Forum > Duer, fasaner, vagtler, kalkuner og påfugle

Spiret frø mm.

(1/2) > >>

Bjarne Andersen:
Jeg har i flere år brugt spiret frø i det meste af opdræts perioden.
Der har ofte været problemmer med at nogle frø arter meget let mugner, især ærter er slemme til at blive uldne og klistrede og hermed giftige for fuglene.
Jeg er på det sidste begyndt at spire en diæt eller rense blanding som den også kaldes til duer, der ikke indeholder ærter. I denne blanding er der ikke frø der har tendens til at blive mugne og alle frø i blandingen spire upåklageligt.
Tidligere har jeg i forbindelse med at frøet har stået i blød brugt at komme et par dråber Atamon i for at forhindre at blandingen mugner under selve spiringen.
Alternativet til spiring er kogning af frøet, dette bevirker også at forskelige aminosyre frigives og hermed letter optagelsen for fuglene. Kogning har samtidig den efekt at evt. skadelige bakterier dræbes, men man har ikke føling med frøet spire værdi på samme måde som under spiring.

Det øverste biled er af tørt frø.

Det nederste er efter iblødsætning i et døgn og opbevaring lunt i et døgn.

Bjarne.

Janni Pedersen:
Hvor store portioner spirer du ad gangen? jeg har nemlig købt en spireboks hos helseforretningen som reducere problemerne med snask ( i mit tilfælde til menneskemad) aner ikke om min boks ville være stor nok til din produktion men ellers er systemet egentligt simpels bygget op, så hvis du kan finde en kasse og lure på.... Vandet fra spirerne er forresten perfekt til potteplanter! og roser :D

Bjarne Andersen:
Det er noget der ligne 2 håndfulde frø til spiring pr. dag.
Jeg bruger en alm plast sigte og det virker udemærket.
Jeg er på det sidste begyndt at koge spireblandingen. For det første dræber det evt mugkim man ikke kan se og så højner det foderværdien af de få frø der ikke spire. Jeg er så også begyndt at give afmålt potion til hvert par for at højne konditionen. samtidig stoppes denne fodring og jeg går over til tørt frø når de ruger, for ikke at presse dem til et nyt hold æg før de har færdigruget de æg de har. Efter at der er kommet unger går jeg tilbage til den kogte spireblanding igen i ubegrænset mængde, til ungerne er af reden og der er et nyt hold æg.
Lidt besværlig, men jeg forventer et lidt bedre resultat end tidligere år, selv om det har været rimelig. Men især forventer jeg at få bedre unger ud af det, men det kan jo kun tiden vise.

Janni Pedersen:
ligger de i vand hele tiden? eller overrisler du dem?

MartinJ:
vedr. mugkim.

Mug er ikke specielt farlig i sig selv. Men mug producerer toksiner (giftstoffer), og det er dem der gør mug farligt. Muggen danner disse giftstyoffer for at udrydde det der kommer i nærheden. Toksinerne er giftige i forsklellig grad, fra ret uskadelig til noget af det mest giftige der findes.
Grunden til jeg skriver det her er at toksiner, f.eks. fra mug, IKKE uskadeliggøres ved kogning. Det kan give en falsk tryghed!
Mugtoksiner er i praksis næsten ikke til at fjerne. Det kan lade sig gø're ved sat bruge specielle tørrede lermineraler, men glem det til almindeligt brug.
Hvis kornet har været muggent skal det smides væk.

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version