Forum > Arrangementer og kampagner

Diskussion om kampagne for erstatning efter minkoverfald

(1/15) > >>

Finn Jensen:
Jeg synes at det bliver værre og værre med de beretninger om minkoverfald der ødelægger fjerkræhold. Ikke alene så mister man et kært dyr, men også værdifuldt avlsmateriale går tabt. I mine øjne er minken langt værre end andre rovdyr. Dels er den mere talrig end f.eks ilder og dels så er den sværere at holde ude end f.eks ræven. Her kan bruges strømtråde og andet, men dem smutter minken udenom.

Minken er også en "invasiv" art, som er bragt til landet af mennesker. 80% af minkene i naturen er født i fangenskab og på den ene eller anden måde er undsluppet og laver stor skade i naturen. Både på de vilde dyr men også på specielt fjerkræhold. Og der er ingen erstatning for de skader som minken laver...

Hvis det var en hund som var undsluppet og lavede skade i en hønsegård, så var det muligt at få erstatning også selv om hunden er uforsikret eller ukendt. Men når det er en mink, så er der ingenting...

Det er ikke rimeligt. Derfor vil vi (Fjerkræ Forum) og DFfR (Niels Rasmussen) prøve at lave om på, så hvis det er et minkangreb, så kan man få erstatning på samme måde som ved hundeangreb.

Beretninger om minkoverfald til brug for denne kampagne bedes skrives her
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=30260.msg270067#msg270067

I denne tråd er diskussion, forslag, argumenter og kommentarer meget velkomne.

Vi regner med at tage hul på dette efter landsudstillingen.

Zoro:

--- Citat fra: walter efter 22 December , 2012, 11:23 ---Hej Finn
jeg havde 1juledag i 2010 om morgenen mink angreb det kostede 27 dyr livet der i blandt alle mine avlshaner,i sær landhønsene så jeg blev kastet langt tilbage i avlen.
Jeg ringede til minkavleren ca.1,5 km herfra og han kom og fangede minken,desuden havde han en masse minktråd med som jeg kunne hegne husene og gårdene ind med.
Efter et par dage sendte jeg ham en regning som han betalte med det samme.Har hørt at mink avler foreningen anbefaler deres medlemmer at betale med det samme,da de er bange for at de skal chips i deres dyr?
Det er Aabenraa kommune

--- Afslutning på citat ---

@Walter.

Chips mærkning af Mink + andre farmede dyr er det eneste rigtige, og benyttes jo allerede indenfor hunde og katte, samt Rovfugle + Papegøje opdræt, og i hele den Zoologiske verden.

J.C.

KRISTINA:
Der er vel tale om to typer af sager vedr. minkudslip.

1)Dem som ikke har de nødvendige sikkerhedsforanstaltninger på farmen, dvs. at reglerne vedr. indhegning af farmen ikke overholdes eller som et minimum tilses dagligt. (her kunne reglerne måske godt strammes op!)

2) Aktivist handlingerne  (det er ikke kun hønseavlere der har ødelagt avlsarbejde)

 

mvk:
Helt enig med Kristina.

I en del tilfælde vil det måske være svært at konstatere om minken er undsluppen pga. dårlig indhegning eller aktivistangreb kunne en ide måske være, at der ligger en samlet sum, som alle minkejere betaler til på linje med den fælles pulje fra hundeforsikringerne, til dem, hvor man ikke kan finde den pågældende hund.

Håber Danmarks Racedue Foreninger også går med i dette lobbyarbejde. Mink kan nemlig også tage raceduer, skal jeg lige hilse og sige (af bitter erfaring).

KEW:
Tror det bliver en laaaang kamp uden resultat i vores favør sorry.
Bevisførelsen er umulig.
1. Bevis det ER en mink.
2. Bevis den er undsluppet fra den nærliggende farm.
3. Bevis det ER den farm og ikke en af de andre 2-3 stykker som ligger inden for samme radius.
4. Bevis den er opdrættet og ikke vild
5. Bevis det ikke er en der er sadt ud af aktivister.
Hvor går grænsen for hvornår den er undsluppet er blevet vild?
de kan ikke chippen da det ødelægger varen og dens værdi
samt minkavlerne har en stor veletableret lobbyvirksomhed.
tror man vil løbe panden mod muren mange år.
det har gjort med erstatningssager overfor krikker der foretter skade på andres ejendom

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version