Forum > Høns

Forbud, forbud og atter forbud..

<< < (2/4) > >>

Hans-Kurt:
Seriøse svar - hvad har du forestillet dig ?. Det med haner er ikke noget nyt, eller retter forbuddet om at holde dem. Det kommer lige så stille snigende - forbuddet eller retter forbuddene - for når først et forbud er vedtaget, så kommer de næste.
I en lille landsby havde en ældre dame geder, høns og en enkelt gris, men en dag da jordene omkring hendes lille sted var udbygget med parcelhuse, kom forbuddene. INGEN DYREHOLD. Altså ikke når det gjaldt de katte og hunde der bebor parcelhusene, kun de geder, høns og den ene gris som parcelhusbørnene havde haft stor glæde af, når de besøgte den venlige gamle dame. Hun vandt faktisk en sag om retten til at holde dyr. Men da sagen var afgjort i hendes favør, afskaffede hun dyreholdet, for den glæde børnene havde haft skulle .........

og sådan er det - når byboer rykker ud på landet. De tåler heller ikke lugten af gylle - eller synet af dyr de mener har det dårligt, efter deres putte nutte indstillinger. Tænk at en hest kan være smurt ind i mudder - dyremishandling må det være, bestemt.
At de weekend efter weekend har højt musik fra tidlig aften til sen nat, så man ikke kan høre nattergalen, eller for den sags skyld bare sidde og lytte til stilheden og nattens normale lyde, det er jo bare naturligt for et liv på landet - nu de er flyttet der ud.

Det er en udvikling der ikke kan stoppes. De bliver flere og flere og der er stemmer i dem, set fra lokal politikernes side. Så vi kan lige så godt pakke sammen og rette ind, de BESTEMMER.

 

Frank Christensen:
Egentligt underligt at kommuner kan vælge at se stort på lovgivningen og stramme reglerne endnu mere.

Frank Christensen:
Suk.. Ja som I kan regne ud så bokser jeg selv en del med min hjemkommune. For selv om jeg holder antallet af høns på max. 30 stk. i landzone - så er kommunen her nu pludselig af den opfattelse at kylling tillæg skal indregnes i antallet på 30 individer, så alt derover betragtes som erhvervsmæssig dyrehold. Så i princippet betyder det f.eks. at har man bare mere end 2 skrukhøns med hver 14 daggl. kyllinger, så rammer man loftet, og skal have alt reg. og derudover efterleve nogle afstandskrav m.m. i forhold til miljøbekendtgørelsen.

Så hvad siger panelet - er kommunens opfattelse helt hen i hegnet, eller skal antallet af kyllinger virkelig medregnes i ens hønsebesætning..   

Frank Christensen:
.. for det har da altid mig bekendt været god latin, at begrebet "høns" (haner og høner) angiver det faktum de er voksne. Så kyllinger kan vel ikke være omfattet som høns. 🙂..altså max. 30 voksne høns + et ikke nærmere defineret/afgrænset x-antal kyllinger tillæg.

Hans-Kurt:
Det er lidt svært det med dyrehold. Det er vigtigt at huske, at ikke alle har den samme interesse for dyr, som man selv har.
Derfor er ens grænser forskellige for hvad man syntes er hyggeligt og hvad ikke er.
Et sted skal grænsen for hønsehold jo gå, og for de fleste kommuner er det 30 i bymæssigt område.
Kyllinger har det jo med at vokse og skal de ende i gryden, så skal de op på en vis vægt. Har man så 30 voksne individer i forvejen, så går det galt.
Jeg tror hensynet til nabo og samtaler med naboer er MEGET vigtigt i denne forbindelse. Har man fortalt naboen der kommer kyllinger og det en kort tid vil betyde over 30 dyr, så er forståelsen der måske. Hvis der så falder et par slagtedyr af til naboen oveni . . . . .

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

[*] Forrige side

Skift til fuld version