nat. Det har været skønt, men åh hvilken lykke at være hjemme igen også.

Jeg så på mine forældres sommerhus med helt nye øjne. Jeg har været fast gæst siden jeg var 3 år og med forældre, der elsker loppefund, er huset ved at være en sand skatkiste. Manner, hvor jeg savnede hønsene allerede den første aften!! Men så var det jo lige, at der var høns på sovsekander, kaminhylder, tekopper... åh det var skønt! og forfærdeligt på samme tid. For der var jo så længe til jeg kom hjem til hønsebasserne igen! Det var faktisk lidt sjovt at opleve, at af alle de dyr vi efterhånden har, så var det hønsene, der nærmest øjeblikkeligt trak i hjertetrådene. He he. Feber...

På et lokalt marked på Gotland havde den svenske racefjerkræforening og lokalklubber udstillet lidt - og også til salg. Men "heldigvis" har vi lige fået 8 orpingtoner, så jeg kunne LIGE styre mig. Silker, kochin, RI, maraner, men IKKE til mig  ;)

Hjemme igen er de 2 nymfeparakitunger fløjet fra reden (hvordan er det lige, man kønsbestemmer den slags?!)
Orpingtonerne er alle med undtagelse af 1 vokset til kolonorm størrelse - de er større end Rheinlænderne!! Jeg fatter ikke en meter. Men hvorfor er den ene ikke vokset?

De 2 hønseflokke holder sig hver for sig - orperne sover udendørs. Skal de hjælpes ind eller er det tilvænning osv.?

Den hvide orpehane har besluttet sig for at være en af Rheinlænderne, så han er undtagelsen.

Den ene af de 3 Rheinlænderhaner er blevet meget markant rød i det røde på kam og (hvad hedder de dér flapper under hagen?) Det er KLART ham, der er konge i hønsegården. Det er også ham, vi gerne vil beholde, så det ser vel sådan set ok ud..?

Rheinlænderne er fra 3. maj. Idag, da jeg lukkede gården, nappede Kongen orpe-damerne i måsen så det røg ud med 5-10 fjer. De bråårk-bråårk'ede sig højlydt, løb væk, men led vist ingen videre nød. Det skete i hvert fald med 3 af dem. Er han blevet voksen?! Hvad nu, når de ikke er?

Hvornår skal vi slagte de overskydende haner? Både i forhold til alder, men også fordi 4 damer MERE flytter ind inden længe - 2 rheinlændere fra samme udrugning som vore egne og 2 unge og smukke fra Peter og de skal jo helst ikke nappes i måsen med mindre de alle synes det er dæjli'.

Tænk, jeg havde de fineste flotteste grønkål, da vi tog afsted sidste fredag, idag var de sørgelige rester indtaget af hundredevis af larver, der havde mæsket sig i bladene, så der kun var stokke tilbage. Det var ellers hønsenes vintervitaminkammer. Hvad skal jeg SÅ gøre? Jeg fodrede hønsene med stokke iført larver idag, så kunne de dumme larver lære det!

alt det, og vi har kun været væk i 8 dage..!

Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline MichaelChristensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 77
  • Bliver det ikke snart sommer
Sv: hvad 8 dages fravær kan gøre
« Svar #1 Dato: 12 ſeptember , 2010, 22:51 »

Det er lidt synd at slagte dine kål nu, de kan sagtens nå at gro flere blade (siger min kone, som har lidt forstand på kål) altså pil lige laverne af og gi dem til hønsene, så dur det bedst.

Har du fået styr rejse regler for høns... du er nok ikke den eneste der bliver nød til at tage dem med på næste ferie :)

:)

1.7 blanede høns
0.0.24 bresse
0.1.2 Spælsau får
0.1.7 Moskus
0.0.4 Gæs af rasen mad på bordret
0.1.2 Kone og Børn
1.0 hund

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: hvad 8 dages fravær kan gøre
« Svar #2 Dato: 12 ſeptember , 2010, 23:20 »
Hvis ikke dine orpington kan finde ud af at gå ind, så må de hjælpes,, det skal kune gøres nogle dage, så går de selv ind ved skumringstid.
Det er sikrest for høns at sove indendørs

Man skal ikke vende ryggen til butikken ret længe før der sker ændringer  <J
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: hvad 8 dages fravær kan gøre
« Svar #3 Dato: 13 ſeptember , 2010, 06:53 »
Velkommen hjem, Julie  :D
Jeg tror vi alle savner vores høns, når vi er afsted *e
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk