Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Teoretisk spørgsmål om Brahmas størrelse  (Læst 7295 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Teoretisk spørgsmål om Brahmas størrelse
« Dato: 14 August , 2015, 22:07 »
Jeg har et teoretisk spørgsmål, og jeg er simpelthen lige nødt til at spørge!
Jeg har ikke sat mig så frygteligt meget ind i arvelighedslære, primært fordi det ikke rigtigt er relevant for mig, da jeg er lidt begrænset i en byhave.

Men jeg er nødt til at spørge:
På flere sider kan man læse at Brahma før i tiden vejede op til 7 kg (!!), hvor den i dag ofte vejer noget mindre. Vil man kunne øge størrelsen på sin stamme, ved at krydse med nogle af de racer der var med til at frembringe den i første omgang? Eks. Kochin, og så krydse tilbage igen? Burde der ikke opstå krydsningsfrodighed, hvorved f.eks. størrelsen øges. Og når man så krydser tilbage igen, vil afkommet (evt.) spalte ud, og man burde vel stå med nogle renracede brahma der er lidt større end dem man startede med?
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Teoretisk spørgsmål om Brahmas størrelse
« Svar #1 Dato: 14 August , 2015, 23:10 »
Det er korrekt at det er rigtigt nemt at avle de store racer alt for små, især hvis man ikke rigtigt går op i standarden for racen.
Forøvrigt er standard vægtene for store racer min. Vægte dvs. at de meget gerne må være større. Vel og mærke hvis det ikke går ud over typen og dyrene bliver uharmoniske og knoklede.
Angående brahma, så har jeg også set et sted hvor der påstås at der er tre typer, dværg, mellem og kæmpe. Hvilket ikke passer, for der er kun brahma i dværg og stor.
At der så er store som er alt for små og dværge som er alt for store er så et andet "problem".
Om at avle dem større ved Indkrydsning af andre racer, tja der skal man være obs på at det går en del generationer før at de så bliver til ægte brahma igen og dette skal ske med Indkrydsning med brahma igen og igen.
Og indvidere er der ikke så mange racer, som er større end brahmaen.
« Senest Redigeret: 14 August , 2015, 23:13 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Teoretisk spørgsmål om Brahmas størrelse
« Svar #2 Dato: 15 August , 2015, 12:30 »
Ja, der vil gå nogle generationer, men hvis man nu bruger nogle af de racer der var med til at frembringe racen i sin tid, så burde man vel forholdsvis nemt bevare flere kendetegn?
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Teoretisk spørgsmål om Brahmas størrelse
« Svar #3 Dato: 15 August , 2015, 13:42 »
Men et eller andet sted er det vel "nemmere" at bruge andre farver indenfor Brahma som blodfornyelse?

Eller håbe lidt på at folk får lyst til at bevare og opdrætte racen på et mere seriøst plan og så luge de forkerte ud. Det ville helt sikkert gavne kvaliteten.

En god ting er at veje sine høns en gang i mellem og så får sorteret de små væk. 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Teoretisk spørgsmål om Brahmas størrelse
« Svar #4 Dato: 15 August , 2015, 15:07 »
Når jeg har læst på DFF om seriøs avl af racehøns, er det mit indtryk, at det mest gennemgående tema for udvælgelse af kyllinger er, om de har den rette farve og ingen fejl i kam. De skal naturligvis udruges af æg, der har den for racen ideelle vægt.

Der er altså ikke taget højde for, om de nu også har de rette forudsætninger for at nå racens ideal størrelse/vægt.
Jeg har også besøgt avler af racehøns, som benyttede en hane som angreb alt og alle der kom ind i hønsegården, incl ejeren selv. Men den var meget smuk, med racen i mente.

Så det er nok ikke let at avle racehøns, som er fuldstændig efter racebeskrivelsen. Der er sikkert mange meninger om, hvad der er rigtigt og ikke. Dog ikke det øjet ser.

I min lille flok af Brahma hanekyllinger, er der ikke en der overholder den rigtige fjer-farve-fordeling (stor race).  /d Men da jeg øvede nu-skal-i-sove-på-pind, var den ene langt tunger end den anden. Men han ville aldrig få lov til at leve ud over slagtealderen, hos en seriøs avler. Jeg kunne forestille mig, at han har gener for en stor udgave af Brahmaer. Men jeg slagter ham, for ellers ødelægger jeg jo Racen ???? Jeg bliver ved med at læse, at vi med havehøns, bør være seriøse mht udvælgelse af nye haner/høner.

