Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Taber "underhaner" fjerene?  (Læst 4280 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Taber "underhaner" fjerene?
« Dato: 11 Maj , 2014, 21:12 »
Jeg synes, det ser ud til, at de haner, der er nederst i havens hane-hierarki taber halefjer og fremstår generelt lidt pjusket. De bor ganske vist i hvert sit hus med hver sin stamme, men alligevel synes jeg de ligner"tabere" i forhold til den hane, der har udnævnt sig selv til havens ubestridte førerhane. Har andre lagt mærke til det samme, eller forholder det sig slet ikke sådan?

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Taber "underhaner" fjerene?
« Svar #1 Dato: 11 Maj , 2014, 23:47 »
De bor ganske vist i hvert sit hus med hver sin stamme,

Det er ikke klart af dit indlæg om de altid er adskilt, eller om de sammenføres i haven?

Hvis de altid er adskilte burde der ikke være noget hieraki-fnidder. Bliver de derimod sammenført i haven, kan jeg ikke udelukke at det kan give problemer. Problemerne, hvis de findes, vil dog typisk give sig udslag i hanekampe, med blod osv til følge.
Mvh
Erik Andersen

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Taber "underhaner" fjerene?
« Svar #2 Dato: 12 Maj , 2014, 06:47 »
To af hanerne bor i samme hus, men slås ikke. De andre er kun sammen, når de går frit i haven. Når jeg ikke længere samler rugeæg, tager jeg  det ikke så nøje, hvem der går sammen med hvem ude i haven, så alle bliver lukket ud på samme tid. Men jeg er stadig ikke i tvivl om, hvilken hane der bestemmer over hele menageriet. De er de andre haner tydeligvis heller ikke, selvom det sjældent kommer til kampe. Det underliggende hierarki er åbenbart fastsat.Men på trods af fraværet af kampe, ser de andre haner alligevel mere pjuskede ud. Jeg tænkte om der måske varen underkastelsesadfærd gemt i at se affældig ud, så man ikke "provokerer" til kamp. Blot en tanke.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Taber "underhaner" fjerene?
« Svar #3 Dato: 12 Maj , 2014, 07:31 »
Jeg tænkte om der måske varen underkastelsesadfærd gemt i at se affældig ud, så man ikke "provokerer" til kamp. Blot en tanke.

Det lyder da som en meget fornuftig og klog strategi. Det er nok ikke særlig smart at vifte om næbbet på chefen, at man er lækker og ser skiide godt ud, hvis man gerne vil leve et rart, stille og roligt liv. Jeg har ikke selv nogle erfaringer herom
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Taber "underhaner" fjerene?
« Svar #4 Dato: 12 Maj , 2014, 23:42 »
Jeg er enig i at det ville være en smart strategi, men jeg er ikke overbevist om at underhanerne tænker så langt.

Jeg har flere haner i samme hus/gård, men har aldrig observeret en sådan adfærd. Dermed bestemt ikke sagt at det ikke kan forekomme.
Mvh
Erik Andersen

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Taber "underhaner" fjerene?
« Svar #5 Dato: 13 Maj , 2014, 08:51 »
Mon ikke det var en mulighed, at de rent faktisk er lidt efter hinanden, når du ikke lige ser det?
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Taber "underhaner" fjerene?
« Svar #6 Dato: 13 Maj , 2014, 12:34 »
Tak for de gode svar. Det kan godt være, deres pjuskede udseende ikke har noget at gøre med stresshormoner ell. over at være lavt rangerende i flokken. Jeg synes bare ikke det er årstiden for fjertab og deraf sølle udseende. Jeg må fundere videre over, hvad det kan være. De burde være udstyret med alt, hvad et høne/hane - hjerte kan begære af vitaminer, proteiner, støvbad, rene huse osv, plus alle de lækkerier, de selv finder i haven. Tænke, tænke... ???