Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Sælge, avle eller hvad?  (Læst 5991 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sælge, avle eller hvad?
« Dato: 30 Januar , 2010, 15:43 »
Jeg har jo de her 4 hjertebørn, 1.3 trefarvede sussex. Dejlige høns fulde af personlighed og det er en race jeg gerne vil arbejde med, hvad angår avl.

Jeg havde sat mig for at avle en masse kyllinger i foråret, sælge de gamle og få ring på de unge. Og derefter udvælge de bedste unge til den videre avl. Men nu er jeg kommet i tvivl :-\

Hanen har en flot kam, det har taget noget tid for den at udvikle sig men nu ser det godt ud. Hans hagelapper er dog en smule foldet, jeg var ikke klar over at det var et problem før jeg læste om det i det grønne blad.

Hanen var den bedste af 6, 2 havde forkerte folder eller bitakker, resten havde dårlig størrelse, bortset fra en som Marie Louise fik ;) Han var ganske okay.

Nå tilbage til problemet, nu ser jeg at hønernes kamme er fulde af bitakker :(
De er også meget små og de er lige begyndt at lægge æg- kan der være håb om at deres kamme udvikler sig bedre? Har hørt trefarvede sussex er en af de racer der tager tid.

Hvad synes i? Skal jeg forsøge at lave en masse kyllinger og sortere med hård hånd? Eller vil det være spild af tid i længden? Jeg vil gerne lave udstillingsdyr
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Sælge, avle eller hvad?
« Svar #1 Dato: 30 Januar , 2010, 16:17 »
Hejsa!
Hvis det er rigtige bitakker dine høns har forsvinder de ikke. Og det e jo en alvorlig fejl, hvis du vil arbejde frem mod udstilling. Jeg tror nok du skal være forberedt på at det er nødvendig med mange kyllinger for at få nogle gode udstillingsdyr,
mvh. Egon
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Sælge, avle eller hvad?
« Svar #2 Dato: 30 Januar , 2010, 17:05 »
Rigtige bitakker? Har du eventuelt et billede af "rigtige bitakker?" Hvis der er forskel så kan det jo være at mine kan gå.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline mogens præst

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 155
Sv: Sælge, avle eller hvad?
« Svar #3 Dato: 30 Januar , 2010, 17:09 »
Jeg er enig med Egon. Sælg de gammle og køb nogle bedre det vil spare dig for en masse års avlen. Jeg har selv prøvet med nogle Hollandske dværge hvor jeg lagde en masse kyllinger til hver år og sorterede med hård hånd. Men havde stadig efter 4 -5 års avl stadig store problemer med kamfejl. Hilsen Mogens
1.4 Guld sortbåndet Wyandotter i stor.
2.6 Sølvsortbåndet dværg Wyandotter.
1.2 Fransk vædder kaniner
1,10 Suffolk får

Offline Julie Frederiksen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 83
Sv: Sælge, avle eller hvad?
« Svar #4 Dato: 30 Januar , 2010, 17:47 »
- Nu det lige et lidt andet "emne".. men bitakker.. er det ikke når der er 'fejl' på kammens længde?
Mvh Julie (-:

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Sælge, avle eller hvad?
« Svar #5 Dato: 30 Januar , 2010, 17:53 »
Bitakker er når der kommer ekstra takker på de i forvejen eksisterende takker :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Julie Frederiksen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 83
Sv: Sælge, avle eller hvad?
« Svar #6 Dato: 30 Januar , 2010, 17:57 »
# Okay, tak ;D
Mvh Julie (-:

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Sælge, avle eller hvad?
« Svar #7 Dato: 30 Januar , 2010, 18:22 »
Mon ikke den letteste vej til udstillingsdyr er at købe udstillingsdyr til avl? Hvis man tænker på hvor mange dyr, der er sorteret fra, før en avler kan vise et næsten perfekt dyr frem, så er det jo klart at det tager tid. Og koster penge.....
Så, Johanne, du må nok overveje om du vil bruge tid eller penge på projektet. - og hvor meget du holder af dine nuværende høns trods bitakker. Dem er der nok ikke plads til hvis du vil udstille hurtigt. Det er svært, men man kan jo vælge at være mindre ambitiøs og håbe på at være heldig. I øvrigt synes jeg da ikke at du skal sælge høns med fejl videre. Spis dem, så er der ikke andre, der bliver skuffede. Det lyder lidt hårdt, men man er nok nødt til at beslutte sig for, hvad man vil. Held og lykke med overvejelserne.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Sælge, avle eller hvad?
« Svar #8 Dato: 30 Januar , 2010, 21:52 »
Man kan godt sælge dem videre, men så syntes jeg bare at man skal oplyse at de ikke er egnede som udstillingsdyr, eller som nogle der skal avles på med udstilling for øje, altså at de udelukkende er til havehøns :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Sælge, avle eller hvad?
« Svar #9 Dato: 30 Januar , 2010, 22:52 »
Eller en billigere løsning end køb af avlsdyr, så køb rugeæg af prima avlsdyr og start med kyllinger,
held og lykke til
mvh.Egon
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Sælge, avle eller hvad?
« Svar #10 Dato: 31 Januar , 2010, 07:07 »
Jeg har hørt fra de garvede i vores lokale fjerkræklub, at kamfejl incl. bitakker er meget arveligt - desværre *t
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

GKV

  • Gæst
Sv: Sælge, avle eller hvad?
« Svar #11 Dato: 31 Januar , 2010, 12:25 »
Ej, hvor er det altså træls, du har trods alt nu ventet i nogle måneder på at se resultatet og så kommer dette. Det er slet, slet ikke rart at skulle evt. slagte sine høns, fordi de ikke lever op til standarden, men på den anden side, at starte med at rette op på problemet, kan jo tage flere generationer.

OK, man får stadigvæk æg og der bliver lidt haner til slagt, men det er ligesom ikke helt nok, hvis man gerne vil udstille.

Det vil nok være en god ide at se forældredyrene inden man køber æg, eller i det mindste et billede af dem, selvom det ikke er den ultimative garanti.

VH Gunni.

Jeg undskylder lige dette indlæg da det er helt hen i vejret. Jeg troede det var de æg du selv havde ruget ud ;D ;D

VH Gunni.

« Senest Redigeret: 01 Februar , 2010, 12:50 Fra GKV »

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Sælge, avle eller hvad?
« Svar #12 Dato: 31 Januar , 2010, 21:58 »
Kamfejl bliver kun VÆRRE med alderen på dyrene, der er INGEN hvis nu bare og så fremdeles. Desværre og kamfejl er meget arvelige, men er det rigtige bitakker eller er "bare" utrolige skårede kamme dine høns har ??
Her kunne nogle billeder af kammene være til stor hjælp.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub