Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Sussex afkom af gul og hvid  (Læst 2987 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jaue

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 56
Sussex afkom af gul og hvid
« Dato: 08 Februar , 2014, 22:38 »
Hvilken farve vil afkom af gule sussex høns, og lys/hvid sussex hane få? Vil de stadig have islæt af gul fjerpragt, eller kun hvid, som faderen?
1.5 New Hampshire

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Sussex afkom af gul og hvid
« Svar #1 Dato: 08 Februar , 2014, 23:21 »
Overornet set bliver hønerne hvide sort-columbia og er "rene" i sølvfaktoreren. Dog får de ofte meget gullig overfarver og det kan blive svært at avle dem rene i farven igen så de forbliver sølvhvide at kigge på uden gullig overfarve.
Hanerne bliver også Hvide sort-columbia da sølvfaktor dominere over guldfaktor, som en gul sort-columbia har. Disse vil dog bærer gen for guldfaktor og derfor har de ofte et creme/gullig overfarve der kan være meget stærk og svært at få væk igen.

Hvis man bruger sådan en hane i videravl vil den med Hvid sort-columbia høner give følgende:
25 % Hvid sort-columbia haner rene sølvfaktordyr
25 % Hvid sort-columbia haner som også bærer guldfaktorgenet
25 % Hvid sort-columbia høner
25 % Gul sort-columbia høner
Dog er det ikke altid man kan kende forskel på hanerne så man ved hvilke der bærer hvilke gener. Når man har haft en anden farve indover vil det også være svært at få dem fuldstændig renhvide igen de hvid sort-columbia. De gul sort-columbia vil man nemmere kunne få pæne i farven igen.
Hvis denne kryds hane så havde være på Gule sort-columbia høner vil det blive dette i stedet:
25 % Hvid sort-columbia haner som også bærer guldfaktor
25 % Gul sort-columbia haner(rene)
25 % Hvid sort-columbia høner
25 % Gul sort-columbia høner.
Hvis du efterfølgende kun avler videre på de gul sort-columbia afkom vil der ikke dukke hvide sort-columbia op igen.

Håber dette kunne hjælpe lidt på hvad der kunne blive og hvad du skal være opmærksom på.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Jaue

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 56
Sv: Sussex afkom af gul og hvid
« Svar #2 Dato: 09 Februar , 2014, 00:15 »
Tak for svar Frank.
Min oprindelige plan var at krydse en ny hvid hane indover, i hver generation, og dermed få hvide høns.
Grunden til at få gul sussex indover, er at mine gul sussex høns er væsentlig større end mine hvide.
1.5 New Hampshire

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Sussex afkom af gul og hvid
« Svar #3 Dato: 09 Februar , 2014, 21:20 »
Nå de Lyse plejer som regel at være de største i hvert fald hvis du har fra en god stamme for så er det de gule der har problemer med at følge med størrelsesmæssigt.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen