Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Sv: Plymouth Rock-kyllinger til foråret  (Læst 16819 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ægge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
  • Har lidt hobby og brugs-fjerkræ
Sv: Plymouth Rock-kyllinger til foråret
« Svar #30 Dato: 01 Marts , 2014, 23:33 »
Hej Frank ..
Tak for læren om dette igen ...ikke lige der min spidskompertancer ligger :)
Men det med kønsvisningen er interessant ...idet ...der er 3 forskellige "slags/farve" kyllinger ...menlig nærmest helt sorte ... Nogle med lidt lyst på hovedet og nogle med lidt lyst (gult) på bryst/og lidt omkring bagparti ... Car 1/3 del af hver (har ca 60 kyllinger) Tænker således at
Uden at skulle lyde forkert at jeg skal frasortere hanerne eller nogle af dem ...
Formoder den 1/3 del sorte kan gå fri ... Hvad med de sidste 40 stk ..er det mon haner så med de farver ..? mvh René

En tværstribet høne har kun mulighed for at være hønestribet pga. kønskromosomerne så det er det samme som Sort hane på tværstribet høner, som er beskrevet tidligere hvad det giver.

Så denne kombination vil give kønsvisene kyllinger hvor alle haner bliver tværstribet(hønestribet da de kun får et tværstribningsgen) og alle hønekyllingerne bliver sorte.
Var ret aktiv racefjerkræopdrætter fra 1979-1990 og har siden da ingen dyr haft.
Men har nu fornylig 25 år efter, genoptaget interessen i langt mindre målestok til familie/hobbybrug :)
Nuværende fjerkræ :
Amrock + Plymoth rock i tværstribet og sort - stor race
Samt moderne engelske kamphøns sort orangebrystede i dværg.
+ en flok krydsningsæglæggere - "Isa Brown - mix" :-)

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Plymouth Rock-kyllinger til foråret
« Svar #31 Dato: 02 Marts , 2014, 19:15 »
Dem med plet på hovedet er nok hanekyllinger. Store racer i sort er som kyllinger farvet sort på nær bryst, gump og nogle gange helt op i hovedet som er gullighvid dunfarve som forsvinder med alderen. Man siger det er nødvendig for god glans.

Helt sorte kyllinger ser man som regel ved racer som Bantam og Antwerpener Skæghøns altså urdværgene. Så ikke det jeg ser mest til ved store racer og er derfor ikke sikker på hvad de vil blive. Der lyder dem med lidt lyst/gult på bryst og gump mere normale og nok dem jeg ville tro til at være høner.

Så nok noget du kan undersøge og så dele din viden her på forum så andre kan få glæde af den. Det ville jo også være rart at kunne sortere hanerne fra så tidligt som muligt så man kan give dem en slagte/fedeopvækst hvis man ved de skal bruges til slagt.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Ægge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
  • Har lidt hobby og brugs-fjerkræ
Sv: Plymouth Rock-kyllinger til foråret
« Svar #32 Dato: 02 Marts , 2014, 19:29 »
Hej igen...
Tak for det... jamen det er jo fantastisk..så har jeg også lært noget i dag..  :-)
Det lyder til at jeg allerede nu kan sortere nogle haner fra... kan også se at et par af dem med hvidt på hovedet har lidt sværstribning på de begyndende vingefjer... :-)
Jeg vil dele min erfaring.. når de lige bliver sorteret op alle 60 stk..  :-)
Tak.

mvh René

Dem med plet på hovedet er nok hanekyllinger. Store racer i sort er som kyllinger farvet sort på nær bryst, gump og nogle gange helt op i hovedet som er gullighvid dunfarve som forsvinder med alderen. Man siger det er nødvendig for god glans.

Helt sorte kyllinger ser man som regel ved racer som Bantam og Antwerpener Skæghøns altså urdværgene. Så ikke det jeg ser mest til ved store racer og er derfor ikke sikker på hvad de vil blive. Der lyder dem med lidt lyst/gult på bryst og gump mere normale og nok dem jeg ville tro til at være høner.

Så nok noget du kan undersøge og så dele din viden her på forum så andre kan få glæde af den. Det ville jo også være rart at kunne sortere hanerne fra så tidligt som muligt så man kan give dem en slagte/fedeopvækst hvis man ved de skal bruges til slagt.
Var ret aktiv racefjerkræopdrætter fra 1979-1990 og har siden da ingen dyr haft.
Men har nu fornylig 25 år efter, genoptaget interessen i langt mindre målestok til familie/hobbybrug :)
Nuværende fjerkræ :
Amrock + Plymoth rock i tværstribet og sort - stor race
Samt moderne engelske kamphøns sort orangebrystede i dværg.
+ en flok krydsningsæglæggere - "Isa Brown - mix" :-)