Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hvilke farver vil kyllingerne få?  (Læst 2332 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
hvilke farver vil kyllingerne få?
« Dato: 24 Juni , 2012, 14:21 »
Nu er mine wyandot kyllinger 3,5 uge gamle og det er ved at være tydeligt hvilke farver de får, og dog.

min hane er sølv/sort randet
og hønerne er: lys blå, hvid/guld, sort,guld/brun. det er dem jeg intil videre har fået befrugtede æg fra. af en eller anden grund er de æg fra de sølv/sort randede enten ubefrugtede eller lige startet, men stoppet i udvikling i maskinen.

hønerne er ikke farveægte, men det er de farver de selv har. hanen er derimod "ren"


jeg kan se på kyllingerne at de mere eller mindre får lidt rantegning. nogle er blålige i grundfarve andre lyse/sølv.


nu fik jeg så også kyllinger igen i går, og her ser kyllingerne stort set ud som de forrige, dog lige på nær en enkelt der er helt blå.


hvilke farver kan jeg forvente kyllingerne får? og vil alle mon få mere eller mindre randtegning?
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: hvilke farver vil kyllingerne få?
« Svar #1 Dato: 27 Juni , 2012, 16:34 »
slet ingen der ved lidt om farver??
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: hvilke farver vil kyllingerne få?
« Svar #2 Dato: 27 Juni , 2012, 17:01 »
Hvis hønerne bærer genet for randtegning vil afkommet også få den. Hvis din hane er ren vil kyllingerne alle bære hans sølvgen og vil blive en blanding af guld og sølvrandet. Hvis hønen ikke bærer randtegning vil kylllingen blive en næsten ren sort eller blå, måske med lidt lyse striber. Vi vil da gerne se billeder, både af forældre og børn!
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: hvilke farver vil kyllingerne få?
« Svar #3 Dato: 05 Juli , 2012, 16:16 »
okay, spændene. tak  :D

vil se om jeg kan få billeder af dem her en dag. den ene høne (som jeg fandt død i dag?)  var lys blå (nærmest perlegrå) med små sorte pletter på fjerene hist og pist

de andre er med hvid,sort eller blå grundfarve. og har mere eller mindre randtegning (ikke rigtig randtegning, men noget der minder om det) har også haft en hel sort høne som vidst er mor til de to helt sorte kyllinger.
den yngre blå kylling ser ud til at blive helt ensfarvet, så det må næsten være den blå høne der er mor til den.


der er to af de store kyllinger (og nok flere af de små) der ser ud til at blive noget der ligner sølv/blå randtegnet. ret flot  :)
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.