Der er vel også fortsat avlere, der afliver hanekyllinger, lige så snart de ikke overholder avls-reglerne, altså slår små kyllinger ihjel, lige som Jerseykvæg avlere gør med tyrekalve.
Her forsvinder mange gener.

Så det er ikke let. Man kan jo ikke komme med en hane, som er dejlig stor, men ikke overholder de andre for racen gældende standarter, på de udstillinger der er i Danmark.



Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Teoretisk spørgsmål om Brahmas størrelse
« Svar #5 Dato: 15 August , 2015, 15:55 »
Nu avler man som opdrætter efter hele pakken, og især typen og de for racen specielle racekendetegn (kardinalpunkter) er rigtige vigtige.  Og lad os holde os til Brahmaen, så : kardinalpunkterne 1) krop/størrelse/halestilling, 2) hoveddele (det bistre blik) og 3) benbefjeringen.
Og så kommer der også alt det andet, kam, farver osv.
Så jo der avles helt klart efter størrelsen.
Om temperament synes jeg personligt ikke at man skal avle på aggressive eller meget hysteriske/ nervøse dyr.
Og nej det er ikke let at avle det 100 % perfekte dyr, for det findes ikke. Men man kan stræbe hen i mod det.
Og nej avl er ikke kun fokus på farver og kamme.
Og som opdrætter skal man hele tiden vægte hvilke fejl og mangler, som skal arbejdes væk.  For ikke to avlsår er ens, men alt dette er selvfølgelig meget svært at sætte sig ind og forstå, hvis man er nybegynder og ikke rigtigt interessert i Raceavl og standarder. Eller bare har en masse fordomme om det.
« Senest Redigeret: 15 August , 2015, 16:25 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Teoretisk spørgsmål om Brahmas størrelse
« Svar #6 Dato: 15 August , 2015, 16:01 »
Man kan da som hønseholder lave kyllinger og blander alt med alt, det er da heldigvis ingen lov imod. Og det er jo også det flertallet gør.
Men man skal så heller ikke brokke sig over at der til sidst ikke findes racer eller rene farver at købe hvis man får lyst til det en dag. For som det er lige pt. så er der større efterspørgsel på racefjerkræ end der er opdrættere til at lave dem.

Og så er det forøvrigt desværre uhyre let at ødelægge mange års avl end det er at starte noget op igen med blandings dyr eller dyr, som ligger meget fjernt fra standarden.

Og igen ja det lyder jo meget ondt at slagte en hane pga en kam fejl, men man kan jo trods alt ikke beholde alle haner selvom de er søde og har kønne øjne.

Dette ses jo også hos havehønse folket at haner foræres væk eller slagtes og lur mig ikke om de også af og smider nogle stykker i skraldespanden, når der ikke er nogen aftager til dem og de ikke nænner at æde dem selv.
For uanset hvilke æg man ruger, race eller ikke race, ja så bliver ca. halvdelen haner ......
Men "sjovt" nok så er jo altid mere ondt at aflive/slagte dem, hvis det er en opdrætter af racefjerkræ, som gør det end hvis det "bare" er en havehønseholder, som har hønsene for "sjov" .
« Senest Redigeret: 15 August , 2015, 16:28 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Teoretisk spørgsmål om Brahmas størrelse
« Svar #7 Dato: 15 August , 2015, 22:32 »
Men et eller andet sted er det vel "nemmere" at bruge andre farver indenfor Brahma som blodfornyelse?

Eller håbe lidt på at folk får lyst til at bevare og opdrætte racen på et mere seriøst plan og så luge de forkerte ud. Det ville helt sikkert gavne kvaliteten.

En god ting er at veje sine høns en gang i mellem og så får sorteret de små væk.
Mit spørgsmål gik også mest på hvordan det ville påvirke en race, som Brahma, hvis man krydsede med nogle af de racer der var med til skabelsen af Brahma :)
I øvrigt, hvordan vejer I jeres fjerkræ? En kuffertvægt?

Og tak for interessant læsning i øvrigt :)
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Teoretisk spørgsmål om Brahmas størrelse
« Svar #8 Dato: 16 August , 2015, 12:57 »
Jeg plejer at veje mine tungere dyr (set i forhold til mine hamstere, mus mm) ved at tage dem med på personvægten og så fratrække min egen vægt.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.