Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Sølv Sortrandet Wyandot avl  (Læst 7116 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Turbomoster

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 238
Sølv Sortrandet Wyandot avl
« Dato: 16 August , 2013, 08:16 »
Er farven Sølv Sortrandet farvefast - forstået på den måde, om man kan være sikker på, at man kun får Sølv Sortrandede kyllinger, hvis både hane og høne er Sølv Sortrandet ?

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Sølv Sortrandet Wyandot avl
« Svar #1 Dato: 16 August , 2013, 08:51 »
Ja, det vil jeg mene, hvis du får andre farver fra dem, så er der nok blandet noget "sjovt" ind i dem.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Sølv Sortrandet Wyandot avl
« Svar #2 Dato: 16 August , 2013, 09:18 »
Er den ikke ligesom tværstribet? At man både får dyr med god og dårlig tværstribning samt nogle sorte?
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Turbomoster

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 238
Sv: Sølv Sortrandet Wyandot avl
« Svar #3 Dato: 16 August , 2013, 09:22 »
Tusind tak for svaret Lene - Jeg overvejer nemlig rigtig meget, om det så er dem jeg skal have, som farve nr. 2 - De andre farver, er hvis alt for svære at styre, for en nybegynder som mig - Jeg har en lille flok gule på 6 stk. som enten er 5 høner og en hane eller 2 haner og 4 høner, jeg er nemlig MEGET i tvivl om den ene, selv om de er 19 uger nu  :D - og så en flok med 2 sorte, 2 blå og 2 hvide høner, sammen med en blå kok - så jeg kunne jo tage de hvide fra og så lave sorte og blå, men det er nok nemmere så at avle Sølv Sortrandet eller hvad mener du ?? 

Offline Turbomoster

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 238
Sv: Sølv Sortrandet Wyandot avl
« Svar #4 Dato: 16 August , 2013, 09:25 »
MartinGreen - Rigtig godt spørgsmål, det vil jeg også gerne vide  /o

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Sølv Sortrandet Wyandot avl
« Svar #5 Dato: 16 August , 2013, 10:36 »
Det "nemmeste" at avle er ensfarvede dyr, især findes der tonsvis af rigtig gode sorte Dværg Wyandotter og mange rigtig dygtige avlere.

Når der så kommer rand, søm eller bånd på bliver det sværere, for så skal man også tage højde for at tegningsformen er rigtig og at grundfarve er ensartet.
« Senest Redigeret: 16 August , 2013, 10:39 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Sølv Sortrandet Wyandot avl
« Svar #6 Dato: 16 August , 2013, 10:47 »
Det er som Lene skriver, meget sværer at avle korrekt farvede/tegnede dyr end ensfarvede. Der skal et meget større tillæg til, da der kan være et stort affald/fejlfarvede dyr. Måske ikke lige noget "alm. folk" lægger mærke til, men nu taler vi om dyr der skal kunne stå for en bedømmelse, altså dyr med korrekt tegning.
Også derfor går farvede/tegnede dyr frem for ensfarvede dyr ved præmie uddeling, hvis der er point lighed.

Offline Turbomoster

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 238
Sv: Sølv Sortrandet Wyandot avl
« Svar #7 Dato: 16 August , 2013, 11:42 »
Tusind tak for jeres gode svar, så er der lidt at tænke over  /o - tror bare jeg beholder dem jeg har og tager den derfra  :D

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Sølv Sortrandet Wyandot avl
« Svar #8 Dato: 16 August , 2013, 12:47 »
Sølv sortrandede parret med hinanden giver kun Sølv sortrandede, men man skal huske at tage højde for tegningen i sorteringen, men ved ikke om det er så slemt igen. For det meste med randede og sømmede varieteter er det halvmånetegning på brystet man skal kigge efter og frasortere.

Tværstribet på Tværstribet avler rent tværstribede afkom hvis de er rene og derfor ingen problemer her. Hvis der kommer sorte kyllinger er det fordi hanen ikke er ren og disse vil altid være hønekyllinger(de sorte) med mindre man har brugt en anden farve høne på ham.
Hanen er så at sige hønestribet og har kun et tværstribet gen ud af to mulige. Høner kan kun have et tværstribet gen.

Ensfarvede er godt at starte med, da der er lidt mindre at tage hensyn til. Til gengæld skal de ofte være noget bedre kvalitet for at hamle op med de andre og ved pointlighed går tegnede frem for ensfarvede hvilket man også skal tage hensyn til. Så hvis man vælger en tegnet der ikke er alt for besværlig kan det sagtens gå godt alligevel uden de store problemer.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Turbomoster

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 238
Sv: Sølv Sortrandet Wyandot avl
« Svar #9 Dato: 16 August , 2013, 21:26 »
Tusind tak for din super gode forklaring om farverne Frank  /o - Jeg føler mig virkelig fristet til Sølv Sortrandet  :D

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Sølv Sortrandet Wyandot avl
« Svar #10 Dato: 18 August , 2013, 17:52 »
Har da lige kigget billeder af dine Gule Dværg Wyandotter og det er 2,4 kan jeg fortælle. De to haner har glinsene saddelfjer nær halen som også er spidse i forhold til hønernes.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Turbomoster

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 238
Sv: Sølv Sortrandet Wyandot avl
« Svar #11 Dato: 18 August , 2013, 18:55 »
Tusind tak skal du have Frank - Når du siger det, så tør jeg godt stole på det og må så sælge den ene - og jubiiii jeg har lige købt 2 stk. høner fra sidste sommer med 5 stk. 3 uger gamle kyllinger i Sølv Sortrandet - de er fælles om et kuld kyllinger, da de har ruget i samme kasse - får dem hjem tirsdag eftermiddag :O))