Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: sølvhalset  (Læst 12783 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: sølvhalset
« Svar #15 Dato: 26 Januar , 2009, 20:39 »
hej danny
danske landhøns og welsumere er ikke samme race DL har været i danmark siden stenalderen
de sølvhalsede står stadig i standinavisk fjerkræ standart det er noget andet med de gråstribede lutter
De findes stadig. Min bror og mig har en stamme, ligesom Kurt Truelsen (nuværende formand for landhønseklubben) og adskillige andre i hans omgangskreds.

Vi fik dem fra Kaj Østergaard, som øskede at koncentrere sig fuldt ud om sine brune Luttehøns. Jeg garanterer ikke for kvalitet.

Så hvis du kommer til Næstved her til foråret, må du såmænd gerne få et par rugeæg med.

Tak for tilbuddet men lige pt. har jeg flere racer end hønsegårde så jeg er ved at "bygge ud".
Hvis jeg fik en race mere ind bliver jeg da ikke færdig med at bygge forløbig  ;)

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: sølvhalset
« Svar #16 Dato: 27 Januar , 2009, 20:32 »
Det var - sådan set- også mest møntet på Jesper, som startede tråden. Han efterlyste blodfornyelse.

Jeg kan tilføje, at den kære Kurt er inde på at blodforny med sorte frem for brune, eftersom de brune burde give dem et mere "gyldent" strejf. Selv tænker jeg - med bund i, hvad jeg ved om sort, brun og sølvhalset i genetisk forstand - at det bedste at krydse med er den brune, der dog trods alt har samme farvemønster. Den sorte har ganske vist intet gyldent, men kun fordi det er fuldstændig overdøvet af sort, og kan desuden undertrykke adskillige gener, der ville påvirke den sølvhalsede farve, men som ikke påvirker den sorte.

Altså er mit bud: kryds en sølvhalset hane med en eller flere brune høner, og indlem hønedyrene fra krydsningen i din videre avl.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.