Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: at flytte sovende høns på pind  (Læst 2088 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
at flytte sovende høns på pind
« Dato: 27 Juni , 2010, 09:09 »
igår insisterede kyllingerne på at de ALLESAMMEN skulle sove i døråbningen mellem gård og hus. Hvis man kommer ud til dem, efter de har lagt sig til rette, kan man både ae og klappe og tage op, men ikke i løbet af dagen. De er vældig menneskevante, men springer lige til siden, hvis man vil ae/håndfodre, det gider de alligevel ikke.

Vi har hønsestige op til udgangen både inde og ude, så der er ikke meget plads at ligge på, og der var da også et par rumper, der stak ud, så hønselemmen ikke kunne lukkes. Jeg puffede og flyttede lidt på dem udefra, men det hjalp kun lige nøjagtig nok til at lemmen kunne gå ned. Så gik jeg ind i huset og flyttede dem en efter en over på den nederste pind, hvor de 5 første blev siddende, den 6. var lidt urolig og hoppede hurtigt ned, og kort efter fulgte den 7. efter.

Jeg kom til at tænke på, at når nu de er så små, så kan de måske slet ikke holde varmen på pind endnu? De er fra 3. maj og har i længere tid ikke sovet under varmelampe, men dog alligevel i klump. Og kan de finde op på pinden igen i mørke?

Imorges, da jeg kom ud, var de allerede stået op og sad alle mulige andre steder end dér hvor jeg havde sat dem - men da havde det jo også været lyst i mange timer (kl. 8).

Er det ok at flytte dem, når de har lagt sig til ro? Jeg blev helt bange for om de sov videre, selvom de blev flyttet, og de så risikerede at dratte ned, fordi de ikke vidste, at de sad på en pind. Pinden sidder kun en 60-70 cm over gulvet, men det er alligevel ikke en rar måde at vågne på..!
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Allan Jørgensen

  • Bruger
  • Indlæg: 350
Sv: at flytte sovende høns på pind
« Svar #1 Dato: 27 Juni , 2010, 09:19 »
Mine kyllinger sover også ude og det har de gjort siden jeg fjernede varmelampen de tager ingen skade  af de ellers gør de det nok ikke du kan høre på deres pippen om de har det godt hvis de laemer og er urolige så fryser de nok eller hvis de bar er stille og pludre ganske stille så er alt i orden som regel.
Ang. om høns kan finde sidde pinden i mørke, hvis jeg komme ud til dem når det er mørkt og tænder lyset så hopper de ned for at se om ham med spanden har noget med næste morgen sidder de på pinden igen.
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver